Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2013

Εγκύκλιος «προάγγελος» της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών

Με σεμινάριο επιμόρφωσης σχολικών συμβούλων και διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, την ερχόμενη Πέμπτη, ξεκινά και στη Λάρισα η προετοιμασία του θεσμού της «Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου (ΑΕΕ) της σχολικής μονάδας – Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης».

Ενός θεσμού που κατά το υπουργείο Παιδείας έχει ως γενικό σκοπό τη «βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας» και που, κατά την ΟΛΜΕ, «μεταθέτει όλες οι ευθύνες της εκπαιδευτικής πολιτικής και της υποχρηματοδότησης της εκπαίδευσης στη σχολική μονάδα και τους εκπαιδευτικούς» διευρύνοντας το «χάσμα μεταξύ των σχολικών μονάδων».
Η γενίκευση της αξιολόγησης, που σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας, για όλα πλέον τα σχολεία της χώρας από το τρέχον σχολικό έτος, μπορεί επίσης να χαρακτηρισθεί και ως «προάγγελος» της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού εφόσον τελικά το υπουργείο Παιδείας προχωρήσει όντως στην (αναγκαία) αξιολόγηση και δεν υποχωρήσει, όπως απείρως έχει συμβεί στο παρελθόν κάτω από τις πιέσεις των συνδικαλιστικών ηγεσιών, δασκάλων και καθηγητών.
Ο επίκουρος καθηγητής του ΕΚΠΑ και επιστημονικός υπεύθυνος του έργου Γ. Πασιάς και ο Διευθυντής Σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του υπουργείου Κ. Παπαχρήστος, που έχουν επιφορτισθεί το σκέλος της αρχικής επιμόρφωσης, θα βρεθούν στο αμφιθέατρο του 4ου Δημοτικού Σχολείου Λάρισας την ερχόμενη Πέμπτη προκειμένου να παρουσιάσουν τους στόχους της ΑΕΕ.
Σε ό,τι αφορά στη διαδικασία, οι συμμετέχοντες (στο σεμινάριο της Πέμπτης) θα επιμορφώσουν στη συνέχεια τους διευθυντές σχολείων που με τη σειρά τους θα επιμορφώσουν τους εκπαιδευτικούς των σχολικών τους μονάδων. Με την ΟΛΜΕ να σημειώνει πως «η «αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας» έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία όχι μόνο δεν στηρίζεται ο εκπαιδευτικός και το έργο του, αλλά δέχεται συνεχή κτυπήματα στα εργασιακό του καθεστώς» καλώντας «τους συλλόγους διδασκόντων να μη συμμετάσχουν στη διαδικασία αυτή».
Όπως στο παρελθόν έπραξε και η ΔΟΕ η οποία «εκφράζει την κατηγορηματική αντίθεσή της με το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του Υπουργείου Παιδείας, για την αξιολόγηση που αποδομεί το δημόσιο σχολείο, εντείνει τις ταξικές ανισότητες και κατηγοριοποιεί σχολεία μαθητές και εκπαιδευτικούς» καλώντας επίσης, διευθυντές και συλλόγους διδασκόντων «να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στη διαδικασία», παράσχοντας «πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη».
Βεβαίως με το νέο πειθαρχικό των δημοσίων υπαλλήλων, φαντάζει δύσκολο, διευθυντές σχολείων και εκπαιδευτικοί να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στα σεμινάρια. Η ΔΟΕ επικεντρώνεται και στο «ξεχασμένο», από τον περασμένο Μάρτιο, Π.Δ. Αρβανιτόπουλου για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, που σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες αναμένεται να δημοσιευθεί τελικά στο ΦΕΚ από την ερχόμενη εβδομάδα, προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να αξιολογηθούν με διαφορετικά κριτήρια από τους υπολοίπους δημοσίους υπαλλήλους.
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
Μόλις την περασμένη Τρίτη, ο υφυπουργός Παιδείας Συμεών Κεδίκογλου σε εγκύκλιό του σημείωνε μεταξύ άλλων πως «επεκτείνεται τη φετινή σχολική χρονιά ο θεσμός της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας», θεσμός που «θα εφαρμοστεί σταδιακά σε όλες τις σχολικές μονάδες Προσχολικής, Δημοτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».
«Η γενίκευση του θεσμού θα υποστηριχθεί από τη λειτουργία του Παρατηρητηρίου της ΑΕΕ, στο οποίο έχει αναρτηθεί το εκπαιδευτικό υλικό, μεθοδολογία και εργαλεία εφαρμογής, καλές πρακτικές και αποτελέσματα από την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος στα σχολεία.
Κατά την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος, που βρίσκεται στη φάση της ολοκλήρωσης, συμμετείχαν 500 σχολικές μονάδες και 5.000 εκπαιδευτικοί, ενώ υποστηρίχθηκε αποτελεσματικά από τους Σχολικούς Συμβούλους ΠΕ και ΔΕ και τις υπηρεσίες του ΥΠΑΙΘ σε περιφερειακό και σε κεντρικό επίπεδο.
Τα αποτελέσματα από την υλοποίηση του έργου της ΑΕΕ είναι πολύ καλά. Τα σχολεία εφάρμοσαν διαδικασίες αυτοαξιολόγησης και υλοποίησαν ποικίλα και ποιοτικά σχέδια δράσης για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο. Αναπτύχθηκε η επικοινωνία και η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών, βελτιώθηκε το κλίμα και οι σχέσεις μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας, υποστηρίχθηκε η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, ενισχύθηκε η εμπιστοσύνη της κοινωνίας προς το σχολείο» καταλήγει ο υφυπουργός.
Οι εκπαιδευτικοί θυμούνται όμως, πως το 2011 που ξεκίνησε η πιλοτική εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου (σ.σ. από τη Θεσσαλία συμμετείχαν 26 σχολεία) οι συνδικαλιστές είχαν αντιδράσει έντονα στην εξαγγελία, ενώ και αρκετοί οι σύλλογοι διδασκόντων έλαβαν αποφάσεις μη συμμετοχής , με αποτέλεσμα σε ορισμένες περιπτώσεις να μην «δημοσιοποιηθούν» τα σχολεία που προχώρησαν τελικά στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος.
ΣΤΟΧΟΙ
Ακόμη και σήμερα οι επιφυλάξεις των εκπαιδευτικών, στηρίζονται στο πώς και από ποιον θα αξιοποιηθούν τα αποτελέσματα της ΑΕΕ. Αν και, όπως αποδείχθηκε το περασμένο καλοκαίρι με τους εκπαιδευτικούς της Τεχνικής Εκπαίδευσης, εφόσον το υπουργείο Παιδείας θελήσει να θέσει και άλλους εκπαιδευτικούς σε διαθεσιμότητα, δεν έχει λόγους να… αναμένει τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.
Η Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου, όπως σημειώνεται από το υπουργείο Παιδείας «στη σχολική μονάδα αποτελεί μια συνεχή δυναμική διαδικασία αυτoαξιολόγησης ενσωματωμένη στη λειτουργία του σχολείου. Η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει την αποτίμηση της υπάρχουσας κατάστασης στο σχολείο, και συνδέεται με τον γενικότερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την ανάπτυξη ειδικών Σχεδίων Δράσης με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου στους τομείς που επιλέγει κάθε σχολείο ανάλογα με τις ιδιαιτερότητές του».
Στόχοι του έργου, κατά το υπουργείο Παιδείας, μεταξύ άλλων είναι η «ανάδειξη της σχολικής μονάδας ως βασικού φορέα προγραμματισμού και αξιολόγησης του εκπαιδευτικού της έργου. Η δημιουργία κουλτούρας αξιολόγησης στα σχολεία. Η ενίσχυση της συνεργασίας και της συμμετοχής μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας.
Η ενίσχυση της αυτογνωσίας και της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών. Η απόκτηση εμπειριών από στελέχη και εκπαιδευτικούς στο πεδίο της αξιολόγησης. Η ανάδειξη θετικών σημείων και η διάχυση των καλών πρακτικών, καθώς και η επισήμανση των αδυναμιών.
Η ανάπτυξη δράσεων με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου στον χώρο του σχολείου. Η διαμόρφωση κουλτούρας ανάληψης πρωτοβουλιών για σχεδιασμό δράσεων και επίλυση προβλημάτων. Η συνεχής ανατροφοδότηση για τον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής και τον καθορισμό επιμορφωτικών και άλλων παρεμβάσεων. Η αρτιότερη διοίκηση και λειτουργία των σχολικών μονάδων καθώς και η αποτελεσματική αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού» και τέλος «η αναβάθμιση των διδακτικών και παιδαγωγικών πρακτικών, η προώθηση της καινοτομίας και η ανάπτυξη υποστηρικτικών και αντισταθμιστικών πρακτικών».
ΧΑΣΜΑ
Ωστόσο, στον αντίποδα των όσων ισχυρίζεται το υπουργείο Παιδείας, η ΟΛΜΕ θίγει μια ενδιαφέρουσα διάσταση, της εξωτερικής αξιολόγησης τονίζοντας πως με την «αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας γίνεται προσπάθεια να θεσμοθετηθεί η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου «σε πρώτη φάση ως εσωτερική διαδικασία». Η διατύπωση αυτή αφήνει σαφώς να εννοηθεί πως θα ακολουθήσει η θεσμοθέτηση της εξωτερικής αξιολόγησης. Τα κριτήρια της αυτοαξιολόγησης που ή ίδια η εγκύκλιος θέτει συνδέονται με την υλικοτεχνική υποδομή και την εξεύρεση πόρων από το ίδιο το σχολείο, την απώλεια διδακτικών ωρών, τις επιδόσεις των μαθητών κ.λπ.
Επιχειρείται να μετατεθούν όλες οι ευθύνες της εκπαιδευτικής πολιτικής και της υποχρηματοδότησης της εκπαίδευσης στη σχολική μονάδα και τους εκπαιδευτικούς. Αυτή η λογική και πρακτική θα οδηγήσει ευθέως στη διαφοροποίηση και την κατηγοριοποίηση των σχολείων μας. Ανάλογες εξελίξεις έχουν συμβεί και σε άλλες χώρες της Ευρώπης και στις ΗΠΑ, όπου με τη δημοσιοποίηση των πινάκων αξιολόγησης διευρύνθηκε το χάσμα ανάμεσα στις σχολικές μονάδες» καταλήγει η ΟΛΜΕ.
Β. ΚΑΚΑΡΑΣ
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου