Πάτρα, 10/10/2014
Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,
Ως αιρετός εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών εκθέτω τα θέματα που απασχόλησαν το ΑΠΥΣΔΕ και τη στάση μου σε αυτό το Υπηρεσιακό Συμβούλιο:
Χορήγηση αδειών υπηρεσιακής εκπαίδευσης με αποδοχές: Μετά την αναστολή χορηγήσεων και παρατάσεων αδειών υπηρεσιακής εκπαίδευσης μέχρι 31/12/2014, οι μόνες σχετικές άδειες που δίνονται, χωρίς γνωμάτευση του ΑΠΥΣΔΕ, είναι παρατάσεις αδειών και μόνο σε εκπαιδευτικούς υποτρόφους του ΙΚΥ που έχουν λάβει σχετική άδεια πριν το ν.4210/2013. Το ΑΠΥΣΔΕ συντάσσει εκθέσεις προόδου εκπ/κών που τελούν σε άδεια υπηρεσιακής εκπ/σης με αποδοχές. Οι άδειες υπηρεσιακής εκπαίδευσης έγιναν θυσία από το 2010 στο βωμό της λιτότητας και τής με κάθε τρόπο εξοικονόμησης προσωπικού, ακόμα και σε βάρος της ουσιαστικής
επιμόρφωσης και της επιστημονικής εξέλιξης των συναδέλφων.
Χορήγηση και ανάκληση/διακοπή αδειών άνευ αποδοχών: Δόθηκαν αρκετές την προηγούμενη διετία, οι οποίες σχετίζονταν κυρίως με σοβαρούς ιδιωτικούς λόγους ή με την ανάγκη ολοκλήρωσης σπουδών. Από το 2013 είχε ξεκινήσει προσπάθεια να μπουν περιορισμοί ακόμα και σε αυτές τις άδειες, ειδικά ως προς το χρόνο υποβολής της σχετικής αίτησης, την έναρξη της άδειας και τη λήξη της. Παρατηρήθηκε και το φαινόμενο πέρυσι Διευθυντές Εκπ/σης να κάνουν αρνητικές εισηγήσεις προκειμένου να μην δοθεί σχετική άδεια, επικαλούμενοι προβλήματα στη στελέχωση των σχολείων. Με το σκεπτικό ότι οι άδειες αυτές χορηγούνται προκειμένου να εξυπηρετηθούν συνάδελφοι με σοβαρά προβλήματα και ότι η αποδοχή τους δεν ζημιώνει το Δημόσιο, μέχρι πρόσφατα είχαμε καταφέρει να δίνονται όλες και να ανακαλούνται, όταν το ζητούσαν οι συνάδελφοι.
Όμως, μετά τη σχετική εγκύκλιο του πρώην υφυπουργού Παιδείας για τις άδειες, στις 5/5/2014, το πλαίσιο χορήγησης αδειών άνευ αποδοχών αυστηροποιήθηκε και πλέον οι σχετικές άδειες χορηγούνται μέχρι τρία σχολικά έτη και για όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, με αποφάσεις στις οποίες μειοψηφώ καταθέτοντας τη διαφωνία μου. Με ανακοίνωση στις 29/6/2014 ζητούσα νομοθετική ρύθμιση για την εξίσωση των εκπ/κών με τους υπολοίπους δημόσιους υπαλλήλους, που λαμβάνουν πέντε χρόνια σχετική άδεια. Επίσης θεωρώ ότι αιτήματα των συναδέλφων να διακόπτονται οι σχετικές άδειες, όταν εκλείπουν οι λόγοι που τους οδήγησαν να τις ζητήσουν, πρέπει να γίνονται αποδεκτά. Διαφορετικά οι άδειες αυτές παύουν να είναι «άδειες διευκόλυνσης», όπως ο ν. 3528/2007 τις ορίζει.
Απόδοση δεύτερης ειδικότητας: Κατατέθηκαν πολλές σχετικές αιτήσεις, καθώς υπήρχε μεγάλη ανασφάλεια για το εργασιακό μέλλον όσων με δυσκολία συμπλήρωναν ωράριο στη βασική τους ειδικότητα. Πάντως, τα δεύτερα αυτά πτυχία δεν ελήφθησαν υπόψη για να αποφύγουν τη διαθεσιμότητα οι καθηγητές των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν. Είναι προφανές ότι η απόδοση β΄ ειδικότητας, αποσκοπεί στο να μειώσει τις ανάγκες προσλήψεων. Από την άλλη εξασφαλίζει τη δυνατότητα σε συναδέλφους να συμπληρώνουν ικανό αριθμό ωρών στο σχολείο όπου υπηρετούν, καθώς και σε σχολικές μονάδες της οικείας ομάδας σχολείων. Με το σκεπτικό αυτό γίνονται αποδεκτές. Δεν υπερψήφισα μόνο όσες για ποικίλους λόγους κινούνταν εκτός νομοθετικού πλαισίου. Πρέπει να επισημανθεί ότι οι συνάδελφοι μπορούν να λάβουν μόνο μία «β΄ ειδικότητα» και μάλιστα για όλο τον εργασιακό τους βίο. Γι’ αυτό χρειάζεται προσοχή στην αίτηση που καταθέτουν. Μειοψήφησα στην απόρριψη αλλαγής β΄ ειδικότητας σε συνάδελφο που την ζητούσε. Ιδιαίτερη προσοχή δείχνω στις περιπτώσεις αρνητικής εισήγησης, προκειμένου να αποσαφηνίζεται πλήρως η κάθε περίπτωση.
Πλήρωση κενών θέσεων σε Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης (ΚΠΕ) και ΚΕΠΛΗΝΕΤ:Το ΑΠΥΣΔΕ κλήθηκε να γνωμοδοτήσει σχετικά με αιτήσεις ανάκλησης της απόσπασης σε θέσεις των παραπάνω Κέντρων και να τοποθετήσει συναδέλφους στις κενούμενες θέσεις. Αποδέχτηκα τις ανακλήσεις από τις θέσεις αυτές, καθώς αποτελούσαν επιθυμία των συναδέλφων. Για την πλήρωση των κενούμενων θέσεων στα ΚΠΕ Θέρμου – Μεσολογγίου και Κρεστένων, τόσο πέρυσι όσο και φέτος, έδωσα ιδιαίτερη έμφαση στην τήρηση της νομιμότητας και στην εφαρμογή των σχετικών εγκυκλίων. Όμοια ενήργησα και για την πλήρωση κενών θέσεων στα ΚΕΠΛΗΝΕΤ Αιτ/νίας και Ηλείας, ώστε για παράδειγμα να μην γίνει δεκτή εκπρόθεσμη αίτηση συναδέλφου.
Υπηρεσιακές μεταβολές: Το ΑΠΥΣΔΕ απασχόλησαν θέματα όπως η απαλλαγή αναπληρωτή Διευθυντή στην Δ/νση Δ/θμιας Εκπ/σης Ηλείας και παραιτήσεις/απαλλαγές από θέσεις Δ/ντών ή Υποδιευθυντών ή Υπευθύνου Τομέα σχολικών μονάδων. Όλες οι απαλλαγές/παραιτήσεις έγιναν δεκτές, επειδή αποτελούσαν επιθυμία των συναδέλφων. Στο ζήτημα των αυτοδίκαιων απαλλαγών Υποδιευθυντών που προκύπτουν από μειώσεις τμημάτων σε σχολεία, επισήμανα ότι στο βαθμό που δεν οφείλονται στη μείωση του μαθητικού πληθυσμού (μεταναστεύσεις Ελλήνων και αλλοδαπών στο εξωτερικό, εγκατάλειψη σχολείου), οι Δ/ντές Εκπ/σης οφείλουν να οριοθετούν με τέτοιο τρόπο τις ζώνες ευθύνης των σχολείων, ώστε να μην δημιουργούνται -κατά το δυνατόν- ανακατατάξεις τέτοιες που να θέτουν σε κίνδυνο την σταθερότητα του μαθητικού και εκπαιδευτικού δυναμικού των σχολείων. Επίσης οφείλουν να υλοποιούν τις ευεργετικές διατάξεις του νόμου για τους μαθητές με ειδικές εκπ/κές ανάγκες (ν.4186, αρ.28). Δεν αποφεύχθηκε η αυτοδίκαιη απαλλαγή άλλων 7 υποδιευθυντών τη φετινή σχολική χρονιά (4 στην Αχαΐα, 3 στην Αι/νία).
Το ΑΠΥΣΔΕ πρότεινε τον ορισμό αναπληρωτή Δ/ντή στην Δ/νση Δ/θμιας Εκπ/σης Ηλείας και Αιτ/νίας (δύο φορές). Αποφάσισα με σταθερό κάθε φορά κριτήριο την σχετική νομοθεσία (π.χ. την Υ.Α. με ΦΕΚ 820/Β/2-4-2014) που ζητά εισήγηση του εκάστοτε οικείου Δ/ντή Εκπ/σης. Οι Δ/ντές Εκπ/σης προτείνουν αναπληρωτή τους έχοντας τη δική τους υποκειμενική γνώμη. Θεωρώ τη μειοψηφία της «Συμμαχίας»και την κριτική της στο συγκεκριμένο ζήτημα ανούσια και υποκριτική. Διότι, ενώ δεν έχει απορρίψει τα στελέχη της εκπαίδευσης και τον τρόπο επιλογής τους από την κ. Διαμαντοπούλου, εμφανίζεται να κόπτεται για τον τρόπο επιλογής των αναπληρωτών τους, οι οποίοι στην πράξη δεν επηρεάζουν σε τίποτα τους συναδέλφους.
Συμφώνησα στην απόσπαση εκπ/κου κλάδου ΠΕ13 στο γραφείο νομικής υποστήριξης της Π/κής Δ/νσης, γιατί η λειτουργία του γραφείου αυτού είναι αναγκαία για τη διαλεύκανση ζητημάτων που προκύπτουν από τη δαιδαλώδη νομοθεσία της εκπαίδευσης.
Το ΑΠΥΣΔΕ γνωμάτευσε και τις δύο χρονιές για την απόσπαση συναδέλφων στην Π/κή Δ/νση Εκπ/σης και στις Δ/νσεις Εκπ/σης Αχαΐας, Ηλείας και Αιτ/νίας, ύστερα από εισήγηση των Προϊσταμένων των δομών αυτών και το Υπουργείο προέβη στις τελικές αποσπάσεις. Πέρα από το γεγονός ότι –κακώς- το ΑΠΥΣΔΕ δεν έχει αποφασιστική αρμοδιότητα για το θέμα αυτό, σημαντικό είναι ότι ο αριθμός όσων τελικά αποσπώνται δεν προκύπτει από κάποιο οργανόγραμμα που να καθορίζει τον αριθμό των υπαλλήλων με βάση τις αρμοδιότητες κάθε φορέα και το πλήθος των σχολείων και των εκπαιδευτικών που αυτός διοικεί. Θεωρώ επίσης ότι στις συγκεκριμένες αποσπάσεις δεν μπορεί να ισχύσουν τα ίδια κριτήρια με τις αποσπάσεις από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ, γιατί οι αποσπασμένοι σε γραφεία καλούνται να διεκπεραιώσουν διαφορετικό έργο. Τέλος, πιστεύω ότι από τη στιγμή που δεν μπορούν να καλυφθούν οι θέσεις αυτές με μόνιμο διοικητικό προσωπικό, θα πρέπει να καλύπτονται με εθελοντικές μετατάξεις συναδέλφων.
Τελικές επισημάνσεις: Επισημαίνεται ότι με βάση την Υ.Α. με ΦΕΚ64/Β/24-1-2003 και το ν. 4203/2013 (άρ.25,παρ.4), οι Π/κοί Δ/ντές Εκπ/σης μπορούν να αποσπούν ή να διαθέτουν εκπαιδευτικούς σε Δομές Κατάρτισης ή Δ/σεις Εκπ/σης για διοικητικό έργο, ενώ το ΑΠΥΣΔΕ είναι αρμόδιο να γνωματεύσει για την απασχόληση εκπαιδευτικών που δεν συμπληρώνουν το διδακτικό ωράριο τους σε υπηρεσίες διοίκησης της εκπαίδευσης, στο σχολείο που υπηρετούν ή σε όμορο. Η τελευταία διάταξη δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμα στο ΑΠΥΣΔΕ, πιθανόν λόγω της μη ολοκλήρωσης μέχρι τώρα των διαδικασιών τοποθέτησης των συναδέλφων στα σχολεία από τα ΠΥΣΔΕ. Θεωρώ, πάντως, πως σε κάθε περίπτωση υπηρεσιακής μεταβολής θα πρέπει να αποφασίζουν τα αρμόδια Υπηρεσιακά Συμβούλια και όχι μονομελή όργανα της Διοίκησης.
Πιστεύω πως ο ρόλος των ΑΠΥΣΔΕ πρέπει να ενισχυθεί για παράδειγμα με μεταφορά αρμοδιοτήτων από τα οικεία ΠΥΣΔΕ, ώστε να βοηθηθούν αυτά στο υπέρογκο έργο τους (π.χ. όλες οι κρίσεις για θέσεις υπευθύνων, συνάφεια μεταπτυχιακών κ.α.), με θέματα των Προτύπων– Πειραματικών κ.λπ.
Οφείλω να διαβεβαιώσω ότι η παρουσία μου στο υπηρεσιακό συμβούλιο ήταν πάντα σύμφωνη με τις αρχές που η παράταξή μας έχει διαχρονικά προσδιορίσει για τους αιρετούς: να μη συναλλάσσονται με τη διοίκηση αλλά να συνεργάζονται με τους συναδέλφους και να διεκδικούν για όλους, να είναι «η φωνή» τους στα Υπηρεσιακά Συμβούλια, να διασφαλίζουν τη νομιμότητα των αποφάσεων των Υπηρεσιακών Συμβουλίων, να προστατεύουν το υπηρεσιακό συμφέρον όλων των συναδέλφων με βάση τις αρχές της δικαιοσύνης και της αξιοκρατίας, να ενημερώνουν τους συναδέλφους για κάθε υπηρεσιακό ζήτημα που τους απασχολεί και κρίνεται στα Υπηρεσιακά Συμβούλια, να μάχονται μαζί με το συνδικαλιστικό κίνημα για την οικονομική, επαγγελματική και κοινωνική καταξίωση του εκπαιδευτικού.
Είναι αυτονόητη υποχρέωσή μου να παρέχω οποιαδήποτε διευκρίνηση σε όσα πιο πάνω αναφέρω και οποιαδήποτε ενημέρωση σε κάθε συνάδελφο για όλα τα θέματα του ΑΠΥΣΔΕ.
Αθανάσιος Σπίνος, αιρετός εκπρόσωπος των εκπ/κων στο ΑΠΥΣΔΕ Δ. Ελλάδος
τηλέφωνο: 6944731945, e -mail: athaspinos2@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου