Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Εκπαιδευτικός – ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Όπως ήταν αναμενόμενο υπάρχει αύξηση των μαθητών στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης.
Η αύξηση αυτή οφείλεται και σε έναν άλλο λόγο, στην απομυθοποίηση του διορισμού στο δημόσιο και την κατ΄ ανάγκη, σταδιακή στροφή προς τον ιδιωτικό τομέα.
Η αύξηση αυτή οφείλεται και σε έναν άλλο λόγο, στην απομυθοποίηση του διορισμού στο δημόσιο και την κατ΄ ανάγκη, σταδιακή στροφή προς τον ιδιωτικό τομέα.
Η αύξηση αυτή είναι περισσότερο έντονη στη Β΄ τάξη των ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ. και προέρχεται από:
• Απόφοιτους Γενικού Λυκείου οι οποίοι δεν πέτυχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις και αδυνατούν να πληρώσουν δίδακτρα σε δημόσιο ΙΕΚ (367€ το εξάμηνο) και πολύ περισσότερα σε ιδιωτικό ΙΕΚ όπου τα δίδακτρα είναι πολλαπλάσια.
• Απόφοιτους Γενικού Λυκείου οι οποίοι πέτυχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις σε κάποια σχολή εκτός του τόπου κατοικίας τους ή σε σχολή χαμηλής ζήτησης η οποία δύσκολα μπορεί να εγγυηθεί επαγγελματική αποκατάσταση.
• Μαθητές οι οποίοι εγκαταλείπουν το Γενικό Λύκειο μετά την Α΄ τάξη
• Και γενικότερα από μαθητές οι οποίοι διαπιστώνουν ότι τελειώνοντας το Γενικό Λύκειο είναι ανειδίκευτοι και θα πρέπει να μάθουν μια τέχνη για να εξασφαλίσουν τα προς το ζειν.
Το φαινόμενο της στροφής προς την Τεχνική Εκπαίδευση θα συνεχιστεί με μεγαλύτερη ένταση και τα επόμενα χρόνια διότι:
1. Η Ανώτατη Εκπαίδευση θα μειωθεί, επειδή η χώρα μας δεν θα μπορεί να συντηρεί οικονομικά τόσο μεγάλο αριθμό φοιτητών και ιδρυμάτων δαπανώντας δυσανάλογα κονδύλια στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε βάρος των άλλων βαθμίδων της Εκπαίδευσης.
Να σημειωθεί ότι η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση σε αριθμό φοιτητών σε ολόκληρη την Ε.Ε. με ποσοστό 29,9% όταν ο Μ.Ο της Ε.Ε. είναι 17,4% (key data on education in Europe 2009) και δαπανά για την Ανώτατη Εκπαίδευση το 1,44% του ΑΕΠ με κοινοτικό Μ.Ο 1,15%. Αντίθετα οι δαπάνες της χώρας μας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι καθηλωμένες στο 1,14% του ΑΕΠ, όταν ο Μ.Ο. της Ε.Ε. των 27 είναι το 2,25%.
Η μείωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης θα έχει σα συνέπεια τη μείωση των μαθητών του Γενικού Λυκείου το οποίο λειτουργεί ως προθάλαμος της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
2. Η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι ελάχιστα συνδεδεμένη με την αγορά εργασίας και πολλές σχολές και τμήματα παράγουν διαρθρωτική ανεργία δηλ. λειτουργούν ως προθάλαμοι ανέργων.
3. Οι ανάγκες της οικονομίας και της ανάπτυξης σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. μέχρι το 2020, είναι 35% σε ανώτερα στελέχη ( κυρίως απόφοιτοι Ανώτατης Εκπαίδευσης) και 50% σε μεσαία στελέχη, κυρίως απόφοιτοι Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης, (CEDEFOP 2010).
1. Η Ανώτατη Εκπαίδευση θα μειωθεί, επειδή η χώρα μας δεν θα μπορεί να συντηρεί οικονομικά τόσο μεγάλο αριθμό φοιτητών και ιδρυμάτων δαπανώντας δυσανάλογα κονδύλια στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε βάρος των άλλων βαθμίδων της Εκπαίδευσης.
Να σημειωθεί ότι η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση σε αριθμό φοιτητών σε ολόκληρη την Ε.Ε. με ποσοστό 29,9% όταν ο Μ.Ο της Ε.Ε. είναι 17,4% (key data on education in Europe 2009) και δαπανά για την Ανώτατη Εκπαίδευση το 1,44% του ΑΕΠ με κοινοτικό Μ.Ο 1,15%. Αντίθετα οι δαπάνες της χώρας μας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι καθηλωμένες στο 1,14% του ΑΕΠ, όταν ο Μ.Ο. της Ε.Ε. των 27 είναι το 2,25%.
Η μείωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης θα έχει σα συνέπεια τη μείωση των μαθητών του Γενικού Λυκείου το οποίο λειτουργεί ως προθάλαμος της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
2. Η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι ελάχιστα συνδεδεμένη με την αγορά εργασίας και πολλές σχολές και τμήματα παράγουν διαρθρωτική ανεργία δηλ. λειτουργούν ως προθάλαμοι ανέργων.
3. Οι ανάγκες της οικονομίας και της ανάπτυξης σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. μέχρι το 2020, είναι 35% σε ανώτερα στελέχη ( κυρίως απόφοιτοι Ανώτατης Εκπαίδευσης) και 50% σε μεσαία στελέχη, κυρίως απόφοιτοι Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης, (CEDEFOP 2010).
Με αυτά τα δεδομένα τα οποία δείχνουν ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα αναρωτιέται κανείς τι κάνουν οι ιθύνοντες του Υπουργείου Παιδείας (οι νυν και οι πρώην);
Πως δικαιολογείται η καθυστέρηση στη ψήφιση του Νόμου για το Λύκειο και το Τεχνολογικό Λύκειο;
Άραγε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχει αντιληφθεί ότι υπάρχει αύξηση των μαθητών της ΤΕΕ και ότι οι κατά καιρούς διακηρύξεις όλων των υπουργών παιδείας για την αναγκαιότητα αύξησης της ΤΕΕ μπορούν να πραγματοποιηθούν ευτυχώς ή δυστυχώς στη σημερινή κοινωνικο-οικονομική συγκυρία;
Δεν αντιλαμβάνονται οι πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων παιδείας, εργασίας, ανάπτυξης κλπ ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται να ξεφύγει από την υπερχρέωση και την ύφεση εάν, εκτός των άλλων, δεν αυξήσει την παραγωγική της βάση η οποία χρειάζεται επενδύσεις αλλά και εξειδικευμένα στελέχη μέσης στάθμης;
Έχει αναρωτηθεί κανείς ότι τα ευρωπαϊκά κράτη ( Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία κλπ.) που έχουν αναβαθμισμένη Τεχνική Εκπαίδευση και κατάρτιση έχουν και ισχυρή οικονομία;
Πως δικαιολογείται η καθυστέρηση στη ψήφιση του Νόμου για το Λύκειο και το Τεχνολογικό Λύκειο;
Άραγε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχει αντιληφθεί ότι υπάρχει αύξηση των μαθητών της ΤΕΕ και ότι οι κατά καιρούς διακηρύξεις όλων των υπουργών παιδείας για την αναγκαιότητα αύξησης της ΤΕΕ μπορούν να πραγματοποιηθούν ευτυχώς ή δυστυχώς στη σημερινή κοινωνικο-οικονομική συγκυρία;
Δεν αντιλαμβάνονται οι πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων παιδείας, εργασίας, ανάπτυξης κλπ ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται να ξεφύγει από την υπερχρέωση και την ύφεση εάν, εκτός των άλλων, δεν αυξήσει την παραγωγική της βάση η οποία χρειάζεται επενδύσεις αλλά και εξειδικευμένα στελέχη μέσης στάθμης;
Έχει αναρωτηθεί κανείς ότι τα ευρωπαϊκά κράτη ( Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία κλπ.) που έχουν αναβαθμισμένη Τεχνική Εκπαίδευση και κατάρτιση έχουν και ισχυρή οικονομία;
Η πρόσφατη δήλωση του Υπουργού Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλου «θα φέρουμε στη Βουλή το νομοσχέδιο για το Λύκειο και το Τεχνολογικό Λύκειο μέσα στο φθινόπωρο...» δημιουργεί εύλογες απορίες, διότι το νομοσχέδιο είναι έτοιμο και έχει κατατεθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο προ μηνών, έχει προηγηθεί πολύμηνη επεξεργασία πριν την κατάθεσή του και απομένει η ψήφισή του. Ειδικότερα η πρόταση του Τεχνολογικού Λυκείου έχει κατατεθεί στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής το Δεκέμβριο του 2011 και συναίνεσαν με αυτήν το ΠΑΣΟΚ η Ν.Δ και το ΛΑΟΣ, και η κατάθεση του νομοσχεδίου στο Υπουργικό Συμβούλιο, έγινε πριν από τις βουλευτικές εκλογές.
Αφού όλα είναι έτοιμα για ποιο λόγο υπάρχει αδράνεια και καθυστέρηση σε ένα τόσο σπουδαίο Νόμο;
Μήπως αληθεύουν οι φήμες ότι το υπουργείο εξετάζει από την αρχή το Τεχνολογικό Λύκειο διότι υπάρχουν κάποιοι που αντιδρούν στη λειτουργία του έτους εξειδίκευσης και των μετατροπών των ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ σε Τεχνολογικά Λύκεια;
Εάν αληθεύουν αυτά και δεν ψηφιστεί το νομοσχέδιο αυτό, αλλά κάποιο άλλο μεταλλαγμένο, η εξαγγελθείσα μεταρρύθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης θα αποδειχθεί χωρίς περιεχόμενο και θα βάλει σε περιπέτειες την Τεχνική Εκπαίδευση η οποία πληρώνει όλα τα σπασμένα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Κρίνοντας όμως ψύχραιμα τα δεδομένα θα πρέπει να συμπεράνουμε ότι είναι απίθανη μια αποδόμηση του νομοσχεδίου διότι στην επιτροπή του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (γνωστή και ως επιτροπή Μπαμπινιώτη) τα πορίσματα της οποίας αποτέλεσαν τη βάση για το Νέο Λύκειο και το Τεχνολογικό Λύκειο, συμμετείχε και ο τότε πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και σημερινός Ειδικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας κ. Σ. Γκλαβάς. Συνεπώς είναι απίθανο ο κ. Γκλαβάς να εισηγηθεί στον Υφυπουργό κ. Παπαθεοδώρου τα αντίθετα από εκείνα τα οποία τεκμηριωμένα στήριξε ως πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε και το «ποτέ μη λες ποτέ». Ίδωμεν.
Αφού όλα είναι έτοιμα για ποιο λόγο υπάρχει αδράνεια και καθυστέρηση σε ένα τόσο σπουδαίο Νόμο;
Μήπως αληθεύουν οι φήμες ότι το υπουργείο εξετάζει από την αρχή το Τεχνολογικό Λύκειο διότι υπάρχουν κάποιοι που αντιδρούν στη λειτουργία του έτους εξειδίκευσης και των μετατροπών των ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ σε Τεχνολογικά Λύκεια;
Εάν αληθεύουν αυτά και δεν ψηφιστεί το νομοσχέδιο αυτό, αλλά κάποιο άλλο μεταλλαγμένο, η εξαγγελθείσα μεταρρύθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης θα αποδειχθεί χωρίς περιεχόμενο και θα βάλει σε περιπέτειες την Τεχνική Εκπαίδευση η οποία πληρώνει όλα τα σπασμένα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Κρίνοντας όμως ψύχραιμα τα δεδομένα θα πρέπει να συμπεράνουμε ότι είναι απίθανη μια αποδόμηση του νομοσχεδίου διότι στην επιτροπή του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (γνωστή και ως επιτροπή Μπαμπινιώτη) τα πορίσματα της οποίας αποτέλεσαν τη βάση για το Νέο Λύκειο και το Τεχνολογικό Λύκειο, συμμετείχε και ο τότε πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και σημερινός Ειδικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας κ. Σ. Γκλαβάς. Συνεπώς είναι απίθανο ο κ. Γκλαβάς να εισηγηθεί στον Υφυπουργό κ. Παπαθεοδώρου τα αντίθετα από εκείνα τα οποία τεκμηριωμένα στήριξε ως πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε και το «ποτέ μη λες ποτέ». Ίδωμεν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου