Σάββατο 30 Ιουλίου 2011

Παρατηρήσεις, ερωτηματικά, συμπεράσματα και συναισθήματα απογοήτευσης από τις διαδικασίες επιλογής Δ/ντων σχολικών μονάδων.

Του Χρήστου Βαϊτσίδη Αιρετού μέλους του ΠΥΣΔΕ Δυτικής Θεσ/νίκης

Ήταν 26-04-2010 όταν η Υπουργός κατέθετε το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία στη Βουλή των Ελλήνων  και στην αιτιολογική έκθεση που το συνόδευε ανέφερε αυτολεξεί , «Το σχέδιο νόμου θέτει τις βάσεις για την επίτευξη του βασικού στόχου και προωθεί την αντικειμενικότητα στην κρίση, την αξιοκρατία στις επιλογές, την χωρίς παρεμβάσεις εξέλιξη, την ορθολογική λειτουργία, την αποτροπή της σπατάλης και εν τέλει την αποτελεσματικότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου και την παροχή υψηλής ποιότητας παιδείας στον μαθητή, στον κάθε μαθητή. Με πρωταγωνιστή τον εκπαιδευτικό θα κάνουμε πράξη και θα πετύχουμε το μείζονα στόχο, που είναι το «Νέο Σχολείο» ένα σύγχρονο σχολείο για τον μαθητή.»
 
Και σε άλλο σημείο «καθιερώνεται ένα αξιοκρατικό σύστημα επιλογής στελεχών διοίκησης στην εκπαίδευση, από τους σχολικούς συμβούλους και διευθυντές εκπαίδευσης μέχρι τους διευθυντές διθέσιων σχολικών μονάδων. Εξειδικεύονται οι προϋποθέσεις επιλογής, και ανατρέπεται το υφιστάμενο σύστημα το οποίο απέκλειε ικανούς υποψηφίους αφενός με τον συγκεκριμένο τρόπο μοριοδότησης αφετέρου με την αδιαφανή διαδικασία συνέντευξης.»
 
Με τα παραπάνω αλλά και με άλλα, «όμορφα λόγια και μεγάλα», η ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ προσπάθησε να δημιουργήσει  ελπίδες τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και σε ολόκληρη την Ελληνική κοινωνία ότι οσονούπω θα απάλλασσε όλους από τα κακώς κείμενα και τα μεν ελληνόπουλα θα απολάμβαναν πολύ υψηλότερου επιπέδου  παιδεία, οι δε εκπαιδευτικοί θα είχαν επιτέλους την πολυπόθητη  αντικειμενικότητα στην κρίση, την αξιοκρατία στις επιλογές και την χωρίς παρεμβάσεις εξέλιξη.
 
Σήμερα 29-07-2011, κάτι παραπάνω από 15 μήνες μετά, και αφού ολοκληρώθηκε η διαδικασία επιλογής Δ/ντων Σχολικών Μονάδων Δ.Ε. της Δυτικής Θεσ/νίκης έχουμε να παρατηρήσουμε ότι:
 
  1. Τα συμβούλια επιλογής διευρύνθηκαν και από πενταμελή γίνανε επταμελή.
  2. Τα εξ οφίτσιο μέλη, τα οποία και θα επωμιστούν και τα επακόλουθα των επιλογών, ήταν μόνο τρία (3) ενώ τα «πρόθυμα»  φιλοκυβερνητικά τέσσερα (4).
 Δυστυχώς όπως αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος, το συμβούλιο επιλογής που συγκροτήθηκε με βάση το ν 3848/10 δεν εξασφάλισε την αντικειμενικότητα στην κρίση, την αξιοκρατία στις επιλογές και την χωρίς παρεμβάσεις εξέλιξη των εκπαιδευτικών παρά τις προσπάθειες που έγιναν από  μέλη του συμβουλίου. Και τούτο διότι:
  • Δεν υπήρξε μέριμνα από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας να δοθούν κίνητρα ώστε να συμμετέχουν στην επιτροπή επιλογών έμπειροι εκπαιδευτικοί  και καταξιωμένοι τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και την τοπική κοινωνία. Αποτέλεσμα αυτής της ενέργειας ήταν ελάχιστοι εκπαιδευτικοί  να υποβάλουν δηλώσεις συμμετοχής και από αυτούς που επιλέχθηκαν η συντριπτική πλειοψηφία να είναι στελέχη της ΠΑΣΚ και τα οποία επέδειξαν υπέρμετρο κομματικό ζήλο.
  • Δεν υπήρξε πρόβλεψη ώστε επιτευχθεί το μέγιστο της δυνατής αντικειμενικότητας στη βαθμολογία της συνέντευξης με διαγραφή λ.χ. της υψηλότερης και χαμηλότερης βαθμολογίας. Θα πρέπει άμεσα να δοθούν στη δημοσιότητα οι βαθμολογίες όλων των μελών του συμβουλίου επιλογής ώστε να γνωρίζει ο κάθε συνάδελφος τι βαθμό πήρε και από ποιόν.
  • Δεν δόθηκε ο απαιτούμενος χρόνος στο συμβούλιο για να γίνουν οι συνεντεύξεις. Έτσι αυτό για να ανταποκριθεί στην παράλογη απαίτηση του ΥΠΔΒΜΘ να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες την 31η Ιουλίου. εργαζόταν ασταμάτητα επί δωδεκάωρο  καθημερινά, για 15 περίπου ημέρες με ότι αυτό συνεπάγεται.
  • Δεν δόθηκαν έγκαιρα οι απαιτούμενες διευκρινήσεις που ζήτησε το συμβούλιο από το  ΥΠΔΒΜΘ. Αντί αυτού είχαμε αλληλοαναιρούμενες  διευκρινιστικές εγκυκλίους και τις παλινωδίες των υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας. Χαρακτηριστικότερη περίπτωση με τις διευκρινήσεις και τις παλινωδίες του ΥΠΔΒΜΘ ήταν αυτή που αφορά τους υποψήφιους διευθυντές που είναι και υποψήφιοι σχολικοί σύμβουλοι και με την οποία γινόταν αναφορά σε τροπολογία στο ν.3848/10 που ΘΑ κατατεθεί στη Βουλή! Για πρώτη φορά ένας νόμος ανατρέπεται πριν ακόμη εφαρμοστεί!!!!
Εύλογα όλα τα παραπάνω μας οδηγούν σε ερωτήματα όπως :
1.        Γιατί το ΥΠΔΒΜΘ για πρώτη φορά στα εκπαιδευτικά χρονικά άλλαξε την σύνθεση του ΠΥΣΔΕ (αντικαταστάθηκαν οι Προϊστάμενοι με εκπαιδευτικούς)  και διεύρυνε το Συμβούλιο Επιλογής  Στελεχών (από 5μελες σε 7μελες), χωρίς να λάβει πρόνοια για τη διασφάλιση του κύρους των, με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται η φυσιογνωμία και ο χαρακτήρας των κορυφαίων αυτών θεσμικών και διοικητικών  οργάνων;
2.    Γιατί το ΥΠΔΒΜΘ καταστρατηγεί τον νόμο που το ίδιο ψήφισε (Ν. 3848/2010), αναφορικά με τις επιλογές των στελεχών εκπαίδευσης (Σχολικοί σύμβουλοι και Δντες Σχολικών Μονάδων);
3.      Γιατί το ΥΠΔΒΜΘ μεσούσης της διαδικασίας έστειλε πλειάδα αλληλοαναιρούμενων  διευκρινιστικών εγκυκλίων;
4.      Γιατί το ΥΠΔΒΜΘ δεν έδωσε κίνητρα ώστε τα συμβούλια να στελεχωθούν με τους πλέον καταξιωμένους συναδέλφους;
5.      Γιατί το ΥΠΔΒΜΘ δεν έδωσε την απαιτούμενη ευχέρεια χρόνου ώστε οι επιλογές να γίνουν με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες;
6.      Γιατί το ΥΠΔΒΜΘ δεν πήρε απλά μέτρα ώστε να εξασφαλισθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό η αντικειμενικότητα στις συνεντεύξεις;
          Η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα είναι απλή. Η πολιτική Ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ ή δεν ήθελε ή δεν μπορούσε να κάνει πράξη αυτά που διακήρυττε στην αιτιολογική έκθεση του πολυνομοσχεδίου το Απρίλιο του 2010. Είτε ισχύει η μία περίπτωση είτε η άλλη ένα είναι γεγονός. Η πολιτική Ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ αποδείχθηκε αφερέγγυα και ανίκανη στο να προγραμματίσει και να υλοποιήσει τους στόχους που η ίδια έβαλλε πριν από ενάμιση περίπου  χρόνο και  δεν έχει πλέον την εμπιστοσύνη της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η επίτευξη των όποιων θετικών αποτελεσμάτων στη διαδικασία επιλογής Δ/ντων σχολείων Δ.Ε. Δυτικής Θεσ/νίκης, σε καμία περίπτωση δεν οφείλεται ούτε στο Νόμο 3848/10 ούτε στην αρωγή του ΥΠΔΒΜΘ, αλλά στις προσπάθειες κάποιων μελών του συμβουλίου.
 Όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας πρέπει άμεσα να αποβάλλουμε τα συναισθήματα απογοήτευσης και την απαισιοδοξία που μας δημιούργησαν οι άστοχοι και ερασιτεχνικοί χειρισμοί του  ΥΠΔΒΜΘ και αφού ανασυνταχθούμε όλοι μαζί, εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς να προσπαθήσουμε για την καλυτέρευση της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης.    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου