Κυριακή 21 Ιουλίου 2013

Πληθωρισμός μαθητών στις αισθητικές τέχνες

Η χώρα χρειάζεται περισσότερες αισθητικούς ομορφιάς και κομμωτές από υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους, τεχνίτες φυσικού αερίου και οικοδόμους. Και όμως αυτό αποδεικνύεται από τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας για τον αριθμό των μαθητών στις επαγγελματικές σχολές το περασμένο σχολικό έτος 2012-2013. Ενδεικτικά, στην Αττική, στις ειδικότητες αισθητικής και κομμωτικής των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) φοίτησαν συνολικά 1.367 μαθητές και στις ειδικότητες θερμοϋδραυλικών εγκαταστάσεων, κτιριακών έργων (οικοδομικές εργασίες), τεχνιτών αερίων καυσίμων (φυσικού αερίου) και τεχνιτών ηλεκτρολογικών εργασιών φοίτησαν συνολικά 969 μαθητές. Πρόκειται για ένα από τα στρεβλά της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, η οποία βρίσκεται στο προσκήνιο λόγω των 2.500 εκπαιδευτικών τεχνικών ειδικοτήτων
που θα τεθούν σε διαθεσιμότητα αλλά και ενόψει των αλλαγών που προωθεί το υπ. Παιδείας στη δομή της. Στο πλαίσιο των αλλαγών αυτών, ασφαλείς πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι οι απόφοιτοι Γυμνασίου θα μπορούν να φοιτήσουν σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ).
Ειδικότερα, ο πληθωρισμός μαθητών στις αισθητικές τέχνες έναντι των υπολοίπων ειδικοτήτων στις ΕΠΑΣ οφείλεται στο κοινωνικό προφίλ των παιδιών που απευθύνονται στην επαγγελματική εκπαίδευση. Πρόκειται για κορίτσια από χαμηλά οικονομικά στρώματα. Αντίθετα, για τις υπόλοιπες ειδικότητες υπάρχουν τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ), τα ινστιτούτα μεταλυκειακής κατάρτισης ΙΕΚ αλλά και τα ΤΕΙ, τα οποία -όλα μαζί- διαμορφώνουν ένα χαοτικό τοπίο σπουδών με δυσδιάκριτους ρόλους, στρατηγική, επαγγελματικά δικαιώματα. Συγκεκριμένα:
- Το 2012-13 λειτούργησαν 392 ΕΠΑΛ. Οι απόφοιτοί τους παίρνουν απολυτήριο Λυκείου και μπορούν να διεκδικήσουν θέση σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
- Επίσης λειτούργησαν 109 ΕΠΑΣ, οι απόφοιτοι των οποίων κατευθύνονται στην αγορά εργασίας και, ως προς τον τίτλο που παίρνουν από τη διαδρομή τους στην ελληνική εκπαίδευση, είναι μόνο ένα απλό πιστοποιητικό των ΕΠΑΣ.
- Στα ΕΠΑΛ το 2012-13 έκαναν εγγραφή στην αρχή του έτους 67.745 μαθητές, εκ των οποίων οι 65.627 φοίτησαν όλη τη χρονιά και άλλοι 2.118 διέκοψαν κατά τη διάρκειά της (3,1%).
- Στις ΕΠΑΣ το 2012-13 έκαναν εγγραφή στην αρχή του έτους 17.117 μαθητές, εκ των οποίων οι 15.090 φοίτησαν όλη τη χρονιά και άλλοι 2.027 διέκοψαν (11,8%).
- Σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ προσφέρονται 110 ειδικότητες. Από αυτές την επόμενη χρονιά οι 46 θα καταργηθούν. Οι ειδικότητες που καταργούνται ανήκουν στους τομείς υγείας-πρόνοιας και εφαρμοσμένων τεχνών. Συγκεκριμένα, το 22,9% των μαθητών των ΕΠΑΛ (το 20,3% στον τομέα υγείας-πρόνοιας και το 2,6% στον τομέα εφαρμοσμένων τεχνών) και το 60% των ΕΠΑΣ φοίτησε την προηγούμενη σχολική χρονιά σε ειδικότητες που θα καταργηθούν.
- Οι ειδικότητες διδάσκονται μετά το πρώτο έτος επαγγελματικής εκπαίδευσης και για δύο χρόνια (Β΄ και Γ΄ τάξη). Ετσι στις ειδικότητες που θα καταργηθούν από το 2013-14, επηρεάζονται οι μαθητές της Β΄ τάξης του 2012-13. Στη Β΄ Τάξη των ΕΠΑΛ φοίτησαν 7.205 μαθητές και στη Β΄ τάξη ΕΠΑΣ 5.960 μαθητές. Αυτοί θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, καθώς θα προσληφθούν ωρομίσθιοι καθηγητές με προτεραιότητα γι’ αυτούς που θα τεθούν σε διαθεσιμότητα.
- Στη μεταλυκειακή βαθμίδα λειτουργούν δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, με συνολικά περίπου 30.000 σπουδαστές. Μάλιστα, υπάρχουν 91 δημόσια ΙΕΚ τα οποία παρέχουν σπουδές σε ειδικότητες των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ που καταργούνται.
- Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν τμήματα ΤΕΙ για όλες τις ειδικότητες που προσφέρονταν έως τώρα στα ΕΠΑΛ και τα ΕΠΑΣ (πλην της κομμωτικής) αλλά και πανεπιστημιακά για κάποιες ειδικότητες (π.χ. νοσηλευτές). Για την εισαγωγή απαιτείται απολυτήριο Λυκείου και επιτυχία στις πανελλαδικές εξετάσεις
Αύξηση δυναμικότητας

Με τις αλλαγές που προωθεί το υπ. Παιδείας στο τοπίο της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, αρκετές ειδικότητες θα παρέχονται από τα ΙΕΚ, και σε αυτές θα μπορούν να φοιτούν απόφοιτοι Γυμνασίου. Μάλιστα, ο υπουργός κ. Κ. Αρβανιτόπουλος ανακοίνωσε ότι θα αυξηθεί η δυναμικότητα φοίτησης των δημοσίων ΙΕΚ από 10.000 σε 15.000 μαθητές, με κάλυψη όλων των διδάκτρων. Τα δημόσια ΙΕΚ θα απορροφήσουν τη ζήτηση ή θα χρειαστεί να καλύψει το κενό ο ιδιωτικός τομέας;

Του Αποστολου Λακασα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου