Οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η Κυβέρνηση απέναντι στους πιστωτές της, περιγράφονται αναλυτικά στο Ν.4336/15 (Μνημόνιο 3).
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα παραδοτέα σχετικά με την εκπαίδευση. Οι δεσμεύσεις και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, ορίζονται στο «Διαρθρωτικές πολιτικές για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης» υποενότητα «4.1 Αγορά εργασίας και ανθρώπινο κεφάλαιο» της παραγράφου ΓΆμεσα όμως παραδοτέο του μνημονίου 3 είναι το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων. Στην υποενότητα «5.1. Δημόσια διοίκηση» του μνημονίου αναφέρεται ότι:
«…Έως τον Οκτώβριο του 2015, οι αρχές θα προβούν σε μεταρρύθμιση του ενιαίου μισθολογίου, με ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2016, καθορίζοντας τις βασικές παραμέτρους με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο, με βάση τους συμφωνηθέντες στόχους για τα μισθολογικά κονδύλια και με συστηματική εφαρμογή σε ολόκληρο τον δημόσιο τομέα,..»
Η συζήτηση για το νέο μισθολόγιο που έχει ήδη ξεκινήσει, προς το παρόν στηρίζεται σε δημοσιεύματα και «διαρροές» στον τύπο σχετικά με τις προθέσεις της Κυβέρνησης.[i]
Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί ήταν και συνεχίζουν να είναι από τους χειρότερα αμειβόμενους εκπαιδευτικούς της Ε.Ε.
Το ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. της Ο.Λ.Μ.Ε. σε μελέτη του στηριγμένη σε στοιχεία του δικτύου «ΕΥΡΙΔΙΚΗ» για τους μισθούς των εκπαιδευτικών στην Ευρώπη το 2011-2012, αποτύπωνε την πραγματικότητα αυτή. (Τη μελέτη θα βρείτε εδώ).
Μία πρώτη ανάγνωση των στοιχείων της τελευταίας έκθεσης του δικτύου, «Teachers’ and School Heads’ Salaries and Allowances in Europe, 2014/15», αποδεικνύει την επιδείνωση τα τελευταία χρόνια μιας ήδη «οριακής» κατάστασης σε σχέση με τους μισθούς των εκπαιδευτικών.
Από τη συγκριτική μελέτη των κατώτερων μισθών των καθηγητών (ανώτερης ) Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης προκύπτουν τα εξής:
ΧΩΡΕΣ
|
ΚΑΤΩΤΕΡΟΣ ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΟΣ ΜΙΣΘΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΕ € (σε ετήσια βάση)
|
Ο ΚΑΤΩΤΕΡΟΣ ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΟΣ ΜΙΣΘΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΑ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΩΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙ ΤΟΥ ΜΙΣΘΟΥ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΖΩΝΗΣ
|
ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ
|
81600
|
16%
|
ΓΕΡΜΑΝΙΑ
|
50383
|
26%
|
ΒΕΛΓΙΟ ΓΕΡΜ.
|
39748
|
33%
|
ΒΕΛΓΙΟ ΦΛΑΜ.
|
38743
|
34%
|
ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ
|
36623
|
36%
|
ΟΛΛΑΝΔΙΑ
|
34632
|
38%
|
ΑΥΣΤΡΙΑ
|
33348
|
39%
|
ΙΣΠΑΝΙΑ
|
31415
|
42%
|
ΙΡΛΑΝΔΙΑ
|
27814
|
47%
|
ΓΑΛΛΙΑ
|
27316
|
48%
|
ΙΤΑΛΙΑ
|
24846
|
53%
|
ΚΥΠΡΟΣ
|
23885
|
55%
|
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ
|
21960
|
60%
|
ΜΑΛΤΑ
|
18787
|
70%
|
ΣΛΟΒΕΝΙΑ
|
16810
|
78%
|
ΕΛΛΑΔΑ
|
13104
|
100%
|
ΕΣΘΟΝΙΑ
|
10400
|
126%
|
ΣΛΟΒΑΚΙΑ
|
7074
|
185%
|
ΛΕΤΟΝΙΑ
|
4860
|
270%
|
ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ
|
3774
|
347%
|
M.O. ΕΥΡΩΖΩΝΗΣ
|
27356
|
48%
|
Τα παραπάνω εντάσσονται σε ένα ευρύτερο περιβάλλον στο οποίο,- σύμφωνα με τα στοιχεία του Ο.Ο.Σ.Α-, το διαθέσιμο κατά κεφαλήν εισόδημα στην Ελλάδα παρουσίασε πτώση 27,5% από το 2007 έως και το πρώτο τρίμηνο του 2015.
Ο κατώτερος μισθός του έλληνα καθηγητή Β/μιας εκπαίδευσης μόλις ξεπερνά το 75% του κατά κεφαλήν Α.Ε.Π. που είναι στην ουσία ο δείκτης του επιπέδου διαβίωσης σε μία χώρα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το 2014, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στη χώρα μας ήταν το 72% του μέσου όρου της Ε.Ε. , ενώ το 2009, και πριν από τα μνημόνια έφθανε στο 94%.
Η ίδια σχέση (κατώτερου μισθού καθηγητή και κατά κεφαλήν Α.Ε.Π.), είναι για το Βέλγιο 115%, για την Ισπανία 140%, για την Κύπρο 125%, για την Πορτογαλία 139%, για τη Γερμανία 151%, για την Ιταλία 97% και για τη Γαλλία 87%.
Η οικονομική αφαίμαξη και η βαθμολογική – μισθολογική καθήλωση μετά την ψήφιση του Ν.4024/11 (Ενιαίο Βαθμολόγιο - Μισθολόγιο) δεν έχουν αφήσει οποιοδήποτε περιθώριο για περαιτέρω συρρίκνωση του εισοδήματος των καθηγητών.
Ανδρέας Παπαδαντωνάκης
Φιλόλογος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου