Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2015

Γιατί ο διάλογος για την παιδεία θα αποτύχει

Στη Φινλανδία, η οποία τη δεκαετία του '80 αποφάσισε να επενδύσει στη γνώση καταφέρνοντας μέσα σε δύο δεκαετίες να έχει ένα από τα πιο σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως, συζητούν για το εάν θα πρέπει να καταργηθούν τα μαθήματα από τα σχολεία.

Όχι για να τεμπελιάζουν οι μαθητές, αλλά γιατί υπάρχει η άποψη ότι μεγαλύτερη αξία από τα στεγνά μαθήματα έχει η διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων προτάσσοντας για πρώτη φορά στα εκπαιδευτικά χρονικά την πράξη από τη
θεωρία. Στην Ελλάδα αποτελεί πλέον παράδοση ο εκάστοτε υπουργός Παιδείας να εγκαινιάζει μία περίοδο διαλόγου για το εκπαιδευτικό σύστημα, που συνήθως καταλήγει σε ψευτοαλλαγές στον τρόπο εισαγωγής των μαθητών στα πανεπιστήμια. 
Οι μαθητές της Φινλανδίας φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις τους σε βασικά μαθήματα, όπως η κατανόηση κειμένου και τα μαθηματικά. Οι Ελληνες βρίσκονται μεταξύ 40ής και 50ής θέσης. Ο διάλογος Φίλη, που ξεκίνησε επισήμως χθες, είναι καταδικασμένος να αποτύχει. Όχι γιατί δεν υπάρχουν καλές προθέσεις αλλά γιατί δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να πετύχει. Διάλογος δεν μπορεί να γίνει από τον ΣΎΡΙΖΑ που απουσίαζε από κάθε προσπάθεια αναβάθμισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος καταγγέλλοντας τις μνημονιακές κυβερνήσεις , στις οποίες εσχάτως έχει προσχωρήσει, ούτε από τα στελέχη του κυβερνώντος κόμματος που μέσα σε λίγους μήνες γκρέμισαν ό,τι είχε χτισθεί τα τελευταία χρόνια, θεωρώντας την αριστεία πρόβλημα και την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και δομών εργαλεία του κακού . Η μόνη πρόταση που έχει ακουστεί είναι η δημιουργία στρατιωτικών λυκείων από τον Π. Καμμένο. Αλήθεια, όμως, τι πολίτες θέλει να δημιουργήσει το εκπαιδευτικό σύστημα του ΣΥΡΙΖΑ, όταν ως κυβέρνηση έχει θέσει ως προτεραιότητα τον κρατισμό βάζοντας στο περιθώριο την ιδιωτική πρωτοβουλία Η παιδεία μας θα πετύχει εάν αποβάλει το πρότυπο του κρατικοδίαιτου πολίτη, που τις προηγούμενες δεκαετίες παπαγάλιζε για μία θέση στο Δημόσιο και τώρα αδυνατεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας. 
Το εκπαιδευτικό σύστημα είναι το πιο ισχυρό όπλο για τη δημιουργία εισοδημάτων και πλούτου σε οποιαδήποτε χώρα εφόσον υπηρετεί ένα μοντέλο που αποβλέπει στην ανάπτυξη. Στην Ελλάδα ο ΣΥΡΙΖΑ ασχολείται με τη διανομή των εισοδημάτων μέσω της διαρκούς αύξησης της φορολογίας και όχι με την παραγωγή τους. Για αυτό δεν θα έχει κανένα νόημα και o νέος διάλογος για την Παιδεία. Επανάσταση απαιτείται στα σχολεία, με πρότυπα μακριά από τα γραφειοκρατικά μοντέλα του παρελθόντος.

Άρθρο του Πάνου Αμυρά στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου