Το αποτυχημένο μοντέλο του ελληνικού πανεπιστημίου που δαγκώνει την ουρά του
Σε όλα τα πανεπιστήμια της Ευρώπης στα ΤΦ συνεχίζουν σπουδές στα δύο τελευταία χρόνια μόνο 20-30 φοιτητές και φοιτήτριες. Είναι άραγε τόσο μεγάλη η ζήτηση για φυσικούς στη βιομηχανία και την εκπαίδευση το 2013 στην Ελλάδα για να εισάγουμε
φέτος στα πέντε ΤΦ της χώρας 1.200 νέους φυσικούς; Ας τα σκεφτούν, λοιπόν, όλα αυτά μαζί με τους γονείς τους όσοι και όσες θα επιλέξουν τμήματα το επόμενο εξάμηνο και ας μην πέσουν στην παγίδα του υπουργείου Παιδείας που αύξησε αυθαίρετα τον αριθμό
των εισακτέων στα τμήματα που δεν «καταργήθηκαν» (για πολιτικές σκοπιμότητες). Το ΤΦ του ΑΠΘ του χρόνο θα δεχτεί 250 (!) φοιτητές (μαζί με τις μεταγραφές). Γιατί;
………………………….
Στο τέλος του παραπάνω άρθρου αναφέρεται:
Με αυτά τα δεδομένα η λέξη «αριστεία» για τα ιδρύματα θα αποκτήσει νόημα και δεν θα είναι απλά μια ευχή, αλλά θα αποτελέσει ζήτημα επιβίωσης ο ανταγωνισμός μετα-ξύ τους. Ο δρόμος που ακολουθεί σήμερα η Πολιτεία (όλα τα πτυχία «ανώτατα» και υποβαθμισμένα) είναι καταστροφικός για τους νέους μας. Το πτυχίο από «βραχιόλι» κοινωνικής ανέλιξης γίνεται «θηλιά» στον λαιμό τους και εισιτήριο στην ανεργία. Μόνο οι οικονομικά ισχυροί θα στείλουν τα παιδιά τους σε αξιόλογα πανεπιστήμια του εξωτερικού και θα καλύψουν τη σχετικά περιορισμένη αγορά εργασίας σε πτυχιούχους. Ας καταλάβει το υπουργείο ότι ακόμα και αν στείλουν 300, 400 ή και 500 εισακτέους στο Τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ, μόνο 30 θα τελειώσουν στην ώρα τους και θα βρουν δουλειά – οι υπόλοιποι για ποιον ακριβώς λόγο σπουδάζουν στο πανεπιστήμιο ;
Για μια σειρά ετών παρατηρούμε ότι το Τμήμα Φυσικής (ΤΦ) στο ΑΠΘ υποδέχεται τρία τουλάχιστον (στατιστικά μιλώντας πάντα) σύνολα φοιτητών: 1) Ενα 60% που θα έπρεπε να το συμβουλέψουμε να αλλάξει καριέρα γιατί βρέθηκε εκεί «κατά λάθος» και θα ταλαιπωρηθεί σπουδάζοντας πολλά χρόνια άδικα. 2) Ενα 20% που πήγε πολύ καλά στις εξετάσεις και αντιπροσωπεύει φοιτητές αποφασισμένους να σπουδάσουν φυσική, και 3) Ενα 20% που έπρεπε να του δώσουμε μια ακόμα ευκαιρία για να δούμε αν θα περάσει στην κατηγορία 1) ή 2) στις εξετάσεις του επόμενου έτους. Συμπερασματικά, μόνο 60 φοιτητές από τους 200 θα έπρεπε να συνεχίσουν στο δεύτερο έτος και πιθανά στο τρίτο να έφταναν τελικά οι 30!
Είναι σαφές ότι το 70% των φοιτητών που σπουδάζουν στο πανεπιστήμιο βρίσκονται εκεί γιατί δεν βλέπουν άλλη επαγγελματική διέξοδο και θα συσσωρευτούν σταδιακά στην κατηγορία των «αιώνιων φοιτητών».Σε όλα τα πανεπιστήμια της Ευρώπης στα ΤΦ συνεχίζουν σπουδές στα δύο τελευταία χρόνια μόνο 20-30 φοιτητές και φοιτήτριες. Είναι άραγε τόσο μεγάλη η ζήτηση για φυσικούς στη βιομηχανία και την εκπαίδευση το 2013 στην Ελλάδα για να εισάγουμε
φέτος στα πέντε ΤΦ της χώρας 1.200 νέους φυσικούς; Ας τα σκεφτούν, λοιπόν, όλα αυτά μαζί με τους γονείς τους όσοι και όσες θα επιλέξουν τμήματα το επόμενο εξάμηνο και ας μην πέσουν στην παγίδα του υπουργείου Παιδείας που αύξησε αυθαίρετα τον αριθμό
των εισακτέων στα τμήματα που δεν «καταργήθηκαν» (για πολιτικές σκοπιμότητες). Το ΤΦ του ΑΠΘ του χρόνο θα δεχτεί 250 (!) φοιτητές (μαζί με τις μεταγραφές). Γιατί;
………………………….
Στο τέλος του παραπάνω άρθρου αναφέρεται:
Με αυτά τα δεδομένα η λέξη «αριστεία» για τα ιδρύματα θα αποκτήσει νόημα και δεν θα είναι απλά μια ευχή, αλλά θα αποτελέσει ζήτημα επιβίωσης ο ανταγωνισμός μετα-ξύ τους. Ο δρόμος που ακολουθεί σήμερα η Πολιτεία (όλα τα πτυχία «ανώτατα» και υποβαθμισμένα) είναι καταστροφικός για τους νέους μας. Το πτυχίο από «βραχιόλι» κοινωνικής ανέλιξης γίνεται «θηλιά» στον λαιμό τους και εισιτήριο στην ανεργία. Μόνο οι οικονομικά ισχυροί θα στείλουν τα παιδιά τους σε αξιόλογα πανεπιστήμια του εξωτερικού και θα καλύψουν τη σχετικά περιορισμένη αγορά εργασίας σε πτυχιούχους. Ας καταλάβει το υπουργείο ότι ακόμα και αν στείλουν 300, 400 ή και 500 εισακτέους στο Τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ, μόνο 30 θα τελειώσουν στην ώρα τους και θα βρουν δουλειά – οι υπόλοιποι για ποιον ακριβώς λόγο σπουδάζουν στο πανεπιστήμιο ;
Του Λουκά Βλάχου καθηγητή στο Τμήμα Φυσικής (ΤΦ) του ΑΠΘ
δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ 29-3-2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου