Η συνέντευξη έχει ως εξής:
Για τις αλλαγές στο Λύκειο και το εξεταστικό
Υπουργός: Οι μαθητές της Α Λυκείου θα εξεταστούν με το ισχύον σύστημα.
Δημ: Το νέο σύστημα θα ισχύσει από πότε;
Υπ: Αν έρθουν τα πράγματα καλά και προχωρήσει αυτή η δουλειά που έχει γίνει – και που την θεωρώ την πιο σημαντική που έχει υπάρξει- δηλαδή να αλλάξει το Λύκειο και να αλλάξει το εξεταστικό σύστημα –δυστυχώς δεν μπόρεσε να προχωρήσει σ’ αυτήν την περίοδο – πιστεύω ότι με τη νέα Κυβέρνηση, όποιος βρεθεί, θα έχει ένα νέο σύστημα στα χέρια του που μπορεί να το εφαρμόσει για να ανασάνει η ελληνική οικογένεια και να ανασάνουν οι μαθητές.
Με ένα νέο πιο ουσιαστικό σύστημα, το οποίο μας βγάζει από κατευθύνσεις, από ένα Λύκειο-φροντιστήριο απαξιωμένο, όπως είναι σήμερα, διότι δεν το εμπιστεύονται ούτε μαθητές, ούτε γονείς και πηγαίνουν στα φροντιστήρια.
Φεύγουμε απ’ αυτό το σύστημα. Γίνεται ένα Λύκειο μορφωτικό, Γενικής Παιδείας που αναπτύσσει το μυαλό και τις δυνατότητες παιδιών από 15 έως 18 αλλά τους δίνει και τις δυνατότητες επιλογών με βάση τα ενδιαφέροντά τους και αφού τελειώσουν το Λύκειο και πάρουν το Απολυτήριο τους τότε σε ένα Εθνικό Εξεταστικό φορέα – Οργανισμό, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας, θα μπορούν να δίνουν εξετάσεις περισσότερες από μία φορά μέσα στο ίδιο έτος, έτσι ώστε να μην αποτελεί αυτή η εξέταση, όπως είναι τώρα, εθνικό πρόβλημα.
Εγώ, ως Υπουργός Παιδείας που είμαι αυτή τη στιγμή, ασχολούμαι πάρα πολύ από κοινού και με την κ. Χριστοφιλοπούλου με το θέμα των Πανελλαδικών εξετάσεων. Είναι ένα σύστημα τεράστιο, δαπανηρό που σου παίρνει το χρόνο και ταλαιπωρεί χιλιάδες παιδιών και οικογενειών. Αυτό πρέπει να αλλάξει αλλά, όπως το είπατε ήδη, για τα παιδιά που βρίσκονται τώρα στην Ά Λυκείου, (Β’, Γ’ κτλ) θα ισχύσει το σύστημα που υπάρχει τώρα. Μόνο αν αλλάξει του χρόνου, θα μπορούν τα παιδιά από την Γ΄ Γυμνασίου να βρεθούν στο νέο σύστημα, εφόσον αυτό αποφασιστεί και προωθηθεί.
Προς το παρόν, ας ξέρουν όσοι μας ακούν στην ελληνική οικογένεια ότι υπάρχουν μόνο μικρές αλλαγές. Στην Α’ Λυκείου, για παράδειγμα, εισάγεται το μάθημα των Αρχών Οικονομίας –γιατί με το πρόγραμμα που θα άλλαζε θα πήγαινε αλλού, τώρα που δεν αλλάζει πάει στην Α’ Λυκείου για 2 ώρες. Μία άλλη αλλαγή είναι στη Β’ Λυκείου. Συνεχίζεται αυτή η ερευνητική εργασία, αυτό το ερευνητικό πρόγραμμα, το οποίο ξέρετε, αλλάζει την εικόνα στο σχολείο. Έστω κι αν έχει κάποιες δυσκολίες σε κάποια σχολεία, αλλάζει όλο το σύστημα, δουλεύουν οι μαθητές μεταξύ τους, δάσκαλοι σε διάφορα θέματα και δημιουργεί μία άλλη νοοτροπία. Και η εισαγωγή στο Δίκαιο και τους δημοκρατικούς θεσμούς μεταφέρεται ως επιλεγόμενο μαζί με τη Φιλοσοφία, στη Θεωρητική Κατεύθυνση.
Αυτές είναι οι αλλαγές που έχουν γίνει, μικρές αλλαγές για φέτος, δηλαδή για τα παιδιά που θα είναι του χρόνου στην Α’ και Β’ Λυκείου. Η μεγάλη αλλαγή, η ουσιαστική αλλαγή θα είναι αυτή που σας λέω. Με αυτόν τον εθνικό διάλογο που έχουμε διεξαγάγει.
Δημ: Η οποία πότε θα ισχύσει κ. Μπαμπινιώτη;
Υπ: Το νέο σύστημα θα ισχύσει οψέποτε λειτουργήσει. Θα ισχύσει για τα παιδιά που θα είναι όταν ισχύσει στην Γ’ Γυμνασίου.
Δημ: Τι πάει να πει οψέποτε ισχύσει; Εσείς δουλεύετε σ’ αυτό, γιατί δεν προχωράει αυτό;
Υπ: Δεν μπορώ να μιλήσω για την Κυβέρνηση που θα προκύψει από την 6η Μαΐου. Η Κυβέρνηση που θα προέλθει θα έχει στα χέρια της ένα έτοιμο σύστημα, ένα σύστημα ανακούφισης της ελληνικής οικογένειας και ουσίας της Παιδείας και ελπίζω και προσδοκώ ότι θα το αξιοποιήσει. Αυτό είναι το μόνο που μπορώ να πω γι’ αυτό το πράγμα.
Δημ: Εγώ αντιλαμβάνομαι απολύτως ότι τα παιδιά που είναι στην Α’ Λυκείου φέτος –ενδεχομένως και αυτοί που ακολουθούν στη Γ’ Γυμνασίου- μπορεί να αποδειχθούν «πειραματόζωα» των διαφόρων συστημάτων. Το δεδομένο αυτή τη στιγμή που έχουμε είναι ότι τα παιδιά της Α’ Λυκείου είναι ότι, ενώ έχουν ξεκινήσει και ολοκληρώνουν μία σχολική χρονιά εφαρμοσμένη σε ένα νέο τύπο Λυκείου –ορθώς αναφέρατε την εισαγωγή στο σχολείο για πρώτη φορά την έννοια της ομαδικής ερευνητικής εργασίας- πρέπει να πατήσουν φρένο και να επανέλθουν σε ένα σύστημα για το οποίο έχουν ειπωθεί πάρα πολλά –τα είπατε και σεις, κάνει το σχολείο φροντιστηριακό κτλ…-
Υπ: Δυστυχώς, θα είναι έτσι γιατί δεν ελήφθη απόφαση αλλαγής του συστήματος από την επόμενη χρονιά. Επομένως, θα είναι, δυστυχώς, έτσι όπως το περιγράφετε.
Δημ: Ωστόσο, τα παιδιά αυτά είναι σε μειονεκτική θέση με αυτά που σεις αναφέρατε και κάποια στιγμή θα κληθούν στην Γ’ Λυκείου να διαγωνιστούν πανελλαδικώς.
Υπ: Εκεί θα υπάρξει πρόβλεψη για την επόμενη χρονιά.
Δημ: Πάντως, τέτοιου είδους «στρεβλώσεις» – επιεικής χαρακτηρισμός επιτρέψτε μου.
Υπ: Είναι επιτυχής ο χαρακτηρισμός.
Για τα βιβλία της επόμενης σχολικής χρονιάς
Δημ: Ξεκίνησε ένα νέο Λύκειο που ποτέ δεν προχώρησε στα χαρτιά… είναι εντυπωσιακό μόνο στην Ελλάδα μπορεί να συμβαίνει, ας το δεχτούμε ως τέτοιο, δεν μπορείτε να απολογηθείτε και για ό,τι έκανε η προκάτοχός σας, η κ. Διαμαντοπούλου... Τώρα ας διευκρινίσουμε και κάποια άλλα σημεία, ας πούμε για τα βιβλία. Θα χουν τα παιδιά βιβλία αυτή τη χρονιά;
Υπ: Μείζον θέμα κ. Μπαλταζή… Ναι! Τον Αύγουστο, τα Δημοτικά σχολεία θα έχουν τα βιβλία τους στα σχολεία και τον Ιούλιο, ένα μήνα πριν, τα Γυμνάσια-Λύκεια θα έχουν τα βιβλία τους στα σχολεία. Σ’ αυτό, έχω ρίξει ένα μεγάλο βάρος, έχω συνεργαστεί και με την κ. Χριστοφιλοπούλου, το έχουμε προχωρήσει το θέμα και προσωπικώς ασχολούμαι καθημερινά με αυτό το θέμα ώστε να μην υπάρχει κανένα πρόβλημα με αυτό, με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και με άλλα θέματα που «ανοίγουν» όλο αυτό το διάστημα.
Για τις πανελλαδικές
Δημ: Ας σταθούμε λίγο στις Πανελλαδικές… Είναι όλα έτοιμα; Γιατί κάποια στιγμή δημοσιεύθηκαν θέματα που ανέφεραν ότι δεν έχουν ακόμα τυπωθεί τα ειδικά φύλλα για τις εξετάσεις κτλ.
Υπ: Είναι έτοιμα! Είναι έτοιμα τα τετράδια στα οποία γράφουν τα παιδιά εξετάσεις, έχουν γίνει οι ενέργειες για να φτάσουν αυτά τα τετράδια στα σχολεία, έχουν γίνει οι ενέργειες για να πάνε από τα σχολεία στα Εξεταστικά κέντρα και να γυρίσουν πίσω. Είναι ένας ολόκληρος Οργανισμός ο οποίος έχει τεθεί σε λειτουργία, ασχολούνται άνθρωποι συστηματικά καθημερινώς με αυτά τα θέματα και δεν θα έχουμε πρόβλημα. Φτάνει που έχουμε αυτή τη δυσκολία και το άγχος, τουλάχιστον να υπάρχει και μία ομαλή ροή…
Για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ
Δημ: Άλλο θέμα τώρα… Χρηματοδότηση των ΑΕΙ. Εκεί τι γίνεται; Αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Όλα είναι στον αέρα;
Υπ: Θέτετε τον δάκτυλο εις τον τύπο των ήλων… Μεγάλα θέματα… Να τα πω. Αυτή είναι η δουλειά του Υπουργού Παιδείας.
Τα Πανεπιστήμια έχουν υποστεί μία πολύ μεγάλη μείωση του προϋπολογισμού τους, αυτήν την οποία υπέστη όλη η Ελλάδα και όλο το δημόσιο. Μία απώλεια είναι αυτή. Μία δεύτερη απώλεια είναι ότι τα αποθεματικά τους, που είναι στην Τράπεζα της Ελλάδος, υπέστησαν το λεγόμενο «κούρεμα» και χάθηκαν πολλά χρήματα και από κει. Έτσι, τα Πανεπιστήμια βρέθηκαν σε πολύ δύσκολη θέση και δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν.
Γι’ αυτό, έκανα την πρόταση που πήγε να γίνει μία τροπολογία αλλά τελικά διαμορφώθηκε σε μία ρύθμιση που θα ισχύσει μέχρι τον Ιούλιο, έτσι ώστε να πάρουν χρήματα, να μπορούν να δουλέψουν. Απειλούσαν ότι θα κλείσουν –καταλαβαίνετε τι θα γινόταν και μάλιστα στις εκλογές. Θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους, θα πάρουν, παίρνουν χρήματα πια, με μία ρύθμιση που έγινε. Δηλαδή, αποδεσμεύτηκε η απαγόρευση που έλεγε ότι πρώτα πρέπει να εκλεγούν τα Συμβούλια και μετά να πάρουν χρήματα.
Τώρα θα πάρουν χρήματα, ήδη πήραν τους τρεις πρώτους μήνες και θα παίρνουν κάθε μήνα μέχρι τον Ιούλιο. Μετά, η νέα Κυβέρνηση που θα εκλεγεί θα ρυθμίσει αυτό το θέμα, στο οποίο ο Πρωθυπουργός, ο κ. Παπαδήμος, έχει δείξει πολύ μεγάλη ευαισθησία και προσπαθεί να το αντιμετωπίσει με τις παρεκκλίσεις και τα διαβήματα που έχω κάνει και ΄γω φυσικά, για να ενισχύσουμε τα Πανεπιστήμια να μπορέσουν να λειτουργήσουν. Ξέρετε, δεν είχαν χρήματα να πληρώσουν πετρέλαιο σε βόρεια Πανεπιστήμια και δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν, δεν είχαν να δώσουν στις φοιτητικές εστίες, δηλαδή έξοδα καθαρά λειτουργικά. Αυτά λοιπόν καλύπτονται τώρα. Μέχρι τον Ιούλιο δεν θα υπάρχει πρόβλημα.
Δημ: Και το άλλο μείζον θέμα… η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;
Υπ: Επί 30 χρόνια, κα Μπαλτατζή, δεν έχει ισχύσει η αξιολόγηση. 30 χρόνια τώρα… Έρχεται η ρύθμιση που γίνεται στη διοικητική μεταρρύθμιση με τον Νόμο για τη δημόσια διοίκηση ο οποίος λέει ότι οι πάντες θα αξιολογούνται και με βάση την αξιολόγηση, θα παίρνουν βαθμούς και θα υπάρχει και μία ποσόστωση ως προς τους βαθμούς που θα παίρνουν. Αυτό ισχύει γενικά για όλους. Περιλαμβάνει και τους εκπαιδευτικούς.
Έδειξα στον κ. Ρέππα ότι αυτό δεν μπορεί να λειτουργήσει ως έχει για τους δημοσίους υπαλλήλους και για τους εκπαιδευτικούς διότι το έργο των εκπαιδευτικών είναι διαφορετικό. Άλλα τα κριτήρια αξιολόγησης. Ζήτησα λοιπόν και πήρα μία παράταση 4 μηνών –διότι διαφορετικά θα έπρεπε στις 3 Μαΐου να υπάρχει το διάταγμα της αξιολόγησης, πράγμα το οποίο ήταν τελείως αδύνατον όπως καταλαβαίνετε, διότι δεν υπήρχε η προεργασία για να γίνει αυτό. Μέσα στους τέσσερις μήνες που είναι η μετάθεση του χρόνου για να υποβληθεί το προεδρικό διάταγμα θα υπάρξει.
Έχω καλέσει την Πέμπτη, τις Ομοσπονδίες -τη ΔΟΕ, την ΟΛΜΕ και την ΟΙΕΛΕ- να μιλήσω μαζί τους, να ακούσω τις σκέψεις τους, τις προτάσεις τους, αλλά σας λέω ότι η αξιολόγηση θα προχωρήσει. Υπάρχουν συστήματα δοκιμασμένα. Πρέπει να τα συζητήσουμε με τους εκπαιδευτικούς. Είναι κάτι ιδιαίτερο διότι το κύριο πρόβλημα ξέρετε ποιό είναι; Έχουμε 180.000 εκπαιδευτικούς οι οποίοι πρέπει να αξιολογηθούν. Μπορούμε αυτούς τους 180.000 να τους αξιολογήσουμε μέσα σε ένα χρόνο ώστε να μπορούν να πάρουν τους βαθμούς τους, τα αντίστοιχα επιδόματα κ.ο.κ.; Αρχίζει να υπάρχει ένα πρόβλημα πράξης σ αυτά τα πράγματα και όλα αυτά θέλω να τα συζητήσω μαζί τους.
Πάντως, είναι βέβαιο και είναι απόφαση από την οποία δεν μπορεί να παρεκκλίνει κανείς ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα αρχίσει και θα γίνεται. Και έτσι πρέπει. Μόνο να βρούμε το σωστό τρόπο για να γίνει αυτή η αξιολόγηση. Πάνω σ’ αυτό δουλεύουμε.
Δημ: Εμείς να ευχηθούμε να υλοποιηθούν όλα αυτά και να μην ξεκινήσει απ’ την αρχή η νέα Κυβέρνηση…
Υπ: Θα είναι η εσχάτη πλάνη χείρων της πρώτης. Είχαμε πρόβλημα, αν συνεχίσουμε να έχουμε πρόβλημα αλίμονο μας ως λαού, ως χώρας… Πιστεύω ότι έχουμε ορθοφρονήσει και ό,τι έχουμε αρχίσει θα συνεχιστεί και θα υπάρξει αποτέλεσμα…
Δημ: Είθε! Σας ευχαριστούμε πολύ!
Για τις αλλαγές στο Λύκειο και το εξεταστικό
Υπουργός: Οι μαθητές της Α Λυκείου θα εξεταστούν με το ισχύον σύστημα.
Δημ: Το νέο σύστημα θα ισχύσει από πότε;
Υπ: Αν έρθουν τα πράγματα καλά και προχωρήσει αυτή η δουλειά που έχει γίνει – και που την θεωρώ την πιο σημαντική που έχει υπάρξει- δηλαδή να αλλάξει το Λύκειο και να αλλάξει το εξεταστικό σύστημα –δυστυχώς δεν μπόρεσε να προχωρήσει σ’ αυτήν την περίοδο – πιστεύω ότι με τη νέα Κυβέρνηση, όποιος βρεθεί, θα έχει ένα νέο σύστημα στα χέρια του που μπορεί να το εφαρμόσει για να ανασάνει η ελληνική οικογένεια και να ανασάνουν οι μαθητές.
Με ένα νέο πιο ουσιαστικό σύστημα, το οποίο μας βγάζει από κατευθύνσεις, από ένα Λύκειο-φροντιστήριο απαξιωμένο, όπως είναι σήμερα, διότι δεν το εμπιστεύονται ούτε μαθητές, ούτε γονείς και πηγαίνουν στα φροντιστήρια.
Φεύγουμε απ’ αυτό το σύστημα. Γίνεται ένα Λύκειο μορφωτικό, Γενικής Παιδείας που αναπτύσσει το μυαλό και τις δυνατότητες παιδιών από 15 έως 18 αλλά τους δίνει και τις δυνατότητες επιλογών με βάση τα ενδιαφέροντά τους και αφού τελειώσουν το Λύκειο και πάρουν το Απολυτήριο τους τότε σε ένα Εθνικό Εξεταστικό φορέα – Οργανισμό, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας, θα μπορούν να δίνουν εξετάσεις περισσότερες από μία φορά μέσα στο ίδιο έτος, έτσι ώστε να μην αποτελεί αυτή η εξέταση, όπως είναι τώρα, εθνικό πρόβλημα.
Εγώ, ως Υπουργός Παιδείας που είμαι αυτή τη στιγμή, ασχολούμαι πάρα πολύ από κοινού και με την κ. Χριστοφιλοπούλου με το θέμα των Πανελλαδικών εξετάσεων. Είναι ένα σύστημα τεράστιο, δαπανηρό που σου παίρνει το χρόνο και ταλαιπωρεί χιλιάδες παιδιών και οικογενειών. Αυτό πρέπει να αλλάξει αλλά, όπως το είπατε ήδη, για τα παιδιά που βρίσκονται τώρα στην Ά Λυκείου, (Β’, Γ’ κτλ) θα ισχύσει το σύστημα που υπάρχει τώρα. Μόνο αν αλλάξει του χρόνου, θα μπορούν τα παιδιά από την Γ΄ Γυμνασίου να βρεθούν στο νέο σύστημα, εφόσον αυτό αποφασιστεί και προωθηθεί.
Προς το παρόν, ας ξέρουν όσοι μας ακούν στην ελληνική οικογένεια ότι υπάρχουν μόνο μικρές αλλαγές. Στην Α’ Λυκείου, για παράδειγμα, εισάγεται το μάθημα των Αρχών Οικονομίας –γιατί με το πρόγραμμα που θα άλλαζε θα πήγαινε αλλού, τώρα που δεν αλλάζει πάει στην Α’ Λυκείου για 2 ώρες. Μία άλλη αλλαγή είναι στη Β’ Λυκείου. Συνεχίζεται αυτή η ερευνητική εργασία, αυτό το ερευνητικό πρόγραμμα, το οποίο ξέρετε, αλλάζει την εικόνα στο σχολείο. Έστω κι αν έχει κάποιες δυσκολίες σε κάποια σχολεία, αλλάζει όλο το σύστημα, δουλεύουν οι μαθητές μεταξύ τους, δάσκαλοι σε διάφορα θέματα και δημιουργεί μία άλλη νοοτροπία. Και η εισαγωγή στο Δίκαιο και τους δημοκρατικούς θεσμούς μεταφέρεται ως επιλεγόμενο μαζί με τη Φιλοσοφία, στη Θεωρητική Κατεύθυνση.
Αυτές είναι οι αλλαγές που έχουν γίνει, μικρές αλλαγές για φέτος, δηλαδή για τα παιδιά που θα είναι του χρόνου στην Α’ και Β’ Λυκείου. Η μεγάλη αλλαγή, η ουσιαστική αλλαγή θα είναι αυτή που σας λέω. Με αυτόν τον εθνικό διάλογο που έχουμε διεξαγάγει.
Δημ: Η οποία πότε θα ισχύσει κ. Μπαμπινιώτη;
Υπ: Το νέο σύστημα θα ισχύσει οψέποτε λειτουργήσει. Θα ισχύσει για τα παιδιά που θα είναι όταν ισχύσει στην Γ’ Γυμνασίου.
Δημ: Τι πάει να πει οψέποτε ισχύσει; Εσείς δουλεύετε σ’ αυτό, γιατί δεν προχωράει αυτό;
Υπ: Δεν μπορώ να μιλήσω για την Κυβέρνηση που θα προκύψει από την 6η Μαΐου. Η Κυβέρνηση που θα προέλθει θα έχει στα χέρια της ένα έτοιμο σύστημα, ένα σύστημα ανακούφισης της ελληνικής οικογένειας και ουσίας της Παιδείας και ελπίζω και προσδοκώ ότι θα το αξιοποιήσει. Αυτό είναι το μόνο που μπορώ να πω γι’ αυτό το πράγμα.
Δημ: Εγώ αντιλαμβάνομαι απολύτως ότι τα παιδιά που είναι στην Α’ Λυκείου φέτος –ενδεχομένως και αυτοί που ακολουθούν στη Γ’ Γυμνασίου- μπορεί να αποδειχθούν «πειραματόζωα» των διαφόρων συστημάτων. Το δεδομένο αυτή τη στιγμή που έχουμε είναι ότι τα παιδιά της Α’ Λυκείου είναι ότι, ενώ έχουν ξεκινήσει και ολοκληρώνουν μία σχολική χρονιά εφαρμοσμένη σε ένα νέο τύπο Λυκείου –ορθώς αναφέρατε την εισαγωγή στο σχολείο για πρώτη φορά την έννοια της ομαδικής ερευνητικής εργασίας- πρέπει να πατήσουν φρένο και να επανέλθουν σε ένα σύστημα για το οποίο έχουν ειπωθεί πάρα πολλά –τα είπατε και σεις, κάνει το σχολείο φροντιστηριακό κτλ…-
Υπ: Δυστυχώς, θα είναι έτσι γιατί δεν ελήφθη απόφαση αλλαγής του συστήματος από την επόμενη χρονιά. Επομένως, θα είναι, δυστυχώς, έτσι όπως το περιγράφετε.
Δημ: Ωστόσο, τα παιδιά αυτά είναι σε μειονεκτική θέση με αυτά που σεις αναφέρατε και κάποια στιγμή θα κληθούν στην Γ’ Λυκείου να διαγωνιστούν πανελλαδικώς.
Υπ: Εκεί θα υπάρξει πρόβλεψη για την επόμενη χρονιά.
Δημ: Πάντως, τέτοιου είδους «στρεβλώσεις» – επιεικής χαρακτηρισμός επιτρέψτε μου.
Υπ: Είναι επιτυχής ο χαρακτηρισμός.
Για τα βιβλία της επόμενης σχολικής χρονιάς
Δημ: Ξεκίνησε ένα νέο Λύκειο που ποτέ δεν προχώρησε στα χαρτιά… είναι εντυπωσιακό μόνο στην Ελλάδα μπορεί να συμβαίνει, ας το δεχτούμε ως τέτοιο, δεν μπορείτε να απολογηθείτε και για ό,τι έκανε η προκάτοχός σας, η κ. Διαμαντοπούλου... Τώρα ας διευκρινίσουμε και κάποια άλλα σημεία, ας πούμε για τα βιβλία. Θα χουν τα παιδιά βιβλία αυτή τη χρονιά;
Υπ: Μείζον θέμα κ. Μπαλταζή… Ναι! Τον Αύγουστο, τα Δημοτικά σχολεία θα έχουν τα βιβλία τους στα σχολεία και τον Ιούλιο, ένα μήνα πριν, τα Γυμνάσια-Λύκεια θα έχουν τα βιβλία τους στα σχολεία. Σ’ αυτό, έχω ρίξει ένα μεγάλο βάρος, έχω συνεργαστεί και με την κ. Χριστοφιλοπούλου, το έχουμε προχωρήσει το θέμα και προσωπικώς ασχολούμαι καθημερινά με αυτό το θέμα ώστε να μην υπάρχει κανένα πρόβλημα με αυτό, με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και με άλλα θέματα που «ανοίγουν» όλο αυτό το διάστημα.
Για τις πανελλαδικές
Δημ: Ας σταθούμε λίγο στις Πανελλαδικές… Είναι όλα έτοιμα; Γιατί κάποια στιγμή δημοσιεύθηκαν θέματα που ανέφεραν ότι δεν έχουν ακόμα τυπωθεί τα ειδικά φύλλα για τις εξετάσεις κτλ.
Υπ: Είναι έτοιμα! Είναι έτοιμα τα τετράδια στα οποία γράφουν τα παιδιά εξετάσεις, έχουν γίνει οι ενέργειες για να φτάσουν αυτά τα τετράδια στα σχολεία, έχουν γίνει οι ενέργειες για να πάνε από τα σχολεία στα Εξεταστικά κέντρα και να γυρίσουν πίσω. Είναι ένας ολόκληρος Οργανισμός ο οποίος έχει τεθεί σε λειτουργία, ασχολούνται άνθρωποι συστηματικά καθημερινώς με αυτά τα θέματα και δεν θα έχουμε πρόβλημα. Φτάνει που έχουμε αυτή τη δυσκολία και το άγχος, τουλάχιστον να υπάρχει και μία ομαλή ροή…
Για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ
Δημ: Άλλο θέμα τώρα… Χρηματοδότηση των ΑΕΙ. Εκεί τι γίνεται; Αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Όλα είναι στον αέρα;
Υπ: Θέτετε τον δάκτυλο εις τον τύπο των ήλων… Μεγάλα θέματα… Να τα πω. Αυτή είναι η δουλειά του Υπουργού Παιδείας.
Τα Πανεπιστήμια έχουν υποστεί μία πολύ μεγάλη μείωση του προϋπολογισμού τους, αυτήν την οποία υπέστη όλη η Ελλάδα και όλο το δημόσιο. Μία απώλεια είναι αυτή. Μία δεύτερη απώλεια είναι ότι τα αποθεματικά τους, που είναι στην Τράπεζα της Ελλάδος, υπέστησαν το λεγόμενο «κούρεμα» και χάθηκαν πολλά χρήματα και από κει. Έτσι, τα Πανεπιστήμια βρέθηκαν σε πολύ δύσκολη θέση και δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν.
Γι’ αυτό, έκανα την πρόταση που πήγε να γίνει μία τροπολογία αλλά τελικά διαμορφώθηκε σε μία ρύθμιση που θα ισχύσει μέχρι τον Ιούλιο, έτσι ώστε να πάρουν χρήματα, να μπορούν να δουλέψουν. Απειλούσαν ότι θα κλείσουν –καταλαβαίνετε τι θα γινόταν και μάλιστα στις εκλογές. Θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους, θα πάρουν, παίρνουν χρήματα πια, με μία ρύθμιση που έγινε. Δηλαδή, αποδεσμεύτηκε η απαγόρευση που έλεγε ότι πρώτα πρέπει να εκλεγούν τα Συμβούλια και μετά να πάρουν χρήματα.
Τώρα θα πάρουν χρήματα, ήδη πήραν τους τρεις πρώτους μήνες και θα παίρνουν κάθε μήνα μέχρι τον Ιούλιο. Μετά, η νέα Κυβέρνηση που θα εκλεγεί θα ρυθμίσει αυτό το θέμα, στο οποίο ο Πρωθυπουργός, ο κ. Παπαδήμος, έχει δείξει πολύ μεγάλη ευαισθησία και προσπαθεί να το αντιμετωπίσει με τις παρεκκλίσεις και τα διαβήματα που έχω κάνει και ΄γω φυσικά, για να ενισχύσουμε τα Πανεπιστήμια να μπορέσουν να λειτουργήσουν. Ξέρετε, δεν είχαν χρήματα να πληρώσουν πετρέλαιο σε βόρεια Πανεπιστήμια και δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν, δεν είχαν να δώσουν στις φοιτητικές εστίες, δηλαδή έξοδα καθαρά λειτουργικά. Αυτά λοιπόν καλύπτονται τώρα. Μέχρι τον Ιούλιο δεν θα υπάρχει πρόβλημα.
Δημ: Και το άλλο μείζον θέμα… η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;
Υπ: Επί 30 χρόνια, κα Μπαλτατζή, δεν έχει ισχύσει η αξιολόγηση. 30 χρόνια τώρα… Έρχεται η ρύθμιση που γίνεται στη διοικητική μεταρρύθμιση με τον Νόμο για τη δημόσια διοίκηση ο οποίος λέει ότι οι πάντες θα αξιολογούνται και με βάση την αξιολόγηση, θα παίρνουν βαθμούς και θα υπάρχει και μία ποσόστωση ως προς τους βαθμούς που θα παίρνουν. Αυτό ισχύει γενικά για όλους. Περιλαμβάνει και τους εκπαιδευτικούς.
Έδειξα στον κ. Ρέππα ότι αυτό δεν μπορεί να λειτουργήσει ως έχει για τους δημοσίους υπαλλήλους και για τους εκπαιδευτικούς διότι το έργο των εκπαιδευτικών είναι διαφορετικό. Άλλα τα κριτήρια αξιολόγησης. Ζήτησα λοιπόν και πήρα μία παράταση 4 μηνών –διότι διαφορετικά θα έπρεπε στις 3 Μαΐου να υπάρχει το διάταγμα της αξιολόγησης, πράγμα το οποίο ήταν τελείως αδύνατον όπως καταλαβαίνετε, διότι δεν υπήρχε η προεργασία για να γίνει αυτό. Μέσα στους τέσσερις μήνες που είναι η μετάθεση του χρόνου για να υποβληθεί το προεδρικό διάταγμα θα υπάρξει.
Έχω καλέσει την Πέμπτη, τις Ομοσπονδίες -τη ΔΟΕ, την ΟΛΜΕ και την ΟΙΕΛΕ- να μιλήσω μαζί τους, να ακούσω τις σκέψεις τους, τις προτάσεις τους, αλλά σας λέω ότι η αξιολόγηση θα προχωρήσει. Υπάρχουν συστήματα δοκιμασμένα. Πρέπει να τα συζητήσουμε με τους εκπαιδευτικούς. Είναι κάτι ιδιαίτερο διότι το κύριο πρόβλημα ξέρετε ποιό είναι; Έχουμε 180.000 εκπαιδευτικούς οι οποίοι πρέπει να αξιολογηθούν. Μπορούμε αυτούς τους 180.000 να τους αξιολογήσουμε μέσα σε ένα χρόνο ώστε να μπορούν να πάρουν τους βαθμούς τους, τα αντίστοιχα επιδόματα κ.ο.κ.; Αρχίζει να υπάρχει ένα πρόβλημα πράξης σ αυτά τα πράγματα και όλα αυτά θέλω να τα συζητήσω μαζί τους.
Πάντως, είναι βέβαιο και είναι απόφαση από την οποία δεν μπορεί να παρεκκλίνει κανείς ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα αρχίσει και θα γίνεται. Και έτσι πρέπει. Μόνο να βρούμε το σωστό τρόπο για να γίνει αυτή η αξιολόγηση. Πάνω σ’ αυτό δουλεύουμε.
Δημ: Εμείς να ευχηθούμε να υλοποιηθούν όλα αυτά και να μην ξεκινήσει απ’ την αρχή η νέα Κυβέρνηση…
Υπ: Θα είναι η εσχάτη πλάνη χείρων της πρώτης. Είχαμε πρόβλημα, αν συνεχίσουμε να έχουμε πρόβλημα αλίμονο μας ως λαού, ως χώρας… Πιστεύω ότι έχουμε ορθοφρονήσει και ό,τι έχουμε αρχίσει θα συνεχιστεί και θα υπάρξει αποτέλεσμα…
Δημ: Είθε! Σας ευχαριστούμε πολύ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου