Πρωταγωνιστικό ρόλο στη μεγάλη μάχη για τη μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων επιχειρήσεων και νοικοκυριών θα παίξει το φθινόπωρο ο νέος υπουργός Οικονομικών Γκίκας Χαρδούβελης μαζί με τον αναπληρωτή υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα και τον υφυπουργό Γιώργο Μαυραγάνη.
Αμέσως μετά τον ανασχηματισμό, ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς τόνισε ότι η παρούσα κυβέρνηση θα αναπτύξει το φθινόπωρο τον οδικό χάρτη των μειώσεων φορολογικών επιβαρύνσεων, ώστε «να ξέρει ο καθένας πότε θα υποχωρήσουν οι φορολογικοί συντελεστές στα επόμενα χρόνια, χωρίς να τεθούν σε κίνδυνο τα πλεονάσματα».
Λίγες ώρες αργότερα ο επικεφαλής της αποστολής του ΔΝΤ για την Ελλάδα Πόουλ Τόμσεν δήλωσε ευθέως από την Ουάσιγκτον ότι συμφωνεί με τον Αντ. Σαμαρά: «Συμφωνώ με την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό ότι οι φορολογικοί συντελεστές σε κάποιους τομείς είναι πολύ υψηλοί και ότι η μείωσή τους θα πρέπει να αποτελεί στόχο. Αυτό, όμως, πρέπει να γίνει χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος».
Το κυβερνητικό σχέδιο μάχης, προκειμένου να πειστεί η τρόικα ότι υπάρχουν τα δημοσιονομικά περιθώρια ώστε να δοθούν πολύτιμες φορο-ανάσες, επικεντρώνεται στα εξής:
1. «Κούρεμα» της εισφοράς αλληλεγγύης κατά 50%: Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, που προστέθηκε από το 2011 στα φορολογικά βάρη τα οποία σηκώνουν όσοι φορολογούμενοι δηλώνουν εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ, φιγουράρει στην πρώτη σειρά των… αγαπημένων μέτρων της τρόικας. Οι εκπρόσωποι των δανειστών μας επιμένουν στη χρονική επέκταση του μέτρου, που λήγει στο τέλος του τρέχοντος έτους, προκειμένου να καλυφθεί μέρος του δημοσιονομικού κενού της διετίας 2015-2016, το οποίο φθάνει τα 3,7 δισ. ευρώ. Μάλιστα, στην τελευταία έκθεση του ΔΝΤ αναφέρεται ρητά ότι «υπό τις τρέχουσες προβλέψεις θα είναι αναγκαίο να επεκταθεί η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης». Ωστόσο, η ελληνική πλευρά εμφανίζεται αισιόδοξη για την πορεία εκτέλεσης του φετινού Κρατικού Προϋπολογισμού το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου και εκτιμά πως τα στοιχεία του εννεαμήνου θα αποτελέσουν το εφαλτήριο ώστε να διεκδικήσει δραστική μείωση της εισφοράς κατά 50%, προτού προχωρήσει στην πλήρη κατάργησή της. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι οι συντελεστές 1%-4% που επιβάλλονται σήμερα σε εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ θα μειωθούν στα επίπεδα του 0,5%-2%. Ετσι, σε ετήσια βάση οι φορολογούμενοι με εισοδήματα 13.000-20.000 ευρώ θα κερδίσουν 65-100 ευρώ, οι φορολογούμενοι με εισοδήματα 20.001-50.000 ευρώ θα κερδίσουν 200-500 ευρώ, εκείνοι με εισόδημα 50.001-100.000 ευρώ θα κερδίσουν 750-1.500 ευρώ και εκείνοι με εισοδήματα άνω των 100.000 ευρώ θα κερδίσουν 2.000 ευρώ και πλέον. Επισημαίνεται ότι το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2015-2018 δεν προβλέπει, πάντως, έσοδα από την ειδική εισφορά.
2. Μείωση του ανώτατου συντελεστή φορολογίας εισοδήματος: Η τελευταία αναθεώρηση του προγράμματος δημοσιονομικής πολιτικής προβλέπει για πρώτη φορά ότι σε περίπτωση υπέρβασης των φετινών δημοσιονομικών στόχων θα εξεταστεί η δυνατότητα μείωσης του υψηλού συντελεστή φορολογίας. Στόχος της κυβέρνησης είναι να περιοριστεί σταδιακά ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής από το 42% στο 33% για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους και από το 26%-33% στο 20% για τις επιχειρήσεις, με προοπτική περαιτέρω μείωσης στο 15%.
3. Μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης: Τα στοιχεία που συγκέντρωσαν οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών αναδεικνύουν την αποτυχία της εξίσωσης του ΕΦΚ σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης. Από τον Οκτώβριο του 2012 έως τον Απρίλιο του 2013, οπότε ο φόρος αυξήθηκε από τα 0,06 στα 0,33 ευρώ το λίτρο, η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης έκανε «βουτιά» 71% σε σύγκριση με την περίοδο Οκτωβρίου 2011-Απριλίου 2012. Το διάστημα Οκτωβρίου 2013-Απριλίου 2014 η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης αυξήθηκε κατά 12,94% σε σύγκριση με την προηγούμενη αντίστοιχη περίοδο, αλλά παρέμεινε στο 1/3 της κατανάλωσης που είχε καταγραφεί την περίοδο 2011-2012, δηλαδή προτού αυξηθεί ο ΕΦΚ. Αμεση συνέπεια των παραπάνω ήταν η σημαντική πτώση των εσόδων από τον ΦΠΑ επί των πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης κατά 66%. Μόνο την περίοδο 2012-2013 οι απώλειες συνολικών εσόδων από το πετρέλαιο θέρμανσης άγγιξαν τα 300 εκατ. ευρώ.
4. Σταδιακή μείωση του ΦΠΑ: Η τρόικα έχει επιμείνει στην αλλαγή του ισχύοντος πλαισίου για τον ΦΠΑ, ζητώντας να τεθούν σε ισχύ νέες ρυθμίσεις από την 1η-1-2015. Το ΔΝΤ απαιτεί κατάργηση όλων των εξαιρέσεων και απαλλαγών, συμπεριλαμβανομένων των μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠΑ που ισχύουν στα νησιά του Αιγαίου. Πριν από ένα μήνα ο πρωθυπουργός έθεσε ως μακροπρόθεσμο στόχο τη μείωση του ΦΠΑ στο 12% για όλα τα προϊόντα.
5. Διατήρηση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 13%: Το οικονομικό επιτελείο έχει στα χέρια του στοιχεία που τεκμηριώνουν ότι η μείωση του συντελεστή από το 23% στο 13% όχι μόνο δεν προκάλεσε απώλεια εσόδων, αλλά αντιθέτως συνέβαλε στην αύξησή τους, ξεπερνώντας μάλιστα τις αρχικές προβλέψεις.
6. Αλλαγές στη φορολογία των αυτοκινήτων: Η κυβέρνηση μελετά την κατάργηση του φόρου πολυτελείας, ο οποίος επιβλήθηκε το 2010 στα καινούργια Ι.Χ. αυτοκίνητα με εργοστασιακή τιμολογιακή αξία άνω των 20.000 ευρώ και στα μεταχειρισμένα με εργοστασιακή τιμολογιακή αξία άνω των 16.000 ευρώ.
7. Τεκμήρια: Ως ενδιάμεσο βήμα πριν από την κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης, η οποία αναμένεται από το 2016 με την πλήρη λειτουργία του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου, σχεδιάζεται η μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης για αυτοκίνητα, κατοικίες, πισίνες και σκάφη αναψυχής που κατέχουν οι φορολογούμενοι. Η μείωση θα αφορά τη φορολόγηση των εισοδημάτων του 2014 που θα γίνει την προσεχή χρονιά.
ΜΑΡΙΟΣ ΡΟΖΑΚΟΣ
mrozakos@e-typos.com
Δημοσιεύεται στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής
Αμέσως μετά τον ανασχηματισμό, ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς τόνισε ότι η παρούσα κυβέρνηση θα αναπτύξει το φθινόπωρο τον οδικό χάρτη των μειώσεων φορολογικών επιβαρύνσεων, ώστε «να ξέρει ο καθένας πότε θα υποχωρήσουν οι φορολογικοί συντελεστές στα επόμενα χρόνια, χωρίς να τεθούν σε κίνδυνο τα πλεονάσματα».
Λίγες ώρες αργότερα ο επικεφαλής της αποστολής του ΔΝΤ για την Ελλάδα Πόουλ Τόμσεν δήλωσε ευθέως από την Ουάσιγκτον ότι συμφωνεί με τον Αντ. Σαμαρά: «Συμφωνώ με την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό ότι οι φορολογικοί συντελεστές σε κάποιους τομείς είναι πολύ υψηλοί και ότι η μείωσή τους θα πρέπει να αποτελεί στόχο. Αυτό, όμως, πρέπει να γίνει χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος».
Το κυβερνητικό σχέδιο μάχης, προκειμένου να πειστεί η τρόικα ότι υπάρχουν τα δημοσιονομικά περιθώρια ώστε να δοθούν πολύτιμες φορο-ανάσες, επικεντρώνεται στα εξής:
1. «Κούρεμα» της εισφοράς αλληλεγγύης κατά 50%: Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, που προστέθηκε από το 2011 στα φορολογικά βάρη τα οποία σηκώνουν όσοι φορολογούμενοι δηλώνουν εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ, φιγουράρει στην πρώτη σειρά των… αγαπημένων μέτρων της τρόικας. Οι εκπρόσωποι των δανειστών μας επιμένουν στη χρονική επέκταση του μέτρου, που λήγει στο τέλος του τρέχοντος έτους, προκειμένου να καλυφθεί μέρος του δημοσιονομικού κενού της διετίας 2015-2016, το οποίο φθάνει τα 3,7 δισ. ευρώ. Μάλιστα, στην τελευταία έκθεση του ΔΝΤ αναφέρεται ρητά ότι «υπό τις τρέχουσες προβλέψεις θα είναι αναγκαίο να επεκταθεί η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης». Ωστόσο, η ελληνική πλευρά εμφανίζεται αισιόδοξη για την πορεία εκτέλεσης του φετινού Κρατικού Προϋπολογισμού το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου και εκτιμά πως τα στοιχεία του εννεαμήνου θα αποτελέσουν το εφαλτήριο ώστε να διεκδικήσει δραστική μείωση της εισφοράς κατά 50%, προτού προχωρήσει στην πλήρη κατάργησή της. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι οι συντελεστές 1%-4% που επιβάλλονται σήμερα σε εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ θα μειωθούν στα επίπεδα του 0,5%-2%. Ετσι, σε ετήσια βάση οι φορολογούμενοι με εισοδήματα 13.000-20.000 ευρώ θα κερδίσουν 65-100 ευρώ, οι φορολογούμενοι με εισοδήματα 20.001-50.000 ευρώ θα κερδίσουν 200-500 ευρώ, εκείνοι με εισόδημα 50.001-100.000 ευρώ θα κερδίσουν 750-1.500 ευρώ και εκείνοι με εισοδήματα άνω των 100.000 ευρώ θα κερδίσουν 2.000 ευρώ και πλέον. Επισημαίνεται ότι το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2015-2018 δεν προβλέπει, πάντως, έσοδα από την ειδική εισφορά.
2. Μείωση του ανώτατου συντελεστή φορολογίας εισοδήματος: Η τελευταία αναθεώρηση του προγράμματος δημοσιονομικής πολιτικής προβλέπει για πρώτη φορά ότι σε περίπτωση υπέρβασης των φετινών δημοσιονομικών στόχων θα εξεταστεί η δυνατότητα μείωσης του υψηλού συντελεστή φορολογίας. Στόχος της κυβέρνησης είναι να περιοριστεί σταδιακά ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής από το 42% στο 33% για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους και από το 26%-33% στο 20% για τις επιχειρήσεις, με προοπτική περαιτέρω μείωσης στο 15%.
3. Μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης: Τα στοιχεία που συγκέντρωσαν οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών αναδεικνύουν την αποτυχία της εξίσωσης του ΕΦΚ σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης. Από τον Οκτώβριο του 2012 έως τον Απρίλιο του 2013, οπότε ο φόρος αυξήθηκε από τα 0,06 στα 0,33 ευρώ το λίτρο, η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης έκανε «βουτιά» 71% σε σύγκριση με την περίοδο Οκτωβρίου 2011-Απριλίου 2012. Το διάστημα Οκτωβρίου 2013-Απριλίου 2014 η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης αυξήθηκε κατά 12,94% σε σύγκριση με την προηγούμενη αντίστοιχη περίοδο, αλλά παρέμεινε στο 1/3 της κατανάλωσης που είχε καταγραφεί την περίοδο 2011-2012, δηλαδή προτού αυξηθεί ο ΕΦΚ. Αμεση συνέπεια των παραπάνω ήταν η σημαντική πτώση των εσόδων από τον ΦΠΑ επί των πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης κατά 66%. Μόνο την περίοδο 2012-2013 οι απώλειες συνολικών εσόδων από το πετρέλαιο θέρμανσης άγγιξαν τα 300 εκατ. ευρώ.
4. Σταδιακή μείωση του ΦΠΑ: Η τρόικα έχει επιμείνει στην αλλαγή του ισχύοντος πλαισίου για τον ΦΠΑ, ζητώντας να τεθούν σε ισχύ νέες ρυθμίσεις από την 1η-1-2015. Το ΔΝΤ απαιτεί κατάργηση όλων των εξαιρέσεων και απαλλαγών, συμπεριλαμβανομένων των μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠΑ που ισχύουν στα νησιά του Αιγαίου. Πριν από ένα μήνα ο πρωθυπουργός έθεσε ως μακροπρόθεσμο στόχο τη μείωση του ΦΠΑ στο 12% για όλα τα προϊόντα.
5. Διατήρηση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 13%: Το οικονομικό επιτελείο έχει στα χέρια του στοιχεία που τεκμηριώνουν ότι η μείωση του συντελεστή από το 23% στο 13% όχι μόνο δεν προκάλεσε απώλεια εσόδων, αλλά αντιθέτως συνέβαλε στην αύξησή τους, ξεπερνώντας μάλιστα τις αρχικές προβλέψεις.
6. Αλλαγές στη φορολογία των αυτοκινήτων: Η κυβέρνηση μελετά την κατάργηση του φόρου πολυτελείας, ο οποίος επιβλήθηκε το 2010 στα καινούργια Ι.Χ. αυτοκίνητα με εργοστασιακή τιμολογιακή αξία άνω των 20.000 ευρώ και στα μεταχειρισμένα με εργοστασιακή τιμολογιακή αξία άνω των 16.000 ευρώ.
7. Τεκμήρια: Ως ενδιάμεσο βήμα πριν από την κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης, η οποία αναμένεται από το 2016 με την πλήρη λειτουργία του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου, σχεδιάζεται η μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης για αυτοκίνητα, κατοικίες, πισίνες και σκάφη αναψυχής που κατέχουν οι φορολογούμενοι. Η μείωση θα αφορά τη φορολόγηση των εισοδημάτων του 2014 που θα γίνει την προσεχή χρονιά.
ΜΑΡΙΟΣ ΡΟΖΑΚΟΣ
mrozakos@e-typos.com
Δημοσιεύεται στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου