Θα μετράνε τα Θρησκευτικά για την εισαγωγή υποψηφίου στην Ιατρική; Σύμφωνα με το νέο σύστημα, ναι, θα μετράνε, αφού θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί και των τριών τάξεων του Λυκείου για την εισαγωγή στις ανώτατες σχολές. Αγχωμένοι μαθητές θα κυνηγούν το 20 στα Θρησκευτικά, που θα βοηθά στην εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο.
Πήγαν έτσι περίπατο οι δηλώσεις όλων των υπουργών Παιδείας της τελευταίας τετραετίας, που ευαγγελίζονταν το νέο Λύκειο αποσυνδεμένο από τις εισαγωγικές εξετάσεις.
Ας δούμε το νέο σύστημα που εισηγείται το υπουργείο Παιδείας για τη λειτουργία της εκπαίδευσης συνολικά, αφού το νομοσχέδιο που δόθηκε στη δημοσιότητα, έκτασης 110 σελίδων, ρυθμίζει θέματα όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης.
Με το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και την απόκτηση του απολυτηρίου Γυμνασίου, ο μαθητής έχει τρεις επιλογές για τη συνέχιση των σπουδών του:
1. Το Γενικό Λύκειο (ΓΕΛ), που επιτρέπει την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση με εξετάσεις, μετά την αποφοίτηση .
2. Το Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ), που επιτρέπει την πρόσβαση σε ΤΕΙ συναφούς ειδικότητας, μέσω πανελλαδικών εξετάσεων σε 4 μαθήματα ή τη συνέχιση σε πρόσθετο έτος μαθητείας ή τη συμμετοχή στις εξετάσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση των αποφοίτων ΓΕΛ, που φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο.
3. Τη Σχολή Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ), που δεν χορηγεί απολυτήριο Λυκείου και δεν επιτρέπει την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Οσοι επιλέξουν το Γενικό Λύκειο θα διδάσκονται στην Α' Λυκείου μόνο μαθήματα γενικής παιδείας και καθόλου εξειδίκευσης, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.
Στη Β' Λυκείου υπάρχουν δύο ομάδες προσανατολισμού (το αντίστοιχο των κατευθύνσεων που έχουμε τώρα) που αντιστοιχούν στη θετική και τη θεωρητική κατεύθυνση με 2 μαθήματα 5 ωρών εβδομαδιαίως, έναντι 3 μαθημάτων με 7-8 ώρες μέχρι σήμερα.
Στη Γ' Λυκείου οι ομάδες προσανατολισμού γίνονται 5 και οδηγούν στις αντίστοιχες σχολές. Δεν έχει διευκρινιστεί τι θα γίνει με τις Στρατιωτικές Σχολές, για τις οποίες ο υπουργός Παιδείας έχει δηλώσει ότι θα αποτελέσουν ξεχωριστό πεδίο (ομάδα προσανατολισμού, όπως λέγεται στο νέο σύστημα). Οι ώρες εξειδίκευσης αυξάνονται θεαματικά στη Γ' Λυκείου και από 12, που είναι σήμερα, γίνονται 20. Προφανώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει το υπουργείο το πρόβλημα της εκ των πραγμάτων απαξίωσης των μαθημάτων γενικής παιδείας στη Γ' Λυκείου, όπου οι υποψήφιοι διαβάζουν μόνο τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Εδώ τελειώνει οριστικά ο μύθος της αποσύνδεσης του Λυκείου από τις εισαγωγικές εξετάσεις και της παροχής γενικής παιδείας, αφού ολόκληρη η Γ' Λυκείου είναι αφιερωμένη στα μαθήματα εξειδίκευσης.
Η προαγωγή από τάξη σε τάξη και η απόκτηση του απολυτηρίου Λυκείου δεν απαιτούν πανελλαδικές εξετάσεις, όπως ανέφεραν οι διαρροές του υπουργείου Παιδείας το προηγούμενο διάστημα και δημοσίευσαν διάφορα μέσα, αλλά ενδοσχολικές εξετάσεις στις οποίες, όμως, το 50% των θεμάτων θα θέτουν οι διδάσκοντες καθηγητές και το 50% των θεμάτων θα επιλέγονται με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων που θα δημιουργηθεί. Το υπουργείο εκτίμησε ότι τελικά τρεις πανελλαδικές εξετάσεις στη διάρκεια του Λυκείου και μια τέταρτη για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση θα μετέτρεπαν το Λύκειο σε ένα μόνιμο εξεταστικό κέντρο και η αντίδραση μαθητών και γονέων θα ήταν μεγάλη. Προσθέστε και το αυξημένο κόστος τόσων εξετάσεων με τη διακίνηση τόσων γραπτών, τη διπλή βαθμολόγηση και την καθυστέρηση μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Επιλέχτηκε, τελικά, η ενδιάμεση λύση των ενδοσχολικών εξετάσεων, με τα μισά θέματα να προκύπτουν από κλήρωση θεμάτων που θα περιέχονται σε τράπεζα θεμάτων.
Το υπουργείο Παιδείας δημιουργεί μία ανεξάρτητη αρχή που θα είναι υπεύθυνη για την οργάνωση και τη διεξαγωγή των εξετάσεων. Θα καθορίζει την ύλη, θα ορίζει την επιτροπή που θα επεξεργάζεται τα θέματα, θα έχει την ευθύνη επιλογής βαθμολογητών και φυσικά θα έχει την ευθύνη δημιουργίας της τράπεζας θεμάτων, από όπου θα επιλέγεται το 50% των θεμάτων τόσο για τις προαγωγικές και τις απολυτήριες εξετάσεις όσο και για τις εισαγωγικές στην ανώτατη εκπαίδευση. Η δημιουργία του οργανισμού είναι απαραίτητη αν θέλουμε να διασφαλίσουμε την αξιοπιστία των εξετάσεων, αφού πολλά προβλήματα προέκυψαν κατά καιρούς είτε με τη λάθος επιλογή θεμάτων, επιστημονικά ή παιδαγωγικά, είτε και με τη διαφορά της βαθμολόγησης, αφού ποτέ δεν δίνονταν οδηγίες προς όλους τους βαθμολογητές για τον τρόπο βαθμολόγησης. Καλοδεχούμενη λοιπόν η δημιουργία ακόμη μιας ανεξάρτητης αρχής, που όμως φρόντισαν ήδη να την υπονομεύσουν, πριν καν δημιουργηθεί.
Οι εισαγωγικές εξετάσεις
Οι εισαγωγικές εξετάσεις για τις ανώτατες σχολές θα γίνονται μετά τις απολυτήριες εξετάσεις σε 4 μαθήματα, ανάλογα με την ομάδα προσανατολισμού που έχει επιλέξει στη Γ' Λυκείου ο μαθητής. Οι ομάδες προσανατολισμού είναι 5, όπως βλέπετε στον πίνακα. Ηδη μια ανισορροπία υπάρχει στην κατανομή των σχολών στις 5 ομάδες προσανατολισμού, όπως μπορούμε να υποθέσουμε, αφού τίποτε σχετικό δεν έχει οριστεί, ούτε σ' αυτό το σημείο. Ετσι υπάρχουν η ομάδα προσανατολισμού των θετικών και τεχνολογικών επιστημών με περίπου 200 τμήματα και η ομάδα των παιδαγωγικών με 19 τμήματα. Ευτυχώς οι δάσκαλοι θα εξετάζονται πια και στα Μαθηματικά, αφού θα καλούνται να τα διδάξουν, λύνοντας με αυτό τον τρόπο το πρόβλημα μαθηματικής παιδείας που δημιουργείται στα παιδιά, όπως είχαμε γράψει παλαιότερα («Ε», 26.5.2013).
Τα τμήματα με απόφασή τους θα μπορούν να ορίζουν συντελεστή βαρύτητας σε ένα μάθημα, ώστε να ευνοούν την εισαγωγή των υποψηφίων που είναι καλοί σ' αυτό το μάθημα και εκεί εξαντλείται η συμμετοχή τους στην επιλογή των φοιτητών τους. Παράλληλα, ως 5ο μάθημα θα μετράει ο βαθμός και των τριών τάξεων του Λυκείου με διαφορετικούς συντελεστές σε κάθε τάξη, όπως φαίνεται από τον τύπο στον πίνακα. Ο βαθμός αυτός θα ονομάζεται Βαθμός Προαγωγής και Απόλυσης (ΒΠΑ). Αν οι επιδόσεις των υποψηφίων είναι καλύτερες από το ΒΠΑ θα προστίθεται μία μονάδα στη βαθμολογία κάθε τάξης πριν εφαρμοστεί ο τύπος, ώστε η βαθμολογία του σχολείου να μη χαλάει πολύ τις επιδόσεις των υποψηφίων. Ετσι θα μετράνε τα Θρησκευτικά στην εισαγωγή στην Ιατρική και οι μαθητές θα γίνουν κυνηγοί του 20 σε όλες τις τάξεις, σε όλα τα μαθήματα.
Του ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗ
* Εκπαιδευτικού αναλυτή-http://www.enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου