του Αθανασίου Σπίνου,
αιρετού στο ΑΠΥΣΔΕ Δ. Ελλάδας
τηλ. 6944731945, e-mail: athaspinos2@gmail.com
Για την επιλογή των νέων ΠΔΕ και
για τα ζητήματα των ΑΠΥΣΔΕ στο άμεσο μέλλον
1. Την Μ. Πέμπτη και σε περίοδο αργίας για τους εκπαιδευτικούς, έγινε η επιλογή των δεκατριών νέων Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης (ΠΔΕ) από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΠΑΙΘ. Έχουν ήδη γραφεί πολλά για τη διαδικασία επιλογής, η οποία προφανώς και δεν συνέβαλε καθόλου στη βελτίωση του τρόπου επιλογής στελεχών εκπαίδευσης σε σχέση με προηγούμενες κρίσεις.
Αντίθετα, δημιουργεί, ίσως, κάποια απογοήτευση σε όσους νόμιζαν και νομίζουν ότι η «πρώτη φορά αριστερή» κυβέρνηση δεν θα άρπαζε την ευκαιρία να προχωρήσει στη διανομή
θέσεων στελεχών εκπαίδευσης με το συνηθισμένο τρόπο, αλλά ότι θα λειτουργούσε με αντικειμενικές αξιολογήσεις, πραγματική διαφάνεια, «πολιτική ανεξιθρησκία», πρωτοτυπία κλπ. Απογοήτευση και για όσους περίμεναν να καταργείται η ευνοϊκή ρύθμιση για τους προηγούμενους ΠΔΕ, οι οποίοι θα τοποθετηθούν με βάση το ν. 3879/2010 σε θέσεις σχολικών συμβούλων. Απογοήτευση και για όσους πίστευαν ότι η νέα κυβέρνηση θα καταργούσε τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ως έναν άχρηστο διοικητικό μηχανισμό ή ως έναν μηχανισμό ελέγχου και αποφυγής της περιβόητης αποκέντρωσης της εκπαίδευσης. Εκτός ίσως αν κάποιοι αφελώς ακόμα πιστεύουν ότι οι νέοι ΠΔΕ επιλέγησαν για να …αυτοκαταργηθούν.
Από την άλλη, η ανάγκη για αναβάθμιση των Περιφερειακών Διοικήσεων Εκπαίδευσης είναι προφανής, αλλά δεν είναι ούτε απλή ούτε μπορεί εύκολα να αναλυθεί σε μια σύντομη ανακοίνωση και κυρίως αφορά συλλογικές τοποθετήσεις. Πάντως, οι Περιφερειακές Διευθύνσεις πρέπει να μπορούν να απαλλάσσουν τόσο τις κεντρικές υπηρεσίες όσο και τις διευθύνσεις εκπαίδευσης από μεγάλο βάρος γραφειοκρατικών διαδικασιών που αυτές επιτελούν και επιπλέον να επιτυγχάνουν επικοινωνία με τοπικές δομές (δήμους, διοικητικές περιφέρεις κ.α.), να αναδεικνύουν τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής και να προτείνουν αντίστοιχες πολιτικές, να μεταφέρουν στο Υπουργείο απόψεις και προβληματισμούς των κατά τόπους ΕΛΜΕ, των Ενώσεων και Ομοσπονδιών των γονέων, να γίνουν δηλαδή γέφυρα επικοινωνίας με το Υπουργείο κι όχι αποκλειστικά ιμάντας επιβολής της εκάστοτε εκπαιδευτικής πολιτικής.
2. Ειδικότερη σημασία στην παρούσα φάση έχουν ζητήματα που σχετίζονται με την λειτουργία των ΑΠΥΣΔΕ. Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου οφείλει να εξετάσει θέματα όπως τα παρακάτω:
α) Πρέπει να εξετάσει την αύξηση των ετών για χορήγηση άδειας άνευ αποδοχών στους εκπαιδευτικούς από τα τρία έτη που δίνονται σήμερα στα πέντε έτη, όπως ισχύει για όλους τους υπολοίπους δημοσίους υπαλλήλους (ν.3986/2011, άρθρο 37).
β) Πρέπει να εξετάσει το ζήτημα της επαναφοράς των εκπαιδευτικών αδειών με αποδοχές. Οι χορηγήσεις και οι παρατάσεις αδειών υπηρεσιακής εκπαίδευσης είχαν ανασταλεί μέχρι 31-12-2014 (ν. 4210/2013, άρθρο 4 & ΥΑ στις 22-5-2014 με ΑΔΑ: ΒΙΙΠ9-33Ρ), με αποφάσεις ενταγμένες στη μνημονιακή λογική των περικοπών στην εκπαίδευση.
γ) Οφείλει να βελτιώσει τον τρόπο αποσπάσεων εκπαιδευτικών στις Περιφερειακές Διευθύνσεις και στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, οι οποίες γίνονται με απόφαση της Υπουργού Παιδείας, ύστερα από γνώμη των κατά τόπους ΑΠΥΣΔΕ. Η μέχρι τώρα πρακτική έχει δείξει ότι τα υπηρεσιακά συμβούλια γνωμοδοτούν με βάση την πρόταση των διοικητικών στελεχών στα ΑΠΥΣΔΕ, την οποία αποδέχεται κατά το δοκούν ο εκάστοτε Υπουργός. Πέρα από το γεγονός ότι τα ΑΠΥΣΔΕ πρέπει να αποκτήσουν αποφασιστική αρμοδιότητα στο θέμα αυτό, στη λογική της αποκέντρωσης, αποτελεί πρόκληση για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αν θα προχωρήσει στη μοριοδότηση των αποσπάσεων αυτών ή αν θα ακολουθήσει και εδώ την πεπατημένη.
δ) Οφείλει να αλλάξει τον τρόπο απόσπασης εκπαιδευτικών του άρθρου25, παρ.4 του ν. 4203/2013 σε ΔΔΒΜ, ΣΕΚ, ΙΕΚ και ΣΔΕ και τον τρόπο διάθεσης εκπαιδευτικών του άρθρου 3, παρ 2ιθ του «καθηκοντολογίου» του ΠΔΕ, τις οποίες πραγματοποιεί ο ΠΔΕ και όχι το ΑΠΥΣΔΕ. Γενικά, πάγιο αίτημα των εκπαιδευτικών είναι να μην γίνεται καμιά υπηρεσιακή μεταβολή χωρίς γνωμάτευση του αντίστοιχου υπηρεσιακού συμβουλίου.
ε) Πρέπει να προχωρήσει στην κατάργηση του ν. 3966/2011 για τα Πρότυπα –Πειραματικά Σχολεία (ΠΠΣ). Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου άλλαξε μεν τον τρόπο επιλογής των μαθητών που θα φοιτούν στο εξής στα συγκεκριμένα σχολεία, αλλά δεν έχει προχωρήσει και σε ενέργειες που σχετίζονται με τις διεκδικήσεις των συναδέλφων που εργάζονται σε αυτά: στη διασφάλιση των οργανικών θέσεων τους σε αυτά και στην κατάργηση του πανίσχυρου επταμελούς κεντρικού διοικητικού οργάνου των σχολείων αυτών, της ΔΕΠΠΣ. Θυμίζουμε ότι με βάση το άρ. 16 του ΠΔ 1/2003, η επιλογή των διευθυντών των σχολείων αυτών γινόταν από τα ΑΠΥΣΔΕ.
στ) Πρέπει να προχωρήσει στην χρησιμοποίηση των αιρετών στα νέα Πειθαρχικά Συμβούλια. Συγκεκριμένα, εκτιμώντας ότι στα συμβούλια αυτά θα τεθούν οι αιρετοί των ΑΠΥΣΔΕ, από τη στιγμή που αυτά έχουν την ίδια έδρα με αυτή των ΑΠΥΣΔΕ, πιστεύουμε ότι θα πρέπει να ανοίξει συζήτηση για το ρόλο των αιρετών σε αυτού του είδους υπηρεσιακά συμβούλια, αφού η σύνθεσή τους διαφέρει από τα συμβούλια του παρελθόντος, στα οποία συμμετείχαν μόνο στελέχη της εκπαίδευσης και αιρετοί. Στο κεφάλαιο 2 του σχεδίου νόμου «για τον εκδημοκρατισμό της διοίκησης...» προβλέπονται αλλαγές στο εφαρμοζόμενο πειθαρχικό δίκαιο των Δημοσίων Υπαλλήλων. Το άρθρο 5 δεν καταργεί τα σημερινά τριμελή πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια (Πρόεδρος ένας δικαστικός και μέλη ένας εκπρόσωπος του ΝΣΚ και ένας διευθυντής εκπαίδευσης), μην ικανοποιώντας ένα ακόμα αίτημα του Σωματείου, αλλά τα μετατρέπει σε πενταμελή με την προσθήκη σε αυτά των δύο αιρετών εκπροσώπων των εργαζομένων.
ζ) Οφείλει να προβεί στην έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων για την πλήρωση θέσεων σε δομές που υπάγονται στη διεύθυνση Συμβουλευτικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού & Εκπ/κών Δραστηριοτήτων (ΣΕΠΕΔ) και αφορούν τα ΚΕ.ΣΥ.Π., τα Κ.Π.Ε., τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ., για τα οποία αποφάσισαν το 2012 τα ΑΠΥΣΔΕ, καθώς και τους υπευθύνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών θεμάτων, Σχολικών Δραστηριοτήτων, Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων (Σ.Σ.Ν.) και υπευθύνους για τα Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.), για τους οποίους αποφάσισαν το 2012 τα ΠΥΣΔΕ. Καθώς η θητεία των αποσπασμένων εκεί συναδέλφων λήγει στις 31/08/2015, πρέπει να αποφασιστεί από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου τι θα γίνει, ώστε έγκαιρα να στελεχωθούν τα κέντρα αυτά.
ⅰ) θεωρούμε χρήσιμη την υπαγωγή της επιλογής υπευθύνων σε όλες τις προαναφερόμενες δομές στα ΑΠΥΣΔΕ κυρίως για τον ενιαίο τρόπο αντιμετώπισης της στελέχωσής τους.
ⅱ) θεωρούμε αναγκαία την επανεξέταση του αριθμού των αποσπασμένων εκεί συναδέλφων, καθώς, με τις υπουργικές αποφάσεις του Αυγούστου 2012 και στο πλαίσιο των μνημονιακών περικοπών, σε πολλές από αυτές είχε συρρικνωθεί ο αριθμός των υπηρετούντων εκεί και μάλιστα οριζόντια (π.χ. σε κάθε ΚΕΣΥΠ τοποθετήθηκαν δύο εκπαιδευτικοί, ανεξάρτητα από το πλήθος των σχολείων και των μαθητών ευθύνης τους)
ⅲ) θεωρούμε απαραίτητη την επανεξέταση των συγχωνεύσεων των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπ/σης που έγιναν με τις προηγούμενες υπουργικές αποφάσεις (π.χ. συγχώνευση του ΚΠΕ Ακράτας με αυτό της Κλειτορίας) με στόχο την στήριξη της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Πάτρα, 22/4/2015
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου