Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016

Από το Σεπτέμβρη η αξιολόγηση εκπαιδευτικών

Ξεκινά από τον Σεπτέμβριο η διαδικασία αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων σε ολόκληρη τη χώρα. Η αξιολόγηση θα είναι υποχρεωτική για όλα τα σχολεία και θα προηγηθεί η αναγκαία επιμόρφωση των σχολικών συμβούλων, οι οποίοι θα κληθούν να την εφαρμόσουν.
Το επόμενο διάστημα το υπουργείο Παιδείας θα καταθέσει σχετικές προτάσεις στους συνδικαλιστικούς φορείς δασκάλων και καθηγητών (ΔΟΕ-ΟΛΜΕ), προκειμένου να ξεκινήσει ο διάλογος αλλά και σε μια προσπάθεια να αποφευχθούν οι αντιδράσεις των εκπαιδευτικών όπως είχαν εκφραστεί σε παρόμοια προσπάθεια από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Στη συνέχεια θα κατατεθεί στη Βουλή το σχέδιο νόμου προκειμένου να ψηφιστεί πριν από το καλοκαίρι, ώστε το μέτρο να
εφαρμοστεί με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Ο νέος υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, έχει αναλάβει το δύσκολο έργο να «πείσει» την εκπαιδευτική κοινότητα για την αναγκαιότητα της δράσης αυτής, να οικοδομήσει ένα κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας αλλά και να δημιουργήσει μια τέτοια «κουλτούρα» στον κόσμο της εκπαίδευσης αλλά και της κοινωνίας. Οι μέχρι τώρα προσπάθειες καθιέρωσης κανόνων αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων έγιναν πιλοτικά και δεν στέφθηκαν με επιτυχία. Πάντα συναντούσαν τη σφοδρή αντίδραση των συντεχνιακών συμφερόντων, που εμποδίζουν ακόμη και τους «φωτισμένους» εκπαιδευτικούς, οι οποίοι πιστεύουν στην αναγκαιότητα της αξιολόγησης, αλλά οπισθοχωρούν μπροστά στην πίεση που νιώθουν. Μέχρι τώρα οι συνδικαλιστές (και από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ) προσπαθούσαν να πείσουν τους εκπαιδευτικούς ότι αν λάβουν μέρος στην αυτοαξιολόγηση, στο τέλος θα γίνουν οι ίδιοι οι «αποδιοπομπαίοι τράγοι», καθώς θα χρεώνονται τη σχολική αποτυχία των μαθητών τους. Βέβαια υπάρχουν και οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι δικαίως τονίζουν ότι εάν ο στόχος είναι να κλείσουν σχολεία ή να απολυθούν οι «ανίκανοι» δάσκαλοι και καθηγητές, τότε σε καμία περίπτωση δεν θα αποδεχθούν οποιοδήποτε σχέδιο αυτοαξιολόγησης.
Η αλήθεια είναι ότι η προσπάθεια αξιολόγησης που έγινε τα προηγούμενα χρόνια επιβάρυνε σε τραγικό βαθμό τη γραφειοκρατική δουλειά των εκπαιδευτικών, αφού προβλεπόταν να συμπληρώνουν άπειρα έγγραφα, φόρμες με διάφορους δείκτες κ.λπ.
Διαδικασία
Τώρα, όπως λένε στο «Εθνος», παράγοντες του υπουργείου Παιδείας, η σχετική διαδικασία θα είναι πάρα πολύ απλή και λειτουργική, έτσι ώστε να μην επιβαρύνει τους εκπαιδευτικούς. Ο υπουργός Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου, μάλιστα προχωρά το θέμα ένα βήμα παραπέρα, λέγοντας στο «Εθνος» ότι «και η πολιτεία θα πρέπει να αξιολογείται και να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις της απέναντι στους εκπαιδευτικούς, στους γονείς και στους μαθητές».
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν θέλει να μιλά για αυτοαξιολόγηση και όχι γιατί…φοβάται τη λέξη, αλλά γιατί πιστεύει ότι στην πραγματικότητα πρόκειται για σχεδιασμό και αποτίμηση, που θα έχουν στόχο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου κάθε σχολικής μονάδας. Αναφερόμενος στο θέμα αυτό ο κ. Γαβρόγλου υπογράμμισε ότι «επιδιώκουμε να ενισχυθούν οι αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων και συνεπώς η αυτονομία της σχολικής μονάδας, ώστε να απεμπλακεί η λειτουργία της από την καθηλωτική γραφειοκρατία.
Οι διαδικασίες του σχεδιασμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου, που σταδιακά θα εισαχθούν, θα αποτελούν εσωτερική υπόθεση των σχολικών μονάδων και σε καμία περίπτωση δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα, ούτε βέβαια θα συνδέονται με μισθούς ή απολύσεις. Αντίθετα, στόχος είναι να δημιουργηθεί μια κουλτούρα συνεργατικού σχεδιασμού, με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας της παιδαγωγικής πράξης, μέσα σε κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας. Η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας (ή εσωτερική αξιολόγηση) αποτελεί μια διαδικασία που διεκπεραιώνεται από τη σχολική μονάδα με στόχο τη συστηματική συλλογή πληροφοριών σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της, την ανάλυση και την ερμηνεία των πληροφοριών αυτών και τη συνακόλουθη λήψη αποφάσεων για τη βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου από τη σχολική μονάδα εκπαιδευτικού έργου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου