Ο πληθωρισμός πέφτει, αλλά η ακρίβεια… μένει: ειδικά στα τρόφιμα, οι ανατιμήσεις που επισήμως καταγράφονται στα στατιστικά δεδομένα είναι υπερβολικές, μέσα στις συνθήκες πρωτοφανούς ύφεσης που έχουν διαμορφωθεί στην οικονομία. Η παραδοχή εκ μέρους στελεχών του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ότι οι τιμές δεν έχουν πέσει, τεκμηριώνεται από στοιχεία έρευνας που δημοσιοποίησε χθες η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ).
Η έρευνα δείχνει ότι οι τιμές στα είδη ένδυσης-υπόδησης έχουν υποχωρήσει θεαματικά την τελευταία τριετία, σε ποσοστό που ξεπερνά το 28%, το ίδιο όμως δεν συμβαίνει και με τα τρόφιμα όπου στην πενταετία 2008-2013, οι καταναλωτές πληρώνουν αυξήσεις της τάξης του 13% -με βάση επεξεργασία των επίσημων στατιστικών δεδομένων, δηλαδή στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
«Βασική συνιστώσα του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής αποτελούσε η πρόβλεψη ότι η εσωτερική υποτίμηση θα οδηγούσε ταυτόχρονα σε υποχώρηση του γενικού επιπέδου των τιμών. Ωστόσο, σύμφωνα με διάφορες έρευνες που διεξάγονται κατά καιρούς, οι τιμές πολλών προϊόντων και υπηρεσιών όχι μόνο δεν μειώνονται αλλά παρουσιάζουν μεγάλες αποκλίσεις σε σχέση με άλλες χώρες, ακόμα και όταν η σύγκριση γίνεται με κράτη που βρίσκονται επίσης υπό καθεστώς δημοσιονομικής προσαρμογής και έντονης λιτότητας. Ακόμη δηλαδή και εκεί που παρατηρείται πτώση των τιμών, αυτή δεν είναι ανάλογη του μεγέθους που αναμενόταν με βάση τη διάρκεια και την ένταση της ύφεσης», σημειώνεται στην έρευνα της ΕΣΕΕ για τις τιμές.
Η έρευνα αναφέρεται στην αύξηση του ενδιαφέροντος των νοικοκυριών για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία προσφέρονται σε ελκυστικές τιμές, αλλά και σε μια γενικότερη στροφή των καταναλωτών σε καταστήματα που διαθέτουν χαμηλής ποιότητας εμπορεύματα. Μεγάλη μερίδα του καταναλωτικού κοινού, έχοντας πληγεί από την οικονομική κρίση που άρχισε να γίνεται αισθητή στην Ελλάδα από το 2010 και μετά, επιλέγει οικονομικότερες λύσεις προκειμένου να εξασφαλίσει την επιβίωσή του, αδιαφορώντας πολλές φορές για την ποιότητα των προϊόντων που αγοράζει.
Σε ό,τι αφορά στα είδη ένδυσης-υπόδησης, προκύπτει ότι οι πραγματικές τιμές που πληρώνει ο καταναλωτής στις μικρού μεγέθους εμπορικές επιχειρήσεις είναι χαμηλότερες από τις τιμές στις πινακίδες και στις βιτρίνες, γιατί ύστερα από «παζάρεμα» γίνεται επιπλέον «κούρεμα» στην τιμή.
Είναι ενδεικτικό ότι ενώ οι μειώσεις τιμών στα είδη ένδυσης είναι 29,4% (με βάση τιμές βιτρίνας σήμερα και τρία χρόνια πριν), στην πραγματικότητα, όπως δείχνει η έρευνα, η μείωση είναι 38,1%. Δηλαδή γίνεται στην πράξη επιπλέον μείωση τιμής κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες. Στα είδη υπόδησης, ενώ η σύγκριση στις τιμές βιτρίνας δείχνουν μείωση τιμών κατά 22% στην τριετία, η πραγματική μείωση είναι 29,3%.
«Φαίνεται δηλαδή ότι στα είδη αυτά οι τιμές πέφτουν περισσότερο απ’ ό,τι καταγράφεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή», αναφέρεται στην έρευνα της ΕΣΕΕ.
Από το 2008 ως τώρα, η μείωση του καθαρού διαθέσιμου εθνικού εισοδήματος του εισοδήματος δηλαδή που απομένει στον καταναλωτή για κατανάλωση ή αποταμίευση ξεπερνά το 25%.
Το επίπεδο τιμών των τροφίμων κινείται ανοδικά εν μέσω κρίσης, ενώ μόλις το τελευταίο τρίμηνο δεν παρουσιάζει ουσιαστικές αυξήσεις.
Οι τιμές σε βασικά προϊόντα έχουν αυξηθεί σωρευτικά την περίοδο 2008‐2013 (πρώτο δίμηνο) κατά 6,3%. Εξαίρεση αποτελεί το νωπό‐παστεριωμένο γάλα, το μεταλλικό νερό (μικρή μείωση) και κυρίως το ελαιόλαδο. Την περίοδο 2008‐2013 σωρευτικά τις μεγαλύτερες αυξήσεις παρουσίασαν η ζάχαρη, τα αβγά, το ρύζι και οι σοκολάτες, ενώ οι χυμοί φρούτων και το αλεύρι δεν σημείωσαν μεγάλες μεταβολές. Η ΕΣΕΕ αναφέρει πως υπάρχουν κάποιες ενδείξεις για μείωση των τιμών το πρώτο τρίμηνο του 2013, ενώ φαίνεται πως οι ανατιμήσεις στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια είναι μικρότερες έναντι των ανατιμήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μιχάλης Βουτσαδάκης, στον “Ελεύθερο Τύπο”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου