Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΒΗΜΑ και στη δημοσιογράφο Μάρνυ Παπαματθαίου, ανακοίνωσε τα εξής:
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ: Το πρώτο νομοσχέδιο που θα καταθέσει το υπουργείο Παιδείας είναι ένα νομοσχέδιο για την ενισχυτική διαδασκαλία που επανέρχεται από εφέτος στα σχολεία. Έχουμε εξασφαλίσει πιστώσεις. Θα λειτουργήσει δε αυτό και ως στοιχείο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών καθώς προσβλέπουμε στην εθελοντική βοήθεια τους. Γιατί, λοιπόν, ένας εκπαιδευτικός που προσφέρει δυο ώρες εθελοντικής εργασίας για τη διδακτική στήριξη των μαθητών να μην προσμετρείται αυτό ως κριτήριο στην αξιολόγηση του ;
ΑΥΞΗΣΗ ΩΡΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΜΕΙΩΣΗ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ: Υπάρχουν πολλά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού. Το θέμα της αύξησης των ωρών διδασκαλίας καθώς και της μείωση των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών που είναι 120 περίπου θα τεθεί στον δημόσιο διάλογο, καθώς είναι θέμα διαλόγου και όχι επιβολής
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Η αξιολόγηση είναι ένα θέμα που χρήζει …αξιολόγησης. Δυστυχώς, στο παρελθόν συνδυάστηκε με αντίληψη τιμωρητική για τους εκπαιδευτικούς και δημιούργησε προκαταλήψεις.
Αντιθέτως, η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου είναι αναγκαία για να βοηθηθεί ο εκπαιδευτικός και η σχολική μονάδα. Δεν εξιδανικεύω. Όπως συμβαίνει και σε άλλους κοινωνικούς χώρους μπορεί κανείς να διακρίνει συμπεριφορές ρουτίνας και μειωμένου ενδιαφέροντος. Η μεγάλη πλειοψηφία όμως των εκπαιδευτικών στηρίζει το δημόσιο σχολείο μέσα σε συνθήκες κρίσης.
Αντιθέτως, η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου είναι αναγκαία για να βοηθηθεί ο εκπαιδευτικός και η σχολική μονάδα. Δεν εξιδανικεύω. Όπως συμβαίνει και σε άλλους κοινωνικούς χώρους μπορεί κανείς να διακρίνει συμπεριφορές ρουτίνας και μειωμένου ενδιαφέροντος. Η μεγάλη πλειοψηφία όμως των εκπαιδευτικών στηρίζει το δημόσιο σχολείο μέσα σε συνθήκες κρίσης.
ΔΙΔΑΚΤΕΑ-ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ: Πρέπει να δείξουμε εμπιστοσύνη στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής που έχει τη θεσμική ευθύνη και θα αναλάβει το διαρκές έργο αναμόρφωσης των αναλυτικών προγραμμάτων, των βιβλίων και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών
ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ: Τον Ιούνιο θα προχωρήσουμε σε δραστική μείωση των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών. Επίσης, τον Ιούνιο θα ολοκληρώνονται οι μεταθέσεις, θα διαπιστώνουμε τα κενά και θα αναρτούμε τους πίνακες των αναπληρωτών. Είναι η τελευταία χρονιά που γίνονται τόσες πολλές αποσπάσεις εκπαιδευτικών.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ: Είναι περίεργο να θεωρείται συντεχνιακό αίτημα η συμμετοχή. Πάντως δεν είναι απόδειξη κομματικοποίησης.
ΕΠΙΛΟΓΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ: Δεν επελέγησαν όσοι από αυτούς ήταν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, με κομματικά αλλά με αξιοκρατικά κριτήρια. Ακολουθήθηκε η διαδικασία των προηγούμενων χρόνων. Θα συμφωνήσω όμως ότι πρέπει να αλλάξει.. θα μελετήσουμε και θα εισηγηθούμε νέο τρόπο επιλογής των Περιφερειακών διευθυντών κατά τρόπο που δεν θα αμφισβητεί την αξιοκρατική επιλογή τους.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Για ιστορικούς λόγους το μάθημα των θρησκευτικών στη χώρα μας έχει ομολογιακό χαρακτήρα. Αυτό αντιβαίνει στη σημερινή κοινωνική-πολιτισμική πραγματικότητα. Και η Ιεραρχία αντιλαμβάνεται τα προβλήματα που προκαλούνται από μια τέτοια αναχρονιστική επιβίωση. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής μελετά τρόπους αναμόρφωσης του
μαθήματος προκειμένου να γίνει μάθημα θρησκειολογίας και του φαινομένου του Θείου με ιδιαίτερη έμφαση στην Ορθοδοξία.
Το σχολείο είναι αναγκασμένο να σέβεται την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης των πολιτών.
μαθήματος προκειμένου να γίνει μάθημα θρησκειολογίας και του φαινομένου του Θείου με ιδιαίτερη έμφαση στην Ορθοδοξία.
Το σχολείο είναι αναγκασμένο να σέβεται την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης των πολιτών.
ΦΠΑ ΣΤΑ ΔΙΔΑΚΤΡΑ: Κυβερνητική πρόθεση είναι να καταργηθεί το 23% ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Κατά την γνώμη μου όμως, είναι άλλο ο ΦΠΑ στα ιδιωτικά σχολεία, και άλλο στα φροντιστήρια. Τα φροντιστήρια καλύπτουν ανεπάρκειες της δημόσιας εκπαίδευσης. Και η αύξηση διδάκτρων μέσω ΦΠΑ επιδεινώνει το λαϊκό εισόδημα και θέτει σε κίνδυνο την λειτουργία χιλιάδων μικρών δόμων της παράλληλης εκπαίδευσης.
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Ερ. Έχουμε επι μήνες σε συζήτηση ένα «καυτό» νομοσχέδιο για τα πανεπιστήμια για το οποίο ο Πρωθυπουργός είπε πρόσφατα ότι θα ψηφισθεί άμεσα, ενώ εσείς ότι θα τεθεί σε διάλογο. Τι θα γίνει τελικά μ αυτό νομοσχέδιο;
-Το δημοσιοποιημένο νομοσχέδιο, δεν κατατέθηκε στην Βουλή γιατί έγιναν οι εκλογές. Ως προς τα ΑΕΙ το νομοσχέδιο αυτό αντιμετωπίζει κάποια λειτουργικά ζητήματα και προχωρεί σε αλλαγές στη διοίκηση των πανεπιστημίων.
Εκκρεμεί, ωστόσο, μια συνολική πρόταση για αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με χρονικό ορίζοντα την Άνοιξη. Όμως θα προηγηθεί ο εθνικός και κοινωνικός διάλογος για την εκπαίδευση.
Εκκρεμεί, ωστόσο, μια συνολική πρόταση για αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με χρονικό ορίζοντα την Άνοιξη. Όμως θα προηγηθεί ο εθνικός και κοινωνικός διάλογος για την εκπαίδευση.
Προς το παρόν όμως, αντιμετωπίζουμε επείγοντα λειτουργικά ζητήματα στα Πανεπιστήμια, που προκύψει από την εφαρμογή υφιστάμενου νομικού πλαισίου και ειδικά των Συμβουλίων των ΑΕΙ τα οποία έχουν αυτοακυρωθεί και η μόνη αρμοδιότητα που με ζήλο κράτησαν ήταν εκείνη της ακύρωσης της υποψηφιότητας
πανεπιστημιακών στις πρυτανικές εκλογές.
Πρόκειται για μια αρμοδιότητα που παραβιάζει τα δημοκρατικά δικαιώματα των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας και προκάλεσε αναστάτωση και προκάλεσε και την ακύρωση 3 εκλογών σε πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας. Εν όψει νέων πρυτανικών εκλογών λοιπόν, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου αφαιρούμε από τα Συμβούλια Διοίκησης την επίμαχη αρμοδιότητα.
Ερ. Ωστόσο, ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορούσε επίμονα τις κυβερνήσεις των προηγούμενων ετών ότι κυβερνούν με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου. Τυχαίνει να ξεκινάτε εσείς την θητεία σας με μια Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου...
-Είναι αλήθεια ότι έχουμε μια ιδιομορφία το τελευταίο χρονικό διάστημα: εκείνη των πρόωρων εκλογών. Και μάλιστα δύο εκλογών μέσα σε επτά μήνες. Έχουμε όμως και νέα σχολική και ακαδημαϊκή χρονιά. Είμαστε αναγκασμένοι να πάρουμε αποφάσεις που αποκαθιστούν τις δυσλειτουργίες. Προφανώς και δεν θέλουμε να κυβερνάμε με ΠΝΠ, αλλά είμαστε αναγκασμένοι να παίρνουμε επείγουσες αποφάσεις καθώς μάλιστα δεν είμαστε συνέχεια του προηγούμενου συστήματος διακυβέρνησης, αλλά, αντιπροσωπεύουμε μια νέα πολιτική δυναμική.
Ερ. Οπότε καταλαβαίνω ότι το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ θα «μετασχηματιστεί».
πανεπιστημιακών στις πρυτανικές εκλογές.
Πρόκειται για μια αρμοδιότητα που παραβιάζει τα δημοκρατικά δικαιώματα των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας και προκάλεσε αναστάτωση και προκάλεσε και την ακύρωση 3 εκλογών σε πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας. Εν όψει νέων πρυτανικών εκλογών λοιπόν, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου αφαιρούμε από τα Συμβούλια Διοίκησης την επίμαχη αρμοδιότητα.
Ερ. Ωστόσο, ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορούσε επίμονα τις κυβερνήσεις των προηγούμενων ετών ότι κυβερνούν με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου. Τυχαίνει να ξεκινάτε εσείς την θητεία σας με μια Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου...
-Είναι αλήθεια ότι έχουμε μια ιδιομορφία το τελευταίο χρονικό διάστημα: εκείνη των πρόωρων εκλογών. Και μάλιστα δύο εκλογών μέσα σε επτά μήνες. Έχουμε όμως και νέα σχολική και ακαδημαϊκή χρονιά. Είμαστε αναγκασμένοι να πάρουμε αποφάσεις που αποκαθιστούν τις δυσλειτουργίες. Προφανώς και δεν θέλουμε να κυβερνάμε με ΠΝΠ, αλλά είμαστε αναγκασμένοι να παίρνουμε επείγουσες αποφάσεις καθώς μάλιστα δεν είμαστε συνέχεια του προηγούμενου συστήματος διακυβέρνησης, αλλά, αντιπροσωπεύουμε μια νέα πολιτική δυναμική.
Ερ. Οπότε καταλαβαίνω ότι το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ θα «μετασχηματιστεί».
-Θα εμπλουτιστεί με βάση τον διάλογο που θα προηγηθεί. Το πολυνομοσχέδιο θα αποτελέσει μέρος του διαλόγου που θα γίνει για την εκπαίδευση. Είναι άλλωστε μια πρόταση κωδικοποίησης αναγκαίων αλλαγών. Η συζήτηση για το πανεπιστήμιο πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις νέες πραγματικότητες που αφορούν στην παραγωγή της γνώσης, καθώς και τις διεθνείς εμπειρίες. Και να μην ευτελίζεται σε επιθετικές εκστρατείες δυσφήμισης του δημόσιου πανεπιστημίου στις οποίες καταφεύγουν οιακραίοι συντηρητικοί κύκλοι, που με το ένδυμα του «ευρωπαϊσμού» επιτέθηκαν στη μεταρρυθμιστική πρόθεση της κυβέρνησης.
Ερ. Οι νυν πρυτάνεις ωστόσο, με πρόβλεψη του νομοσχεδίου επρόκειτο να παυθούν στην μέση της θητείας τους. Ακριβώς η ίδια πρακτική για την οποία κατηγορήσατε την διοίκηση του υπουργείου που είχε εισάγει την ψήφιση του προηγούμενου Νόμου Πλαισίου. Αυτό σημαίνει πως όταν αναλαμβάνει κάποιος κυβερνητική θέση απλά παίρνει διαφορετικές αποφάσεις; Μπορεί κάποιος να το πει αυτό μια μορφή πολιτικής «ωριμότητας»;
- Πιστεύω ότι η λειτουργία των πανεπιστημίων δε διευκολύνεται από την κατάργηση εκλεγμένων οργάνων. Και δεν είναι θέμα ωριμότητας να παρακάμπτει κανείς τις διαδικασίες της σωστής νομοθέτησης. Όπως βλέπετε δεν σπεύδουμε να πάρουμε αποφάσεις, δεν προτρέχουμε.
Ερ. Η εικόνα που έδωσε ο Πρωθυπουργός κατά την ομιλία του στη Βουλή, ήταν η εικόνα μιας Ελλάδας ιδανικής, μιαςχώρας που έχει αλλάξει σελίδα. Η καθημερινότητα των πολιτών όμως γίνεται όλο και σκληρότερη. Πως μπορούν να πιστέψουν οι πολίτες όσα προαναγγέλθηκαν; Έχετε το χρόνο καιτην κοινοβουλευτική δύναμη να αντιμετωπίσετε τα αποτελέσματα αυτής της πιθανής δυσαρέσκειας;
-Είναι ακόμη νωπή η λαϊκή εντολή. Επιβεβαιώνει, όμως, την εκτίμηση ότι βρισκόμαστε σε φάση παρατεταμένης πολιτικής μετάβασης, με σαφή όμως δημοκρατικό και πολιτικό προσανατολισμό. Οι μετεκλογικές εξελίξεις στα κόμματα της αντιπολίτευσης με κορυφαία την κρίση στη ΝΔ , επιβεβαιώνουν ότι ο ΣΥΡΙΖΑ παραμένει η δύναμη πολιτικής σταθερότητας με πρόγραμμα κοινωνικής αλληλεγγύης και ανόρθωσης της χώρας. Γνωρίζουμε ότι οικαταναγκασμοί που δημιουργεί το νέο μνημόνιο θα προκαλέσουν κοινωνικά προβλήματα. Θα προσπαθήσουμε να προωθήσουμε αντισταθμιστικές πολιτικές με προτεραιότητα σε τομείς του κοινωνικού κράτους όπως είναι η εκπαίδευση.
Ερ. Θα μειώσετε την διδακτέα και εξεταστέα ύλη στα σχολεία και τις εξεταστικές διαδικασίες;
Είναι αυτονόητο ότι η όποια παρέμβαση μας πρέπει α ξεκινήσει από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δεν θα κάνω βιαστικές εξαγγελίες. Πρέπει να δείξουμε εμπιστοσύνη στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής που έχει τη θεσμική ευθύνη και θα αναλάβει το διαρκές έργο αναμόρφωσης των αναλυτικών προγραμμάτων, των βιβλίων και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Πρόκειται για ένα μεγάλο πρόγραμμα αναμόρφωση ςτης εκπάιδευσης θα συνεχίζεται ολόκληρη την τετραετία, αφού η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είναι κυβέρνηση τετραετίας.
Ερ. Θα κάνετε προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών; Επιτρέπει κάτι τέτοιο η δημοσιονομική πολιτική της χώρας;
Ερ. Οι νυν πρυτάνεις ωστόσο, με πρόβλεψη του νομοσχεδίου επρόκειτο να παυθούν στην μέση της θητείας τους. Ακριβώς η ίδια πρακτική για την οποία κατηγορήσατε την διοίκηση του υπουργείου που είχε εισάγει την ψήφιση του προηγούμενου Νόμου Πλαισίου. Αυτό σημαίνει πως όταν αναλαμβάνει κάποιος κυβερνητική θέση απλά παίρνει διαφορετικές αποφάσεις; Μπορεί κάποιος να το πει αυτό μια μορφή πολιτικής «ωριμότητας»;
- Πιστεύω ότι η λειτουργία των πανεπιστημίων δε διευκολύνεται από την κατάργηση εκλεγμένων οργάνων. Και δεν είναι θέμα ωριμότητας να παρακάμπτει κανείς τις διαδικασίες της σωστής νομοθέτησης. Όπως βλέπετε δεν σπεύδουμε να πάρουμε αποφάσεις, δεν προτρέχουμε.
Ερ. Η εικόνα που έδωσε ο Πρωθυπουργός κατά την ομιλία του στη Βουλή, ήταν η εικόνα μιας Ελλάδας ιδανικής, μιαςχώρας που έχει αλλάξει σελίδα. Η καθημερινότητα των πολιτών όμως γίνεται όλο και σκληρότερη. Πως μπορούν να πιστέψουν οι πολίτες όσα προαναγγέλθηκαν; Έχετε το χρόνο καιτην κοινοβουλευτική δύναμη να αντιμετωπίσετε τα αποτελέσματα αυτής της πιθανής δυσαρέσκειας;
-Είναι ακόμη νωπή η λαϊκή εντολή. Επιβεβαιώνει, όμως, την εκτίμηση ότι βρισκόμαστε σε φάση παρατεταμένης πολιτικής μετάβασης, με σαφή όμως δημοκρατικό και πολιτικό προσανατολισμό. Οι μετεκλογικές εξελίξεις στα κόμματα της αντιπολίτευσης με κορυφαία την κρίση στη ΝΔ , επιβεβαιώνουν ότι ο ΣΥΡΙΖΑ παραμένει η δύναμη πολιτικής σταθερότητας με πρόγραμμα κοινωνικής αλληλεγγύης και ανόρθωσης της χώρας. Γνωρίζουμε ότι οικαταναγκασμοί που δημιουργεί το νέο μνημόνιο θα προκαλέσουν κοινωνικά προβλήματα. Θα προσπαθήσουμε να προωθήσουμε αντισταθμιστικές πολιτικές με προτεραιότητα σε τομείς του κοινωνικού κράτους όπως είναι η εκπαίδευση.
Ερ. Θα μειώσετε την διδακτέα και εξεταστέα ύλη στα σχολεία και τις εξεταστικές διαδικασίες;
Είναι αυτονόητο ότι η όποια παρέμβαση μας πρέπει α ξεκινήσει από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δεν θα κάνω βιαστικές εξαγγελίες. Πρέπει να δείξουμε εμπιστοσύνη στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής που έχει τη θεσμική ευθύνη και θα αναλάβει το διαρκές έργο αναμόρφωσης των αναλυτικών προγραμμάτων, των βιβλίων και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Πρόκειται για ένα μεγάλο πρόγραμμα αναμόρφωση ςτης εκπάιδευσης θα συνεχίζεται ολόκληρη την τετραετία, αφού η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είναι κυβέρνηση τετραετίας.
Ερ. Θα κάνετε προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών; Επιτρέπει κάτι τέτοιο η δημοσιονομική πολιτική της χώρας;
-Θα σχεδιάσουμε πρόγραμμα σταδιακών προσλήψεων σε συνάρτηση με την πορεία της οικονομίας και τωνδημοσιονομικών μεγεθών. Το σχολείο δε μπορεί να ανταποκριθεί στην αποστολή του χωρίς μόνιμους δασκάλους,δηλαδή, χωρίς σταθερή σχέση των παιδιών με τον δάσκαλο.
Η αναδιάρθρωση του διοικητικού μηχανισμού του υπουργείου επίσης είναι αναγκαία για να γίνεται έγκαιρα ο προγραμματισμός αποσπάσεων, μεταθέσεων εκπαιδευτικών κλπ.
Για να είμαστε δίκαιοι βέβαια, τα προβλήματα που συχνά οφείλονται σε διοικητικές δυσλειτουργίες, κυρίως έχουν ως αιτίες τους περιορισμούς της δημοσιονομικής πολιτικής. Σχολείο χωρίς μόνιμους δασκάλους και σταθερή σχέση με τα παιδιά δεν μπορεί να λειτουργήσει με ουσιαστικό τρόπο.
Η αναδιάρθρωση του διοικητικού μηχανισμού του υπουργείου επίσης είναι αναγκαία για να γίνεται έγκαιρα ο προγραμματισμός αποσπάσεων, μεταθέσεων εκπαιδευτικών κλπ.
Για να είμαστε δίκαιοι βέβαια, τα προβλήματα που συχνά οφείλονται σε διοικητικές δυσλειτουργίες, κυρίως έχουν ως αιτίες τους περιορισμούς της δημοσιονομικής πολιτικής. Σχολείο χωρίς μόνιμους δασκάλους και σταθερή σχέση με τα παιδιά δεν μπορεί να λειτουργήσει με ουσιαστικό τρόπο.
Ερ. Οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών είναι μια πλευρά του ίδιου προβλήματος.
-Υπάρχει μια πολύχρονη κατάχρηση. Οι εκπαιδευτικοί είναι μορφωμένοι και γι αυτό είναι περιζήτητοι σε διάφορες θέσεις στη διοίκηση, στα κόμματα, στην Εκκλησία κλπ. Είναι εκτός λογικής όμως να παραμένουν 4000 εκπαιδευτικοί εκτός τάξης, όταν κάθε χρόνο παρά τις προσλήψεις χιλιάδων αναπληρωτών μετράμε 4000 κενά. Τον
Ιούνιο θα προχωρήσουμε σε δραστική μείωση των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών. Επίσης, τον Ιούνιο θα ολοκληρώνονται οι μεταθέσεις, θα διαπιστώνουμε τα κενά και θα αναρτούμε τους πίνακες των αναπληρωτών. Είναι η τελευταία χρονιά που γίνονται τόσες πολλές αποσπάσεις εκπαδευτικών.
Ερ. Σ αυτή την κουβέντα μπαίνει μήπως και το θέμα της αύξησης ωρών διδασκαλίας για τους εκπαιδευτικούς;
- Υπάρχουν πολλά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού. Το θέμα της αύξησης των ωρών διδασκαλίας καθώς και της μείωση των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών που είναι 120 περίπου θα τεθεί στον δημόσιο διάλογο, καθώς είναι θέμα διαλόγου και όχι επιβολής
Ερ. Καταλαβαίνω από όλα αυτά ότι είστε υπέρ των ευρύτερων συνεργασιών στο χώρο της εκπαίδευσης. Έχει αλλάξει η κουλτούρα των συνεργασιών που στο παρελθόν ήταν το περιεχόμενο αιτημάτων που ποτέ δεν πραγματοποιούνταν;
-Η επιδίωξη πολιτικών και κοινωνικών συγκλίσεων είναι αναγκαία στο χώρο της εκπαίδευσης. Δεν παραγνωρίζω τις διαφορετικές ιδεολογικές προσεγγίσεις καθώς μάλιστα ο νεοφιλελευθερισμό
ς επιδείνωσε τη σχολική κρίση. Ωστόσο, υπάρχει πάντοτε ένα πεδίο συναινέσεων που πρέπει να αναζητείται καθώς η μόρφωση είναι ένα από αυτά τα αγαθά που ονομάζονται «κοινό καλό».
Έτσι, θα επιδιώξουμε η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής να μετατραπεί σε θεσμικό χώρο αναζήτησης συναινέσεων για την εκπαίδευση. Επίσης, θα συναντηθώ με τους υπουργούς Παιδείας των προηγουμένων κυβερνήσεων για να αποκαταστήσουμε ένα κοινό κανάλι επικοινωνίας. Στην πρόθεσή μου δεν είναι να μηδενίσω ότι καλό έχει υπάρξει.
Ερ. Πιστεύετε στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;
Η αξιολόγηση είναι ένα θέμα που χρήζει …αξιολόγησης. Δυστυχώς, στο παρελθόν συνδυάστηκε με αντίληψη τιμωρητική για τους εκπαιδευτικούς και δημιούργησε προκαταλήψεις.
Αντιθέτως, η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου είναι αναγκαία για να βοηθηθεί ο εκπαιδευτικός και η σχολική μονάδα. Δεν εξιδανικεύω. Όπως συμβαίνει και σε άλλους κοινωνικούς χώρους μπορεί κανείς να διακρίνει συμπεριφορές ρουτίνας και μειωμένου ενδιαφέροντος. Η μεγάλη πλειοψηφία όμως των εκπαιδευτικών στηρίζει το δημόσιο σχολείο μέσα σε συνθήκες κρίσης.
Ερ. Κάποιοι όμως λένε ότι η αξιολόγηση αποτελεί το «όχημα» για να στηθεί ένα νέο κράτος ΣΥΡΙΖΑ στον δημόσιο τομέα.
-Η κατηγορία αυτή είναι ένα ανέκδοτο. Η πρώτη μας κίνηση ήταν η εκλογή των διευθυντών των σχολείων και όχι καιόχι ο διορισμός τους.
Ερ. Ειδικά αυτό ήταν αντικείμενο έντονης κριτικής καθώς θεωρήθηκε εξυπηρέτηση αιτημάτων των συντεχνιών του εκπαιδευτικού χώρου. Πολλοί έκριναν ότι δεν ήταν πρώτης προτεραιότητας πρόβλημα στο χώρο των σχολείων, ο τρόπος εκλογής των διευθυντών τους.
Ιούνιο θα προχωρήσουμε σε δραστική μείωση των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών. Επίσης, τον Ιούνιο θα ολοκληρώνονται οι μεταθέσεις, θα διαπιστώνουμε τα κενά και θα αναρτούμε τους πίνακες των αναπληρωτών. Είναι η τελευταία χρονιά που γίνονται τόσες πολλές αποσπάσεις εκπαδευτικών.
Ερ. Σ αυτή την κουβέντα μπαίνει μήπως και το θέμα της αύξησης ωρών διδασκαλίας για τους εκπαιδευτικούς;
- Υπάρχουν πολλά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού. Το θέμα της αύξησης των ωρών διδασκαλίας καθώς και της μείωση των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών που είναι 120 περίπου θα τεθεί στον δημόσιο διάλογο, καθώς είναι θέμα διαλόγου και όχι επιβολής
Ερ. Καταλαβαίνω από όλα αυτά ότι είστε υπέρ των ευρύτερων συνεργασιών στο χώρο της εκπαίδευσης. Έχει αλλάξει η κουλτούρα των συνεργασιών που στο παρελθόν ήταν το περιεχόμενο αιτημάτων που ποτέ δεν πραγματοποιούνταν;
-Η επιδίωξη πολιτικών και κοινωνικών συγκλίσεων είναι αναγκαία στο χώρο της εκπαίδευσης. Δεν παραγνωρίζω τις διαφορετικές ιδεολογικές προσεγγίσεις καθώς μάλιστα ο νεοφιλελευθερισμό
ς επιδείνωσε τη σχολική κρίση. Ωστόσο, υπάρχει πάντοτε ένα πεδίο συναινέσεων που πρέπει να αναζητείται καθώς η μόρφωση είναι ένα από αυτά τα αγαθά που ονομάζονται «κοινό καλό».
Έτσι, θα επιδιώξουμε η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής να μετατραπεί σε θεσμικό χώρο αναζήτησης συναινέσεων για την εκπαίδευση. Επίσης, θα συναντηθώ με τους υπουργούς Παιδείας των προηγουμένων κυβερνήσεων για να αποκαταστήσουμε ένα κοινό κανάλι επικοινωνίας. Στην πρόθεσή μου δεν είναι να μηδενίσω ότι καλό έχει υπάρξει.
Ερ. Πιστεύετε στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;
Η αξιολόγηση είναι ένα θέμα που χρήζει …αξιολόγησης. Δυστυχώς, στο παρελθόν συνδυάστηκε με αντίληψη τιμωρητική για τους εκπαιδευτικούς και δημιούργησε προκαταλήψεις.
Αντιθέτως, η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου είναι αναγκαία για να βοηθηθεί ο εκπαιδευτικός και η σχολική μονάδα. Δεν εξιδανικεύω. Όπως συμβαίνει και σε άλλους κοινωνικούς χώρους μπορεί κανείς να διακρίνει συμπεριφορές ρουτίνας και μειωμένου ενδιαφέροντος. Η μεγάλη πλειοψηφία όμως των εκπαιδευτικών στηρίζει το δημόσιο σχολείο μέσα σε συνθήκες κρίσης.
Ερ. Κάποιοι όμως λένε ότι η αξιολόγηση αποτελεί το «όχημα» για να στηθεί ένα νέο κράτος ΣΥΡΙΖΑ στον δημόσιο τομέα.
-Η κατηγορία αυτή είναι ένα ανέκδοτο. Η πρώτη μας κίνηση ήταν η εκλογή των διευθυντών των σχολείων και όχι καιόχι ο διορισμός τους.
Ερ. Ειδικά αυτό ήταν αντικείμενο έντονης κριτικής καθώς θεωρήθηκε εξυπηρέτηση αιτημάτων των συντεχνιών του εκπαιδευτικού χώρου. Πολλοί έκριναν ότι δεν ήταν πρώτης προτεραιότητας πρόβλημα στο χώρο των σχολείων, ο τρόπος εκλογής των διευθυντών τους.
-Είναι περίεργο να θεωρείται συντεχνιακό αίτημα η συμμετοχή. Πάντως δεν είναι απόδειξη κομματικοποίησης.
Ερ. Μιλώντας για κομματικές επιλογές όμως, οι νέοι Περιφερειάρχες εκπαίδευσης της χώρας, είναι στην πλειονότητα τους μέλη ή υποψήφιοι του ΣΥΡΙΖΑ.
-Δεν επελέγησαν όσοι από αυτούς ήταν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, με κομματικά αλλά με αξιοκρατικά κριτήρια. Ακολουθήθηκε η διαδικασία των προηγούμενων χρόνων. Θα συμφωνήσω όμως ότι πρέπει να αλλάξει.. θα μελετήσουμε και θα εισηγηθούμε νέο τρόπο επιλογής των Περιφερειακών διευθυντών κατά τρόπο που δεν θα αμφισβητεί την αξιοκρατική επιλογή τους.
Πάντως τα πρόσωπα που επελέγησαν πρόσφατα δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους για τη λειτουργία των σχολείων.
Ερ. Έχετε κάποιες σκέψεις για το πώς θα αντιμετωπίσετε το φαινόμενο της πείνας στα σχολεία;
-Ναι, είναι ηθική υποχρέωση της Πολιτείας να βρει λύσεις άμεσα. Η κυβέρνηση, σε συνεργασία με την αυτοδιοίκηση, τηνεκκλησία και πρωτοβουλίες πολιτών θα δημιουργήσει άμεσα ένα δίκτυο σχολικών γευμάτων, ειδικά, στις πιο υποβαθμισμένες περιοχές.
Ερ. Ας έρθουμε στο θέμα των θρησκευτικών. Ποιο είναι το παρασκήνιο της συμφιλίωσης με τον Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο;
-Η αλήθεια είναι ότι δεν υπήρξε παρασκήνιο συμφιλίωσης γιατί δεν υπήρξε πρόθεση αντιπαράθεσης. Σεβόμαστε την Εκκλησία και τονΑρχιεπίσκοπο όπως άλλωστε και η Εκκλησία σέβεται την Πολιτεία. Οι ρόλοι είναι διακριτοί στο πλαίσιο τουΣυντάγματος και των νόμων. Είναι προφανές ότι το Υπουργείο Παιδείας είναι εκείνο που αποφασίζει για τηνεκπαίδευση των μαθητών.
Ερ. Η διδασκαλία θρησκευτικών στα σχολεία θα αλλάξει;
Για ιστορικούς λόγους το μάθημα των θρησκευτικών στη χώρα μας έχει ομολογιακό χαρακτήρα. Αυτό αντιβαίνει στη σημερινή κοινωνική-πολιτισμική πραγματικότητα. Και η Ιεραρχία αντιλαμβάνεται τα προβλήματα που προκαλούνται από μια τέτοια αναχρονιστική επιβίωση. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής μελετά τρόπους αναμόρφωσης του μαθήματος προκειμένου να γίνει μάθημα θρησκειολογίας και του φαινομένου του Θείου με ιδιαίτερη έμφαση στην Ορθοδοξία.
Το σχολείο είναι αναγκασμένο να σέβεται την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης των πολιτών.
Ερ. Τι θα γίνει με τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση; Θεωρείτε εύκολο να βρεθούν τελικά ισοδύναμα μέτρα για να καταργηθεί η εφαρμογή του;
-Κυβερνητική πρόθεση είναι να καταργηθεί το 23% ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Κατά την γνώμη μου όμως, είναι άλλο ο ΦΠΑ στα ιδιωτικά σχολεία, και άλλο στα φροντιστήρια. Τα φροντιστήρια καλύπτουν ανεπάρκειες της δημόσιας εκπαίδευσης. Και η αύξηση διδάκτρων μέσω ΦΠΑ επιδεινώνει το λαϊκό εισόδημα και θέτει σε κίνδυνο την λειτουργία χιλιάδων μικρών δόμων της παράλληλης εκπαίδευσης.
Τα αποτελέσματα μπορεί να είναι καταστροφικά και για τα παιδιά και για τις οικογένειες.
Αν μάλιστα κανείς αναλογιστεί τα λογιστικά τρικ με τα οποία μειώνει κανείς το ΦΠΑ τότε εξ αρχής υπονομεύεται και τοδημοσιονομικό σκέλος του μέτρου.
Ερ. Ένα μεγάλο θέμα που έχει προκύψει είναι οι ελλείψεις στις δομές ειδικής αγωγής στα σχολεία. Πρόσφατα έκλεισε λόγω κατάληψης το σχολείο αυτισμού του Αιγάλεω από γονείς που αντιδρού νστις τεράστιες ελλείψεις. Τι θα κάνετε μ αυτό το θέμα;
Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες είναι τα πιο αδύναμα παιδιά και πληρώνουν πολλαπλά τις επιπτώσεις της κρίσης.Αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα μας. Ήδη, προσλαμβάνουμε εκατοντάδες επιπλέον αναπληρωτές για να καλύψουμε τα κενά που προέκυψαν εφέτος.
Θα συστήσουμε επιτροπή για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου με στόχο ένα νέο νόμο πλαίσιο για την ειδική εκπαίδευση. Πρόθεση μας είναι να λειτουργεί ένα ειδικό σχολείο ανά διεύθυνση εκπαίδευσης.
Το πρώτο νομοσχέδιο που θα καταθέσει το υπουργείο Παιδείας όμως είναι ένα νομοσχέδιο για την ενισχυτική διαδασκαλία που επανέρχεται από εφέτος στα σχολεία. Έχουμε εξασφαλίσει πιστώσεις. Θα λειτουργήσει δε αυτό καιως στοιχείο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών καθώς προσβλέπουμε στην εθελοντική βοήθεια τους. Γιατί, λοιπόν, ένας εκπαιδευτικός που προσφέρει δυο ώρες εθελοντικής εργασίας για τη διδακτική στήριξη των μαθητών να μηνπροσμετρείται αυτό ως κριτήριο στην αξιολόγηση του ;
http://www.esos.gr/arthra/40222/ypoyrgosethelontiki-ergasia-kai-ayxisi-oron-didaskalias-ton-ekpaideytikon
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου