Κυριακή 23 Μαρτίου 2014

Πεδίο μάχης η αξιολόγηση στα σχολεία

Περιμέναμε τις αντιδράσεις μερίδας εκπαιδευτικών. Ομως, θα συνεχίσουμε κανονικά. Η αξιολόγηση πρέπει επιτέλους να εφαρμοστεί στο ελληνικό σχολείο, καθώς θα βοηθήσει να εντοπίσουμε προβλήματα και να εστιάσουμε στην επίλυσή τους» λέει, μιλώντας στην «Κ», ο αρμόδιος υφυπουργός Παιδείας κ. Συμεών Κεδίκογλου. «Οχι αυτού του είδους η αξιολόγηση, και όχι τώρα» αντιτείνει ο πρόεδρος της ΔΟΕ κ. Μπάμπης Κόκκινος, ο οποίος θεωρεί ότι η διαδικασία έχει τιμωρητικό χαρακτήρα και δεν πρέπει να εφαρμοσθεί σε μία περίοδο που οι εκπαιδευτικοί ανησυχούν μήπως τα αποτελέσματά της οδηγήσουν σε απολύσεις.
Συγκεκριμένα, ο νόμος 3839/2010 ορίζει ότι μόνο ένα ποσοστό των εκπαιδευτικών μπορεί να προχωρήσει στην επόμενη βαθμολογική, και άρα και μισθολογική, βαθμίδα. Ετσι, η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ είναι αποφασισμένες να μην επιτρέψουν να εφαρμοσθεί ο νόμος, επιδιώκοντας ουσιαστικά η αξιολόγηση να παραπεμφθεί –για μία ακόμη φορά– στις ελληνικές καλένδες. Βέβαια, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έχει ζητήσει την εκπόνηση μελέτης, ώστε η αξιολόγηση να μην περιοριστεί στη βαθμολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών, αλλά να τεθούν συμπληρωματικά κριτήρια που θα έχουν σχέση με το έργο κάθε σχολείου.

Ειδικότερα, ο προγραμματισμός του υπ. Παιδείας ορίζει ότι από την επόμενη σχολική χρονιά θα αρχίσει η αξιολόγηση των 150.000 νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών. Κατά προτεραιότητα θα αξιολογηθούν όσοι τον προσεχή Μάιο συμπληρώνουν τον ελάχιστο χρόνο που απαιτείται για να προαχθούν. Ομως, οι αντιδράσεις είναι οξύτατες και παραπέμπουν σε εμφυλιακό κλίμα μεταξύ των εκπαιδευτικών, όπως καταδεικνύει η πρόσφατη περιπέτεια ορισμένων στελεχών της εκπαίδευσης (διευθυντές Εκπαίδευσης κ.λπ.), που επρόκειτο να συμμετάσχουν σε επιμορφωτικό σεμινάριο για την αξιολόγηση. Ορισμένοι είχαν φροντίσει να φτάσουν στο υπ. Παιδείας πολύ νωρίτερα από την έναρξη του σεμιναρίου, ενώ κάποιοι άλλοι μπήκαν στον χώρο με ταξί που τα προστάτευαν από τους διαδηλωτές αστυνομικοί.

Οι αντιδράσεις θα πολλαπλασιαστούν σε όλη τη χώρα, αφού πρέπει να επιμορφωθούν οι διευθυντές όλων των σχολικών μονάδων. Για την ατομική αξιολόγηση κάθε εκπαιδευτικού, αξιολογητές ορίζονται οι διευθυντές των σχολείων και οι σχολικοί σύμβουλοι. Δηλαδή, περίπου 15.000 διευθυντές και σύμβουλοι θα πρέπει να επιμορφωθούν. Οι διαδικασίες θα γίνουν στις Περιφέρειες, οι οποίες αναμένεται να αποτελέσουν πεδίο... μαχών. Επίσης, αναμένεται σωρεία ενστάσεων κατά των αξιολογητών για το περιεχόμενο της επιμόρφωσης που έχουν ώστε να μπορούν να αξιολογούν.

Το μεγαλύτερο «αγκάθι» είναι ότι οι προαγωγές συνδέονται με τη μισθολογική εξέλιξη και θα γίνουν με ποσοστώσεις. Στην εκπαίδευση υπάρχουν έξι βαθμοί και ενδεικτικά από το 2ο στον 1ο βαθμό μπορεί να προαχθεί το 30% των εκπαιδευτικών. «Παρά τον μονομερή προσανατολισμό του νόμου σε μιαν “αξιολόγηση προσωπικού” ενταγμένη στην πυραμίδα της ιεραρχίας, η εφαρμογή του νόμου μπορεί να συμπληρωθεί με διαδικασίες και κριτήρια αξιολόγησης (και αυτοαξιολόγησης) του εκπαιδευτικού έργου, ώστε το όλον εγχείρημα να βοηθά στη συνεχή βελτίωση της εκπαίδευσης, και να καλλιεργεί εμπιστοσύνη, επιστημοσύνη και διοικητική επάρκεια» τόνισε στην «Κ» ο ερευνητής της εκπαίδευσης κ. Νικήτας Καστής. Και συμπλήρωσε: «Αυτό είναι εφικτό, όντας ταυτόχρονα η μεγάλη πρόκληση για την ελληνική εκπαίδευση και την κοινωνία».

Περισσότεροι εισακτέοι - ελεύθερες μετεγγραφές
Ανατροπές στη φετινή μάχη για ένα εισιτήριο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φέρνει η κατάργηση των ειδικών κατηγοριών υποψηφίων (παιδιά πολύτεκνων και τρίτεκνων οικογενειών αλλά και εκείνα που πληρούν κοινωνικά κριτήρια), καθώς τρεις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας έκριναν ως αντισυνταγματικό το σύστημα εισαγωγής των ειδικών αυτών κατηγοριών υποψηφίων που ίσχυσε από το 2011 έως και πέρυσι. Οι θέσεις που δίνονταν έως πέρυσι στις ειδικές κατηγορίες, φέτος θα προστεθούν στις θέσεις των υποψηφίων γενικής κατηγορίας, ο αριθμός των οποίων θα αυξηθεί. Δεδομένο το οποίο αντικειμενικά πιέζει πτωτικά τις βάσεις εισαγωγής σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Βέβαια, το δεύτερο δεδομένο που επηρεάζει την πορεία των βάσεων είναι ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων στα εξεταζόμενα μαθήματα, και κυρίως σε αυτά υψηλής βαρύτητας. Παράλληλα, λόγω της κατάργησης των ειδικών κατηγοριών υποψηφίων για τους συγκεκριμένους υποψηφίους, η ηγεσία του υπ. Παιδείας θα επαναφέρει το σύστημα των ελεύθερων μετεγγραφών, που ίσχυε επί 32 χρόνια χωρίς ποσοτικό περιορισμό στον αριθμό των φοιτητών που θα μπορούν να πάρουν μετεγγραφή σε κεντρικά, περιζήτητα ΑΕΙ/ΤΕΙ. Επίσης, το υπ. Παιδείας θα προχωρήσει σε ευνοϊκές ρυθμίσεις υπέρ των υποψηφίων της σεισμόπληκτης Κεφαλονιάς.

Ειδικότερα, λόγω της κατάργησης των ειδικών κατηγοριών, ο αριθμός των εισακτέων σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ θα είναι ενιαίος για όλους και θα κινηθεί στα περυσινά επίπεδα, δηλαδή θα εισαχθούν περί τις 70.000 υποψήφιοι. Εξ αυτών περίπου 46.500 θέσεις θα δοθούν στα πανεπιστήμια και 23.500 στα ΤΕΙ. Πέρυσι δόθηκαν συνολικά 69.288 θέσεις, από τις οποίες οι 57.785 στους υποψηφίους της γενικής σειράς και οι 11.503 δόθηκαν στους υποψηφίους των τριών ειδικών κατηγοριών. Αντίστοιχα, πέρυσι υπήρξαν τέσσερις «ξεχωριστές» βάσεις εισαγωγής σε κάθε σχολή. Ενδεικτικά, η βάση της Ιατρικής Αθηνών για τους υποψηφίους γενικής σειράς ήταν 18.916 μονάδες, για τους υποψηφίους από τρίτεκνες οικογένειες 18.840 μονάδες, για εκείνους πολύτεκνων οικογενειών 18.567 μονάδες και για εκείνους που πληρούσαν κοινωνικά κριτήρια 18.803 μονάδες.

Καθώς φέτος οι 70.000 θέσεις θα διεκδικηθούν από όλους τους υποψηφίους, οι βάσεις εισαγωγής σε σύγκριση με τις βάσεις της περυσινής γενικής σειράς θα πιεστούν πτωτικά. Ιδιαίτερα αυτό εκτιμάται ότι θα συμβεί στις σχολές θετικών και τεχνολογικών επιστημών (2ο και 4ο επιστημονικό πεδίο) και οικονομικών επιστημών (5ο επ. πεδίο) όπου θα υπάρξει αύξηση θέσεων κατά περίπου 700 και 300 αντιστοίχως. Αντίστροφα, θα υπάρξει μείωση –κατά περίπου 700– των θέσεων για τις σχολές κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών (1ο επ. πεδίο), κάτι που αντικειμενικά ευνοεί την άνοδο των βάσεων. Ο αριθμός των θέσεων για τις σχολές των επιστημών υγείας (3ο επ. πεδίο) θα παραμείνει σταθερός.
http://www.kathimerini.gr/759460/article/epikairothta/ellada/pedio-maxhs-h-a3iologhsh-sta-sxoleia

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου