Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2016

Σε κώμα το εκπαιδευτικό σύστημα

Υπό «κατάρρευση» βρίσκεται το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Λόγω της συνεχούς υποχρηματοδότησης, πολλά σχολεία σε όλη τη χώρα δεν διαθέτουν θέρμανση ούτε φωτισμό, την ίδια ώρα που τα αναποτελεσματικά προγράμματα σπουδών έχουν ως αποτέλεσμα οι Έλληνες μαθητές να κατατάσσονται στις τελευταίες θέσεις σε βασικά γνωστικά αντικείμενα (Μαθηματικά, Γλώσσα, Φυσικές Επιστήμες).
Η αποκαρδιωτική αυτή εικόνα αποτυπώνεται στην ετήσια έκθεση του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ για την εκπαίδευση, η οποία παρουσιάστηκε χθες, παρουσία του υπουργού Παιδείας, Ν. Φίλη και του τομεάρχη Παιδείας της Ν.Δ., Θεοδ. Φορτσάκη, που τόνισαν την ανάγκη συνεννόησης στον χώρο της Παιδείας.
«Βρισκόμαστε προ των πυλών μιας πανεθνικής εκπαιδευτικής τραγωδίας χωρίς ιστορικό προηγούμενο τις τελευταίες δεκαετίες», τόνισαν οι ερευνητές του ΚΑΝΕΠ, κάνοντας λόγο για δραματική επιδείνωση της ήδη κακής εικόνας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος λόγω της πολιτικής των μνημονίων. Σύμφωνα με τον επιστημονικό υπεύθυνο της έρευνας κ. Νίκο Παίζη, κύρια χαρακτηριστικά της εικόνας που παρουσιάζει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι τα εξής:
Όπως απάντησαν οι διευθυντές των σχολείων σε σχετικά ερωτηματολόγια που δημοσιοποιούνται από το Πρόγραμμα PISA, το 21,% των μαθητών ηλικίας 15 ετών φοιτά σε σχολεία όπου το πρόβλημα της έλλειψης ή ανεπάρκειας, των συστημάτων θέρμανσης/ ψύξης και φωτισμού παρεμποδίζει «πάρα πολύ» ή «πολύ» την ίδια τη μαθησιακή διαδικασία στο σχολείο τους. Το ποσοστό αυτό αυξάνει στο 34,8% των μαθητών όταν αναφέρονται ζητήματα ελλείψεων ή ανεπάρκειας στους χώρους εκπαίδευσης (σχολικές αίθουσες, διάδρομοι, ζητήματα καθαριότητας κ.ά.).
Η μαθησιακή διαδικασία παρεμποδίζεται, επίσης, από ελλείψεις σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές στο 21,1% των μαθητών, σε εκπαιδευτικό λογισμικό για διδακτική χρήση στο 29,9%, σε συνδεσιμότητα των Η/Υ στο Internet στο 55,3% των μαθητών και σε διδακτικά μέσα στο 47,4% των μαθητών ηλικίας 15 ετών. Ανεπάρκειες καταγράφονται, εξάλλου, σε εξοπλισμό εργαστηρίων (στο 54,0% των μαθητών) και βιβλιοθηκών (29,% των μαθητών).
Η Ελλάδα σημειώνει το μεγαλύτερο εύρος ανισοκατανομής πόρων ανάμεσα σε προνομιούχα (κοινωνικο-οικονομικά και πολιτιστικά) και μη προνομιούχα σχολεία. Στα μη προνομιούχα σχολεία της χώρας (ορεινά, απομακρυσμένα, νησιωτικών περιοχών, υποβαθμισμένων περιοχών και εντός του λεκανοπεδίου) φοιτά το 25,3% των μαθητών ηλικίας 15 ετών.
Τέλος, η χώρα μας εμφανίζει ραγδαία αύξηση του αριθμού των νέων που βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης και εργασίας, με το ποσοστό αυτό να αγγίζει το 54,5% το 2014 φέρνοντας την Ελλάδα στην τρίτη θέση στην Ευρώπη των «28» μετά την Ισπανία και το Λουξεμβούργο. Επίσης, είναι «πρωταθλήτρια» της ανεργίας των νέων ανθρώπων με πτυχίο από την αγορά εργασίας. Κι όλα αυτά, όταν, στην εκπαιδευτική καινοτομία είναι «ουραγός»...
Της Χαράς Καλημέρη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου