Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2013

Δεν επανέρχεται η βάση του 10 για εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ

«Εχουν ληφθεί όλα τα μέτρα, ώστε να μη χρειαστεί να πάμε σε υποχρεωτικές μεταθέσεις εκπαιδευτικών»
 
«Υπάρχει μια αντίληψη που έχει οδηγήσει τον πολίτη να σέβεται περισσότερο τα 200 ευρώ που καταβάλλει άμεσα στο φροντιστήριο από τα πολλαπλάσια που καταβάλλει μέσω του φόρου του για να υπάρχει δημόσια δωρεάν παιδεία. Αυτή η νοοτροπία πρέπει να αλλάξει»
 
«Εχουμε προγραμματίσει τη λήψη μέτρων ενισχυτικής και πρόσθετης διδασκαλίας με αξιοποίηση των εκπαιδευτικών, ώστε να βοηθήσουμε τους μαθητές να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και να μειωθεί το ποσοστό ανεξεταστέων ή απορριπτόμενων»
 

 


Αντιμέτωπος με την απόφαση των καθηγητών για απεργία διαρκείας από τη δεύτερη εβδομάδα της νέας σχολικής χρονιάς ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος ανοίγει τα χαρτιά του στον Τύπο της Κυριακής. Δηλώνει ότι το υπουργείο Παιδείας είναι σε ετοιμότητα για να αντιμετωπίσει κάθε πρόβλημα, αλλά αποκλείει κατηγορηματικά το ενδεχόμενο να καταφύγει η κυβέρνηση και αυτή τη φορά στο μέτρο της επιστράτευσης των καθηγητών.

Κλείνει για φέτος το θέμα της επαναφοράς της βάσης του 10 –«δεν υπάρχει τέτοια σκέψη», δηλώνει-, ενώ εμμέσως προαναγγέλλει ότι θα διατηρηθεί στα επίπεδα της φετινής χρονιάς ο αριθμός εισακτέων του επόμενου ακαδημαϊκού έτους. Καλεί τα ΑΕΙ «να ξεκαθαρίσουν» τα φοιτητικά τους μητρώα προχωρώντας στη διαγραφή των «αιώνιων φοιτητών» και τοποθετείται αρνητικά στο αίτημα των πρυτάνεων για αναβολή των σχετικών ρυθμίσεων. Μιλά για «μαζικές μονιμοποιήσεις» διοικητικών υπαλλήλων στα ΑΕΙ «κατά το παρελθόν» ζητώντας από τα Ιδρύματα να εντοπίσουν τα «πλεονάσματά τους», διότι, όπως δηλώνει, δεν θέλει «να προχωρήσει το υπουργείο Παιδείας σε οριζόντια μέτρα».
Δέχεται ότι το νέο Λύκειο έχει «αυξημένες απαιτήσεις» από τους μαθητές, προαναγγέλλει μέτρα για να μην αυξηθούν τα ποσοστά αποτυχίας στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, υποστηρίζει όμως ότι για τους μαθητές που διαβάζουν δεν θα υπάρχουν δυσάρεστες εκπλήξεις.
«Δεν θέλουμε», δηλώνει, «να παρκάρουμε τα παιδιά μας σε ένα Λύκειο, να περνούν τις τάξεις με μέσο όρο 9, να περνούν στο Πανεπιστήμιο με μέσο όρο 8 και στο τέλος να έχουν πτυχία χωρίς αντίκρισμα».
 
Προτείνετε ένα νέο Λύκειο, Γενικό και Τεχνικό, με αντικειμενικά αυστηρότερους όρους προαγωγής και απόλυσης. Τι απαντάτε σε όσους επικρίνουν την πρότασή σας με το επιχείρημα ότι στην αιχμή μιας σφοδρής και παρατεταμένης κρίσης οδηγούνται στο κοινωνικό περιθώριο μεγάλα τμήματα του μαθητικού πληθυσμού, ιδίως τα παιδιά των φτωχότερων οικογενειών;

Αντίθετα, ευνοούμε τα παιδιά των οικονομικά ασθενέστερων οικογενειών, γιατί αν και έχουμε αυξημένες απαιτήσεις, τους παρέχουμε τη δυνατότητα να ανταποκριθούν σε αυτές, μέσα στο σχολείο. Οι μαθητές του Γενικού Λυκείου μπορούν πλέον στο σχολείο τους να προετοιμάζονται για τις απαιτήσεις και των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Επίσης, εξορθολογίζουμε τομείς και ειδικότητες του Επαγγελματικού Λυκείου, ώστε τα πτυχία να έχουν αντίκρισμα στην αγορά εργασίας και αυτό όπως καταλαβαίνετε λειτουργεί υπέρ των παιδιών.
Εμείς θέλουμε να ανατρέψουμε τη νοοτροπία που δημιουργήθηκε την τελευταία τριακονταετία, αυτή της ήσσονος προσπάθειας, τα αποτελέσματά της οποίας βιώνουμε σήμερα. Δεν θέλουμε δηλαδή να παρκάρουμε τα παιδιά μας σε ένα Λύκειο, να περνούν τις τάξεις με μέσο όρο 9, να περνούν στο Πανεπιστήμιο με μέσο όρο 8 και στο τέλος να έχουν πτυχία χωρίς αντίκρισμα και να παραμένουν άνεργοι χωρίς γνώσεις και δεξιότητες.
 
Στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου προαναγγέλλετε μέτρα που θα αποτρέψουν «να ανυψωθεί το ποσοστό ανεξεταστέων ή απορριπτόμενων μαθητών». Ποια είναι αυτά με δεδομένο ότι η Ε.Ε. δεν χρηματοδοτεί πλέον δομές μαθητικής υποστήριξης στο Λύκειο; 

Αυτό που λέμε είναι ότι θα λάβουμε μέτρα τόσο για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες όσο και για να μην αυξηθούν τα ποσοστά ανεξεταστέων ή απορριπτόμενων. Οσοι καταβάλλουν κάποια προσπάθεια στο σχολείο δεν θα βρεθούν με το νέο σύστημα προ εκπλήξεων.
Και για να γίνει κατανοητό, για εμάς δωρεάν δημόσια παιδεία δεν είναι μια τυπική υποχρέωση που εξαντλείται στη διανομή τίτλων αποφοίτησης χωρίς αντίκρισμα. Το υπουργείο Παιδείας έχει προγραμματίσει τη λήψη μέτρων ενισχυτικής και πρόσθετης διδασκαλίας με αξιοποίηση των εκπαιδευτικών, ώστε να βοηθήσουμε τους μαθητές να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και να μειωθεί το ποσοστό ανεξεταστέων ή απορριπτόμενων. Για το σκοπό αυτό θα αξιοποιήσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό τόσο το εκπαιδευτικό προσωπικό όσο και διαθέσιμους ευρωπαϊκούς πόρους.
 
Πώς διασφαλίζεται ότι η προσμέτρηση της σχολικής βαθμολογίας όλου του Λυκείου για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο δεν θα εκτινάξει τόσο το κόστος προετοιμασίας των υποψηφίων όσο και το κόστος αποφοίτησης;

Δεν αλλάζει τίποτε σε σχέση με αυτό που ισχύει σήμερα για τον τρόπο που εξετάζονται οι μαθητές. Εξετάζονται μέσα στο σχολειό τους για να περάσουν την τάξη τους και τα γραπτά βαθμολογούνται από το δάσκαλό τους. Το μόνο που αλλάζει είναι ότι το 50% των θεμάτων θα λαμβάνεται από τράπεζα θεμάτων και το κάθε σχολείο στην ημέρα που αυτό ορίζει την εξέταση του μαθήματος θα παίρνει αυτά τα θέματα από το ηλεκτρονικό σύστημα. Δεν μιλάμε επομένως για πανελλαδικές εξετάσεις και για μετατροπή του σχολείου σε εξεταστικό κέντρο. Αυτό είναι παραπληροφόρηση που εξυπηρετεί σκοπιμότητες.
Παράλληλα, η μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων στις Πανελλαδικές από 6 σε 4 και η αύξηση των ωρών διδασκαλίας τους από 14 σε 20 ώρες εβδομαδιαίως για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα μηδενίζει το κόστος. Αρκεί ένας μαθητής να διαβάζει και να παρακολουθεί τη διδασκαλία του καθηγητή του στο σχολείο.
Υπάρχει μια γενικευμένη αντίληψη που έχει οδηγήσει τον πολίτη να σέβεται περισσότερο τα 200 ευρώ που καταβάλλει άμεσα στο φροντιστήριο από τα πολλαπλάσια που καταβάλλει μέσω του φόρου του για να υπάρχει δημόσια δωρεάν παιδεία. Αυτή η νοοτροπία πρέπει να αλλάξει. Και πρέπει να αλλάξουμε αυτή τη νοοτροπία και μέσα από αλλαγές στη λειτουργία του δημόσιου σχολείου, δηλαδή αναβαθμίζοντας την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Αυτό κάνουμε με τα μέτρα που παίρνουμε και θα πάρουμε.
 
Δηλαδή, είναι θέμα νοοτροπίας;

Ναι, είναι και θέμα νοοτροπίας. Και ερωτώ τον κάθε πολίτη. Πώς επιτρέπει στον εαυτό του να καταβάλλει χρήματα σε ιδιαίτερα μαθήματα στον καθηγητή του παιδιού του που είναι στο σχολείο;
Είναι θέμα αρχής ή θέμα νόμου. Είναι θέμα νοοτροπίας και αντίληψης που τώρα πρέπει να αλλάξει. Και διαμορφώνουμε τους όρους για να αλλάξει αυτή η νοοτροπία με τη βελτίωση του δημόσιου σχολείου.
Εμείς κάνουμε το χρέος μας για να ενισχύσουμε τη γνώση, την προσπάθεια, για να πάψουμε να αναζητούμε συνεχώς εύκολες λύσεις.
 
Προτίθεστε να υιοθετήσετε την ιδέα του «κουπονιού Παιδείας» είτε για την επιλογή δομών μαθητικής υποστήριξης από την ιδιωτική αγορά είτε ακόμη και για την επιλογή σχολείου;

Για όνομα του Θεού! Υποστηρίζουμε το δημόσιο σχολείο και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.
 
Θα επαναφέρετε τη βάση του 10 από φέτος;

Δεν υπάρχει τέτοια σκέψη.
 
Θα επαναφέρετε σε μόνιμη βάση και τις μετεγγραφές δεδομένου ότι η κατάργησή τους είχε αποφασιστεί υπό το φόβο των παρενεργειών της κατάργησης της βάσης; Εν τοιαύτη περιπτώσει ποια θα είναι η τύχη του συστήματος των πολλαπλών βάσεων για πολυτέκνους, τριτέκνους, αδέλφια φοιτητών κ.λπ., που υποκατέστησε τις μετεγγραφές; 

Στη δύσκολη οικονομική συγκυρία, δημιουργήσαμε τη διαδικασία μεταφοράς θέσεων, προκειμένου να βοηθήσουμε πολλούς φοιτητές και τις οικογένειές τους να συνεχίσουν τις σπουδές τους κοντά στην εστία τους. Τη διαδικασία αυτήν την εφαρμόζουμε και φέτος με τα ίδια κριτήρια, στα οποία πρωταρχικό ρόλο παίζει το κατά κεφαλήν οικογενειακό εισόδημα, το οποίο αυξάνουμε, ενώ το διπλασιάζουμε για τις μονογονεϊκές οικογένειες. Οσον αφορά το σύστημα των πολλαπλών βάσεων για τις πανελλαδικές εξετάσεις δεν αλλάζει τίποτα.
 
Φέτος 119 Τμήματα πήραν εισακτέους με βαθμολογίες κάτω από τη βάση. Αυτά κινδυνεύουν να βρεθούν εκτός μηχανογραφικού δελτίου στην επόμενη φάση της «Αθηνάς»;

Ο στόχος μας είναι να έχουμε περισσότερους επιτυχόντες με υψηλή βαθμολογία και ισχυρότερα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ και όχι να μειώσουμε τον αριθμό των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
 
Θα εφαρμόσετε οριζόντια τη διαθεσιμότητα των διοικητικών υπαλλήλων των ΑΕΙ;

Θέλω τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να ολοκληρώσουν τη διαδικασία αξιολόγησης, που θα αποδείξει ότι η συντριπτική πλειονότητα παρουσιάζει ελλείψεις σε προσωπικό. Και πιστεύω ότι αν σε κάποια Ιδρύματα διαπιστωθεί ότι οι μαζικές μονιμοποιήσεις, που έγιναν στο παρελθόν, έχουν οδηγήσει σε πλεονάσματα, θα μας το πουν τα ίδια τα Ιδρύματα. Δεν θέλω να προχωρήσουμε, ως υπουργείο Παιδείας, σε οριζόντια μέτρα.
 
Θα ενεργοποιήσετε φέτος το Προεδρικό Διάταγμα για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις των καθηγητών, κι αν ναι, σε ποια έκταση;

Εχουν ληφθεί όλα τα μέτρα, ώστε να μη χρειαστεί να πάμε σε υποχρεωτικές μεταθέσεις.
 
Ούτε φέτος θα ξεκινήσει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αφού με το νομοσχέδιο έχουμε μία ακόμη αναβολή του Προεδρικού Διατάγματος για τον ερχόμενο Νοέμβριο. Πότε θα ξεκινήσει και πού οφείλεται η καθυστέρηση;

Η αξιολόγηση θα εφαρμοστεί κανονικά. Η εξουσιοδότηση ρυθμίζει θέματα τυπικής έκδοσης του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος, που ήδη βρίσκεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
 



ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
 

«Δεν θα γίνει επιστράτευση. Ηταν αναγκαία 
όταν απειλήθηκε η διεξαγωγή των Πανελλαδικών»

 
Εισηγηθήκατε άμεση αντίδραση της κυβέρνησης όταν αντιμετωπίσατε το ενδεχόμενο να απεργήσουν οι καθηγητές μέσα στις Πανελλαδικές. Θα δείξετε την ίδια αποφασιστικότητα εάν τα σχολεία κλείσουν όχι από τους καθηγητές αλλά από τους μαθητές;

Πιστεύω και αναμένω πως όλοι, δηλαδή πολιτικά κόμματα, συνδικαλιστικές ηγεσίες, δάσκαλοι, καθηγητές και μαθητές θα συμβάλουν στη διασφάλιση της ομαλότητας στα σχολεία, ώστε να μη χαθεί ούτε μια ώρα μαθήματος. Η ελληνική οικογένεια σηκώνει αρκετά βάρη και το τελευταίο που χρειάζεται είναι να προστεθούν επιπλέον βάρη, αγωνίες και ανασφάλεια, όσον αφορά στη μόρφωση των παιδιών.
 
Οπως δείχνουν τα αποτελέσματα των γενικών συνελεύσεών τους οι καθηγητές θα προχωρήσουν σε απεργία διαρκείας. Θα τους επιστρατεύσετε και αυτή τη φορά;

Οχι. Η επιστράτευση ήταν αναγκαία, όταν απειλήθηκε η διεξαγωγή των Πανελλαδικών, δηλαδή το δημόσιο συμφέρον.
 
Την ερχόμενη Τετάρτη ξεκινά μία ακόμη δύσκολη σχολική χρονιά. Τα τελευταία χρόνια τα έχουμε δει όλα. Σχολεία χωρίς καθηγητές, χωρίς βιβλία, με μαθητές υποσιτισμένους. Φέτος τι φοβάστε ότι μπορεί να πάει στραβά; 

Τα σχολεία θα ανοίξουν κανονικά και θα λειτουργήσουν ομαλά, όπως άλλωστε έγινε και πέρσι. Τα βιβλία είναι στα σχολεία, οι μαθητές θα είναι στα θρανία, οι εκπαιδευτικοί στις τάξεις και μάλιστα μέσα σε ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας της δημόσιας δωρεάν παιδείας, που θέτει πάνω από όλα το συμφέρον των μαθητών. Σε κάθε περίπτωση θα είμαστε σε ετοιμότητα για να αντιμετωπίσουμε κάθε πρόβλημα.
 
 

ΓΙΑ ΤΟΥΣ «ΑΙΩΝΙΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ»

«Τα ΑΕΙ πρέπει να “ξεκαθαρίσουν” τα φοιτητικά τους μητρώα»
 
Συζητάτε το αίτημα των πρυτάνεων να μην ενεργοποιηθούν από αυτή τη χρονιά οι διαγραφές των «αιώνιων φοιτητών»;

Σε αυτή την περίοδο της κρίσης, θεσπίσαμε τη δυνατότητα δύο εξεταστικών, μία το Φεβρουάριο και μία τον Ιούνιο –εξεταστικές για τους επί πτυχίω φοιτητές- για να μπορέσουν, όσοι χρωστάνε μαθήματα, να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.
Είναι αρμοδιότητα των Ιδρυμάτων, όμως, να προχωρήσουν στο «ξεκαθάρισμα» των μητρώων τους, καθώς το κόστος των ανενεργών φοιτητών είναι πολύ μεγάλο και λειτουργεί εις βάρος των ενεργών, της λειτουργίας των Ιδρυμάτων και του κοινωνικού συνόλου.





 ΓΙΟΥΛΗ ΜΑΝΩΛΗ
 
gmanoli@e-typos.com

Δημοσιεύεται στον Τύπο της Κυριακής 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου