Τι αλλάζει με τις ρυθμίσεις του Ν4342/15 για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, τα στελέχη και τον οργανισμό του Υπουργείου Παιδείας
Ψηφίστηκε από τη Βουλή και δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ (143/9-11-2015) ο νόμος 4342/15 ο οποίος στα άρθρα 42, 43 και 44 περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αφορούν την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση .
Συγκεκριμένα προβλέπει τα εξής :
1. Άρθρο 42*. Προβλέπει νέο τρόπο συγκρότησης των υπηρεσιακών συμβουλίων.Το ΠΥΣΠΕ αποτελείται από:
α) Τον Δ/ντή Εκπαίδευσης
β) Δύο εκπαιδευτικούς που έχουν 15ετή εκπαιδευτική υπηρεσία και ορίζονται με
απόφαση του περιφερειακού Δ/ντή
Τι αλλάζει: Η προηγούμενη διάταξη του άρθρου 13 παρ.3 του Ν.4283/14 προέβλεπε ότι«..το ΠΥΣΠΕ συγκροτείται από τον Δ/ντή Εκπαίδευσης, δύο εκπαιδευτικούς με βαθμό Γ που επιλέγονται μεταξύ των 15 που κατά την ημερομηνία συγκρότησης κατέχουν τη μεγαλύτερη διοικητική εμπειρία σε θέσεις Δ/ντή Εκπαίδευσης, ΠροΪσταμένου Γραφείου ή Δ/ντή σχολικής μονάδας. Οι εκπαιδευτικοί ορίζονται με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή , ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή εκπαίδευσης.»
Η νέα διάταξη του άρθρου 42 του Ν4342/15, αφενός μεν δεν θέτει κανένα κριτήριο για την επιλογή των δυο εκπαιδευτικών που θα συμμετέχουν στα ΠΥΣΠΕ, αφετέρου δε καταργεί και την εισήγηση του Δ/ντή Εκπαίδευσης και ο ορισμός του τους γίνεται απευθείας από τον Περιφερειακό Διευθυντή , ο οποίος διορίστηκε από τον Υπουργό Παιδείας. Είναι απορίας άξιον με ποιον τρόπο και μια ποια κριτήρια θα «επιλέξει» ο Περιφερειακός Διευθυντής τα διορισμένα μέλη των Υπηρεσιακών Συμβουλίων – αφού καταργείται πλέον η εισήγηση του Διευθυντή εκπαίδευσης - όταν είναι γνωστό ότι στις περιφέρειες της χώρας υπηρετούν χιλιάδες εκπαιδευτικοί. Για παράδειγμα στην Περιφέρεια Αττικής υπηρετούν πάνω από 20.000 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και υπάρχουν 14 Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
Είναι προφανές από τα παραπάνω ότι με τη ρύθμιση του άρθρου 42 ο υπουργός παιδείας θέλει να έχει τον έλεγχο των αποφάσεων των συμβουλίων, μέσω του διορισμού «ημετέρων» σ΄αυτά. Γιατί αν ήθελε την αξιοκρατική στελέχωση και τηνανεξαρτησίατους θα έπρεπε τα μέλη αυτάνα επιλέγονται ύστερα από δημόσιαπροκήρυξη και φυσικά με μετρήσιμα και αντικειμενικά κριτήρια. Αντί, λοιπόν, η ηγεσία του υπουργείου να προχωρήσει στην αναβάθμιση του θεσμού των υπηρεσιακών συμβουλίων με την καθιέρωση και τρίτου αιρετού, όπως ήταν η προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης, ουσιαστικά συμβάλλει με τη ρύθμιση αυτή στην περαιτέρω υποβάθμισή τους.
2. Άρθρο 43**.Αναφέρεται στον οργανισμό του Υπουργείου Παιδείας και τροποποιεί το άρθρο 66 του Π.Δ. 114/14 δίνοντας τη δυνατότητα ναπροίστανται εκπαιδευτικοί Π.Ε. και Δ.Ε. σε τμήματα και Δ/νσεις που υπάγονται α) στη Γενική Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, β) στο Αυτοτελές Τμήμα Παιδικού Σταθμού της Γενικής Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού και γ) στο Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης της Διεύθυνσης Βιβλιοθηκών, Αρχείων και Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης, δύναται να προΐστανται και εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».
Η ρύθμιση αυτή είναι θετική και υπήρχε και πριν το Π.Δ. 60/2014
3. Άρθρο 44**. Παρατείνεται η θητεία των σχολικών συμβούλων μέχρι 31/8/16. Είναι η δεύτερη φορά που παρατείνεται η θητεία των σχολικών συμβούλων ( η πρώτη έγινε με τον Ν. 4327/15) χωρίς να αναφέρεται πώς θα γίνει η επιλογή τους. Είναι φανερό ότι η ηγεσία του υπουργείου παιδείας ακόμη δεν έχει συγκεκριμένη και ενιαία άποψη για τον τρόπο επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης αφού:
- Τους περιφερειακούς Διευθυντές τους διόρισε
- Τους Δ/ντές των σχολείων τους «επέλεξε» μέσα από ψηφοφορία από τους συλλόγους διδασκόντων
- Η επιλογή των Δ/ντών Δ/νσεων είναι ακόμη σε εκκρεμότητα
- Τους συντονιστές εκπαίδευσης εξωτερικού μέσα από τη διαδικασία της συνέντευξης
Στο ίδιο άρθρο καταργείται η διάταξη του άρθρου26 παρ. 14 του Ν8879/2010 η οποία προέβλεπε ότι οι εκπαιδευτικοί που έχουν διοριστεί σε θέσεις Γενικών ή Ειδικών Γραμματέων και Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, καθώς και Προέδρων ή Διευθύνοντων Συμβούλων φορέων που εποπτεύονται από το Υπουργείο αυτό, μετά τη λύση της σχέσης εργασίας τους στις παραπάνω θέσεις και έως την επιλογή νέων στελεχών εκπαίδευσης, υπηρετούν ως στελέχη παιδαγωγικής καθοδήγησης σε περιοχές που επιθυμούν, εκτελώντας καθήκοντα σχολικών συμβούλων της ειδικότητάς τους, τα οποία τους ανατίθενται από τον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης, ύστερα από εισήγηση του Προϊσταμένου του Τμήματος Επιστημονικής − Παιδαγωγικής Καθοδήγησης".
Δημήτρης Μπράτης
Ειδικότερα τα άρθρα 42, 43 και 44 του Ν. 4342/15 για την παιδεία ορίζουν τα εξής:
*Άρθρο 42
Υπηρεσιακά συμβούλια εκπαιδευτικού προσωπικού
1. Οι παράγραφοι 3 και 4 του άρθρου 13 του ν. 4283/2014 (Α ́ 189), καθώς και οι παράγραφοι 2 και 3 του έκτου άρθρου του ν. 3839/2010 (Α ́ 51), όπως έχουν τροποποιηθεί με τις παρ. 8 και 9 του άρθρου 47 του ν. 3848/2010 (Α ́ 71) αντιστοίχως, καταργούνται.
2. Το Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Υ.Σ.Π.Ε.) συγκροτείται από τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης και αποτελείται από:
α) Τον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ως Πρόεδρο, ο οποίος αναπληρώνεται από Διευθυντή σχολικής μονάδας. Ο αναπληρωτής του Προέδρου ορίζεται από τον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης.
β) Δύο εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με τους αναπληρωτές τους, οι οποίοι υπηρετούν σε οργανική θέση στην περιφέρεια του οικείου Π.Υ.Σ.Π.Ε., έχουν τουλάχιστον δεκαπενταετή (15ετή) εκπαιδευτική υπηρεσία και ορίζονται από τον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης.
γ) Δύο τακτικούς αιρετούς εκπροσώπους των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που αναπληρώνονται από δύο αναπληρωματικούς αιρετούς εκπροσώπους αυτών.
3. Το Περιφερειακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Υ.Σ.Δ.Ε.) συγκροτείται από τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης και αποτελείται από:
α) Τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ως Πρόεδρο, ο οποίος αναπληρώνεται από Διευθυντή σχολικής μονάδας. Ο αναπληρωτής του Προέδρου ορίζεται από τον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης.
β) Δύο εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τους αναπληρωτές τους, οι οποίοι υπηρετούν σε οργανική θέση στην περιφέρεια του οικείου Π.Υ.Σ.Δ.Ε., έχουν τουλάχιστον δεκαπενταετή (15ετή) εκπαιδευτική υπηρεσία και ορίζονται από τον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης.
γ) Δύο τακτικούς αιρετούς εκπροσώπους των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που αναπληρώνονται από δύο αναπληρωματικούς αιρετούς εκπροσώπους αυτών.
4. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος λήγει η θητεία των μελών των Περιφερειακών Υπηρεσιακών Συμβουλίων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Υ.Σ.Π.Ε.,) των Περιφερειακών Υπηρεσιακών Συμβουλίων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Υ.Σ.Δ.Ε.), των Περιφερειακών Υπηρεσιακών Συμβουλίων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.), των Ανώτερων Περιφερειακών Υπηρεσιακών Συμβουλίων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε.), των Ανώτερων Περιφερειακών Υπηρεσιακών Συμβουλίων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Α.Π.Υ.Σ.Δ.Ε), του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Κ.Υ.Σ.Π.Ε.), του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Κ.Υ.Σ.Δ.Ε.), καθώς και του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Κ.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.).
Τα ανωτέρω Συμβούλια συγκροτούνται εκ νέου, σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, καθώς και των παραγράφων 2, 3 και 7 του άρθρου αυτού.
5. Από τη ρύθμιση της παραγράφου 4 εξαιρούνται τα αιρετά μέλη των Συμβουλίων αυτών, τα οποία εξακολουθούν να ασκούν τις αρμοδιότητές τους ως τη λήξη της θητείας τους.
6. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, μπορεί να καθορίζεται η διαδικασία υλοποίησης των παραγράφων 2,3 και 4 του παρόντος άρθρου, καθώς και κάθε λεπτομέρεια που είναι αναγκαία για την εφαρμογή τους.
7. Η περίπτωση γ ́ της παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 3699/2008 (Α ́199) αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«γ) έναν (1) σύμβουλο ΕΕΠ ή έναν (1) σχολικό σύμβουλο Ε.Α.Ε. και ελλείψει αυτών έναν (1) σχολικό σύμβουλο πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κατά προτίμηση με σπουδές ή εμπειρία στην Ειδική Αγωγή ή την Ψυχολογία. Το ανωτέρω μέλος αναπληρώνεται από μέλος ΕΕΠ των ΚΕΔΔΥ».
**Άρθρο 43
Οργανισμός Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
1. Το άρθρο 66 του π.δ. 114/2014 (Α ́ 181) «Προϊστάμενοι οργανικών μονάδων», όπως έχει συμπληρωθεί με την παρ. 11 του άρθρου 38 του ν. 4305/2014 (Α ́237), αντικα− θίσταται ως ακολούθως:
«1. Των οργανικών μονάδων του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων προΐστανται υπάλληλοι, ως εξής:
α) Σε όλες τις Γενικές Δ/νσεις του Υπουργείου υπάλληλοι όλων των κλάδων και ειδικοτήτων κατηγορίας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ).
β) Σε όλες τις Δ/νσεις του Υπουργείου υπάλληλοι όλων των κλάδων και ειδικοτήτων κατηγορίας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) ή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ).
γ) Σε όλα τα Τμήματα του Υπουργείου υπάλληλοι όλων των κλάδων και ειδικοτήτων κατηγορίας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) ή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ). Μόνο στο Τμήμα Πρωτοκόλλου, Αρχείων και Μέριμνας της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικών − Δικτυακών Υποδομών της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχε− διασμού, Προγραμματισμού και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης δύναται να προΐσταται και υπάλληλος εκ των κλάδων και ειδικοτήτων της κατηγορίας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ).
2. Ειδικώς, σε όλα τα Τμήματα και τις Διευθύνσεις που υπάγονται α) στη Γενική Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης β) στο Αυτοτελές Τμήμα Παιδικού Σταθμού της Γενικής Διεύθυνσης Ανθρωπίνου Δυναμικού και γ) στο Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης της Διεύθυνσης Βιβλιοθηκών, Αρχείων και Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης, δύναται να προΐστανται και εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
3. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται ο ν. 3528/2007 (Α ́ 26), όπως εκάστοτε ισχύει, καθώς και ο ν. 4275/2014 (Α ́ 149)». 2. Οι τροποποιήσεις που επέρχονται στο άρθρο 66 του π.δ. 114/2014 (Α ́181) με το παρόν άρθρο ισχύουν ήδη από την αρχική ημερομηνία ισχύος του Οργανισμού όπως
αυτή προσδιορίζεται από τη σχετική διάταξή του.
***Άρθρο 44
Θέματα στελεχών εκπαίδευσης
Θέματα στελεχών εκπαίδευσης
1. Το πρώτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 4327/2015 (Α ́ 50) αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Παρατείνεται η θητεία των υπηρετούντων σχολικών συμβούλων, έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής νέων και την τοποθέτησή τους, άλλως έως την 31η Αυγούστου 2016».
2. Σχολικοί σύμβουλοι και λοιπά στελέχη εκπαίδευσης, οι οποίοι τοποθετούνται σε θέσεις Προϊσταμένων Τμημάτων ή Διευθύνσεων της Γενικής Γραμματείας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ή σε θέσεις Προϊσταμένων των Τμημάτων Επιστημονικής − Παιδαγωγικής Καθοδήγησης των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, αναπληρώνονται από τον επόμενο στη σειρά κατάταξης στον οικείο πίνακα και ελλείψει αυτού, σύμφωνα με τις διατάξεις περί αναπλήρωσης, και επανέρχονται στις θέσεις τους ως στελέχη εκπαίδευσης αν για οποιονδήποτε λόγο παύσουν να ασκούν τα καθήκοντα της θέσης στην οποία έχουν τοποθετηθεί.
Τα ανωτέρω στελέχη μπορούν να επιλέξουν μεταξύ των αποδοχών της θέσης στελέχους της εκπαίδευσης και αυτών της θέσης στην οποία τοποθετούνται, συμπεριλαμβανομένων των στελεχών, που τοποθετούνται σε θέσεις Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης.
Οι αναπληρωτές δεν διαγράφονται από τους οικεί− ους πίνακες και διατηρούν το δικαίωμα να υποβάλουν αιτήσεις για την κάλυψη κενούμενων θέσεων στελεχών της εκπαίδευσης.
3. Οι παράγραφοι 14, 15 και 16 του άρθρου 26 του ν. 3879/2010 (Α ́ 163), όπως ισχύουν, καταργούνται.
Δημήτρης Μπράτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου